به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز،عضو کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سالانه ۱۰ درصد از بافت فرسوده شهرها باید احیا شود، گفت: امسال در زمینه بازآفرینی بافت فرسوده اصفهان، وضعیت چندان مناسبی نداشتیم که دلیل اصلی آن حمایت نکردن دولت بوده است. محمدرضا فلاح در خصوص اقدامات مدیریت شهری […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز،عضو کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سالانه ۱۰ درصد از بافت فرسوده شهرها باید احیا شود، گفت: امسال در زمینه بازآفرینی بافت فرسوده اصفهان، وضعیت چندان مناسبی نداشتیم که دلیل اصلی آن حمایت نکردن دولت بوده است.

محمدرضا فلاح در خصوص اقدامات مدیریت شهری برای احیای بافت‌های فرسوده اظهار کرد: امسال در زمینه بازآفرینی بافت فرسوده اصفهان، وضعیت چندان مناسبی نداشتیم که دلیل اصلی آن حمایت نکردن دولت بوده است. در برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه تاکید شده است که سالانه ۱۰ درصد از بافت فرسوده شهرها، احیا شود اما این موضوع اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: احیای بافت فرسوده یک مثلث متشکل از شهروندان، دولت و شهرداری‌ها است. دولت باید تسهیلاتی همچون اعطای وام و ارائه امکانات دستگاه‌ها را برای شهروندان و کمک‌هایی را برای شهرداری‌ها در نظر بگیرد تا بتوان این بافت‌ها را احیا کرد.

عضو کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در فرایند ارائه تسهیلات توسط شهرداری اصفهان در زمینه صدور پروانه ساختمانی، گاهی تا ۹۰ درصد تخفیف لحاظ می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر نیز املاکی که در محدوده‌های مصوب بافت فرسوده قرار داشته باشد، تا ۸۰ درصد تخفیف در صدور پروانه ساختمانی در نظر گرفته می‌شود اما با توجه به اینکه کمکی از سوی دولت وجود نداشت، شهروندان برای احیای آن رغبتی نداشتند و شهرداری‌ها نیز به‌جای اینکه به‌صورت پهنه‌ای ورود کنند، به‌صورت موردی ورود کردند.

وی بافت فرسوده را مانند بمبی ساعتی در شهرها دانست و تصریح کرد: اگر زلزله‌ای حتی با ریشتر کم اتفاق افتد، نخستین جایی که آسیب زیادی می‌بیند، محله‌ها یا پهنه‌های بافت فرسوده است که با زلزله‌های کوچک نیز فرومی‌ریزد.

فلاح در پاسخ به این سئوال که راهکارهای حمایت مدیریت شهری اصفهان از رونق ساخت‌وسازها در شهر چیست، اظهار کرد: بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز برای انبوه‌سازان و شهروندان به‌ویژه در مناطق محروم طی سال‌های گذشته و جاری و حتی سال آینده در نظر گرفته شده است اما فردی که در زمینه ساخت‌وساز فعالیت دارد، اقتصادی فکر می‌کند و زمانی که سرمایه‌گذاری در زمینه مسکن را با سرمایه‌گذاری در دیگر بخش‌ها همچون ارز و طلا مقایسه می‌کند، از این حوزه دور می‌شود که به‌نظر می‌رسد این مشکل با ثبات اقتصادی رفع خواهد شد.

وی افزود: مدیریت شهری تا حد توان خود در زمینه تفکیک‌ها و ارائه بسته‌های تشویقی برای رونق ساخت‌وساز شهر کمک می‌کند و امیدواریم ثبات اقتصادی در سال آینده حاصل شود تا رشد مناسبی برای درآمد شهرداری نیز داشته باشیم.