به گزارش پیداگر نیوز، مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان بیان داشت: طول خط یک مترو به ۵۰ کیلومتر افزایش می یابد. طحانیان احمدرضا طحانیان در نشست خبری از سلسله نشست های «سه شنبه ها با رسانه» با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد،  اظهار کرد: هم اکنون ما در حال استفاده از ۲۰ […]

به گزارش پیداگر نیوز، مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان بیان داشت: طول خط یک مترو به ۵۰ کیلومتر افزایش می یابد.

طحانیان احمدرضا طحانیان در نشست خبری از سلسله نشست های «سه شنبه ها با رسانه» با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد،  اظهار کرد: هم اکنون ما در حال استفاده از ۲۰ کیلومتر از خط یک مترو هستیم که با اضافه شدن ۱۶ کیلومتر خط بهارستان و ۱۴ کیلومتر خط شاهین، طول خط یک متروی اصفهان به ۵۰ کیلومتر افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه انجام خدمات مترو با هزینه زیاد همراه است، گفت: برای یک بلیت حمل و نقل عمومی هزار و ۲۰۰ تومان پرداخت می شود این در حالی است که تقریبا ۲۰ هزار میلیارد تومان برای خط یک سرمایه گذاری کردیم که اگر فقط هزینه نگهداری از مترو برای یک سال را در نظر بگیریم، ۱۰۰ میلیارد تومان برای بهره برداری و با خرید تجهیزات ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه می شود اما درآمد کل متروی اصفهان زمانی که روزانه ۱۰۰ هزار مسافر جابجا می شد، ماهانه دو و نیم میلیارد تومان بود.

مدیرعامل شرکت متروی منطقه اصفهان تصریح کرد: با این آمار جابجایی طی یکسال به طور متوسط درآمد شهرداری اصفهان از مترو ۲۰ میلیارد تومان بود و اکنون با شرایط کرونایی، درآمد ماهانه به ۷۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است در حالیکه سالانه شهرداری بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه برای مترو صرف می کند.

وی افزود: با نوسانات نرخ ارز، قطعات مورد نیاز مترو نیز گران تر شده است و تجهیزات با نرخ روز خرید می شود که با احتساب همه این شرایط هم اکنون تقریبا ۱۲ تا ۱۳ برابر هزینه ای که شهروند برای استفاده از مترو پرداخت می کند، یارانه از طرف شهرداری پرداخت می شود.

طحانیان اظهار کرد: سیستم های خدماتی سودده نیستند اما عرف این است که شهرداری دو برابر مردم هزینه کند. اکنون ما نزدیک به ۱۲ برابر هزینه می کنیم و اگر مترو نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشد، نزدیک به ۱۳ برابر هزینه می دهیم به همین علت اصلا سودزایی در متروی اصفهان وجود ندارد.

وی افزود: با این وجود اگر تعداد مسافر زیاد شود و شرایط شهر با رفع کرونا نرمال شود، با جابجایی روزانه ۱۰۰ هزار مسافر، نزدیک به شش برابر یارانه خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت متروی منطقه اصفهان با اشاره به اینکه یکی از مهمترین کریدورهایی که در راه اندازی متروی اصفهان وجود داشت، کریدور شمال – جنوب بود که به بهره برداری رسید، گفت: بنا بود برای استفاده از وسایل شخصی محدودیت هایی به وجود آید تا سهم وسایل انبوه بر در جابجایی ها بیشتر شود اما به علت سیاست های غلط در خصوص استفاده از وسایل نقلیه شخصی، نتوانستیم محدودیت ها را برای شهروندان اعمال کنیم.

مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان گفت: با بروز شرایط کرونایی، درآمد شهرداری از مترو ماهانه به ۷۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است در حالیکه سالانه شهرداری بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه برای مترو صرف می کند.

احمدرضا طحانیان تاظهار کرد: در دو سال گذشته ۱۲ ایستگاه از ۱۶ ایستگاه خط دو متروی اصفهان در حال ساخت و از شرق و غرب احداث تونل ها اجرایی شده است.

امتداد خط یک متروی اصفهان از شاهین شهر تا بهارستان

مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان افزود: همه همکاران ما در ایستگاه ها، در خدمت افراد دارای معلولیت هستند و در هر ایستگاه اگر شخص کم توان حضور داشته باشد و کسی از ویلچر استفاده کند، با اعلام به مامور ایستگاه، مامور وظیفه دارد فرد را سوار قطار کند.

طحانیان تصریح کرد: شرکت متروی منطقه اصفهان وظیفه دارد به شهرهای اقماری و همجوار جمله شاهین شهر و بهارستان خدمت رسانی کند؛ در واقع خط یک متروی اصفهان از شاهین شهر شروع و تا بهارستان ادامه می یابد درهمین راستا انعقاد قرارداد متروی شاهین انجام شده اما بسیاری از کارها از جمله ریل گذاری در متروی بهارستان انجام شده و یک سری ایستگاه ها در حال نازک کاری است و فقط مقداری از تونل نزدیک صفه باقی مانده است، در واقع می توان گفت هیچ خطی به این سرعت در حال اجرا نیست.

وی افزود: در یکی دو سال آینده با تلاش دولت، شهرداری اصفهان و شهرداری بهارستان، خط متروی بهارستان سریعتر از پیش بینی ها به نتیجه می رسد؛ در این راستا رام های قطار به خاطر تحریم خریداری اما تحویل نشده است که با تحویل خدمت رسانی به مردم انجام می شود.

مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان در مورد حذف بلیت تک سفره در شرایط کرونا و راه های جایگزین آن تصریح کرد: شاید برای یکسری افراد داشتن اصفهان کارت توجیه پذیر نباشد اما مردم با تهیه این کارت می توانند در زمینه های مختلف مانند بهره مندی از خدمات مراکز تفریحی و خدماتی از اصفهان کارت استفاده کنند اما یکی سری از مسافران مترو میهمان هستند که برای سفرهای آنها ما سال گذشته سیستم “توکن” را راه اندازی کردیم که دستگاه خودکار فروش بلیت است اما با شیوع کرونا و احتمال انتقال آلودگی، مجبور به حذف سیستم توکن از ایستگاه ها شدیم.

وی افزود: با این وجود، سیستم کیو آر کد را در ۲۰ ایستگاه خط اول نصب کردیم و تا اواخر شهریور اجرایی می شود. برای اجرای این طرح، پوزها در ایستگاه ها نصب شده و با خواندن بارکد پرداخت انجام می شود. نرخ بلیت برای مسافران استفاده کننده از این سیستم ۱۵۰۰ تومان است.