به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، وزیر کشور ابراز داشت: مناسب سازی شهری برای معلولان حائز اهمیت است تا عزیزان بتوانند راحت‌تر در شهرها فعالیت کنند.   ، احمد وحیدی در مراسم گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت گفت: این جلسه محل بروز احساسات و عواطف مهمی است برای یک جامعه بسیار مهم است. جامعه بدون […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، وزیر کشور ابراز داشت: مناسب سازی شهری برای معلولان حائز اهمیت است تا عزیزان بتوانند راحت‌تر در شهرها فعالیت کنند.

 

، احمد وحیدی در مراسم گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت گفت: این جلسه محل بروز احساسات و عواطف مهمی است برای یک جامعه بسیار مهم است. جامعه بدون عاطفه و احساس یک جامعه خالی از عشق بوده که اصولاً جامعه نیست. جامعه زمانی محقق می‌شود که همبستگی، اخوت و برادری در میان اعضای آن شکل بگیرد.

 

وحیدی با اشاره به اینکه یکی از فرصت‌های مهم برای اثبات تحقق یک جامعه، توجه به کم‌توانان است؛ گفت: القای این محبت و عشق به افراد دارای معلولیت در جامعه برای رشد همبستگی‌ها ضروری است. در هر آسیب و تهدیدی فرصتی نهفنه است و یکی از این فرصت‌ها این است که جامعه را با رشته‌های محبت آمیز ارزشی و عاطفه مند به هم پیوند دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه ما در این جلسه به توانمندی انسان باور داریم؛ گفت: همان‌طور که حضرت امیر فرمودند در عین ضعف و کمبودهای انسانی، یک عالم گسترده در وجود انسان نهفته است. پس همه انسان‌ها مشمول این عالم گسترده در وجود خود هستند.

 

وزیر کشور گفت: شاید فردی در بخشی از وجود خود، دارای ضعف‌هایی باشد اما در ابعاد دیگر وجودی خود آنچنان قدرتمند است که جبران کمبودهایش خواهد شد. باور به این ظرفیت و باور به این مسئله که هیچکس با وجود ضعف‌ها در جسمش محروم از شکوفایی و رشد نیست؛ بسیار مهم است. باید همه ما چنین ظرفیت‌های نهفته در وجود انسان را باور کنیم. باید باور کنیم در وجود افراد دارای معلولیت هم ظرفیت‌های نهفته بسیاری وجود دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه جامعه به عنوان یک بخش کلی بسیار حائز اهمیت اس. گفت: توجه پدران و مادران در خانواده هم بسیار مهم است. باید خانواده هم این باور را به فرزند معلول خود داشته باشد. طبیعتاً در خانواده که احساس در اوج خود است مادر وقتی کمبودهای فرزند را می‌بیند غصه می‌خورد؛ این غصه طبیعی است اما نباید موجب بی‌توجهی به ظرفیت‌های فرد دارای معلولیت شود.

 

وحیدی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی افراد دارای معلولیت با پیشرفت‌های پزشکی قابل حل است گفت بسیار مهم است که ما در این حوزه فعالیت‌های بیشتری کنیم. باید ظرفیت‌های دانشی خود را رشد دهیم و هم کمک کنیم تا افرادی که در این موضوع فعال هستند، فناوری‌های خود را توسعه دهند.

 

وزیر کشور گفت: مهم این است که شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه، هرچه می‌توانند کمک کنند ما هم به توسعه در این زمینه کمک خواهیم کرد.

 

وی با اشاره به وظایف دستگاه‌های حکمرانی در قبال معلولان گفت: بخشی از این وظایف هم به عهده ما در استانداری‌ها و شهرداری‌هاست مناسب سازی شهری برای معلولان حائز اهمیت است تا عزیزان بتوانند راحت‌تر در شهرها فعالیت کنند. مشاورینی از جامعه معلولان، در حوزه توانبخشی فعال شوند و به سطوح مختلف مناسب سازی شهری برای معلولان توجه شود.

 

وحیدی با اشاره به اهمیت توانمندسازی معلولان گفت شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعال شده‌اند که می‌توانند هرچه بیشتر توسعه یابند و این توانمندسازی می‌تواند به رشد بیشتر علمی و اجتماعی و هم بهبود توانمندسازی پزشکی و زیستی کمک کند.

 

وزیر کشور خاطرنشان کرد: ما هم مسئولیت قانونی در نهادهای مرتبط داریم و هم به فرهنگ‌سازی در میان جامعه توجه می‌کنیم. یک حوزه آموزش و یک حوزه فناوری هم داریم که باید در این حوزه‌ها شاهد رشد توجه به معلولان باشیم.