به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت که به همراه رئیس‌جمهور به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده بود با حضور در شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه، خط نورد سرد فولاد زرین شهرکرد را افتتاح و پس‌ازآن پروژه احداث خط تولید ورق گالوانیزه خودرویی شماره ۲ شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت که به همراه رئیس‌جمهور به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده بود با حضور در شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه، خط نورد سرد فولاد زرین شهرکرد را افتتاح و پس‌ازآن پروژه احداث خط تولید ورق گالوانیزه خودرویی شماره ۲ شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری را کلنگ زنی کرد.

خط نورد سرد شرکت نورد فولاد زرین شهرکرد که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه آتیه فولاد نقش‌جهان و گروه فولاد مبارکه است، صبح روز پنجشنبه ۲۶ آبان ماه سال ۱۴۰۲ با حضور عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، رضا محتشمی‌پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت، فضل‌الله رحمتی مدیرکل سازمان صمت استان چهارمحال و بختیاری و جمع دیگری از مسئولان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

خط نورد سرد شرکت فولاد زرین شهرکرد ارزش‌افزوده در صنعت فولاد را بیشتر کرده است

عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان افتتاح خط نورد سرد شرکت نورد فولاد زرین شهرکرد گفت: این خط نورد سرد، ارزش‌افزوده در صنعت فولاد را بیشتر کرده است. وی افزود: خط نورد سرد شرکت نورد فولاد زرین شهرکرد سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی است  و کشور را  از خام‌فروشی دور می‌کند و امیدواریم این زنجیره تداوم داشته باشد. وزیر صمت تصریح کرد: فولاد یکی از اساسی‌ترین کالاهای توسعه صنعتی است و در کشور ما سرمایه‌گذاری خوبی بر روی این صنعت انجام شده است. علی‌آبادی با بیان اینکه نیاز به تولیدات شرکت‌های فولادی در برخی از صنایع پایین‌دستی تأمین‌شده اما همچنان این صنایع نیازمند فولادهایی هستند که در داخل کشور تولید نمی‌شود، تأکید کرد: باید توسعه و تکمیل زنجیره ارزش فولاد، توسعه صنایع هایتک و صنایع الکترونیکی در دستور کار قرار گیرد.

وزیر صمت کلنگ عملیات احداث خط تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری را به زمین زد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین کلنگ زنی خط تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری نیز گفت: اگر طرح‌های اقتصادی با ارزش‌افزوده مناسب وجود دارد، نباید در اجرای آن‌ها درنگ کرد. با توجه به نیاز کشور و نقش شرکت ورق خودرو در تأمین ورق‌های گالوانیزه موردنیاز صنعت خودروسازی، کارخانه ورق خودرو چهارمحال و بختیاری باید ۲۴ ساعته کار کند و مواد اولیه موردنیاز آن به‌ویژه ورق فول‌هارد به‌صورت تضمینی تأمین شود.

فولاد مبارکه باید واردات و صادرات را در برنامه داشته باشد اما برای افزایش تولید برنامه‌ریزی کند

وی با اشاره به نیاز ۹ میلیون تنی کشور به ورق‌های فولادی اظهار کرد: در مدیریت زنجیره فولاد باید هم‌زمان با تأمین منافع بنگاه‌های تولیدی، بازار نیز کنترل شود. فولاد مبارکه یک شرکت مادر است که عملکرد آن به‌صورت مستقیم بر صنایع پایین‌دستی تأثیر می‌گذارد. امروز ظرفیت تولید عملیاتی ورق‌های فولادی در کشور ۷٫۵ میلیون تن است که با در نظر گرفتن نیاز ۹ میلیون تنی کشور، ۱٫۵ میلیون تن ناترازی در این حوزه وجود دارد.

علی‌آبادی افزود: این ناترازی باید از طریق افزایش ظرفیت تولید، استفاده از ظرفیت‌های موجود بلااستفاده، سرمایه‌گذاری جدید و یا واردات به‌صورت کوتاه‌مدت برای تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی رفع شود. واردات، بخشی از زنجیره تأمین صنایع پایین‌دستی است. فولاد مبارکه نیز باید واردات و صادرات را در برنامه داشته باشد اما برای افزایش تولید برنامه‌ریزی کند.

وزیر صمت تصریح کرد: با توجه به نیازهای آتی کشور به ورق‌های فولادی، باید طرح‌های مطمئنی برای تأمین ورق در سطح کشور و منطقه داشته باشیم. اگر طرح‌های اقتصادی با ارزش‌افزوده مناسب وجود دارد، نباید در اجرای آن‌ها درنگ کرد. با توجه به نیاز کشور و نقش شرکت ورق خودرو در تأمین ورق‌های گالوانیزه موردنیاز صنعت خودروسازی، کارخانه ورق خودرو چهارمحال و بختیاری باید ۲۴ ساعته کار کند و مواد اولیه موردنیاز آن به‌ویژه ورق فول هارد به‌صورت تضمینی تأمین شود. به‌بیان‌دیگر هیچ‌گونه نگرانی نباید برای صنایع پایین‌دستی به‌ویژه صنعت خودروسازی و لوازم‌خانگی از این منظر وجود داشته باشد. در این راستا هرگونه تقاضای فولاد مبارکه برای جبران واردات و تداوم فعالیت کارخانه‌ها توسط وزارت صمت تأمین خواهد شد و تخصیص ارز و صدور مجوزهای وارداتی لازم نیز باید افزایش یابد.

۲ قول وزیر صمت برای تقویت فعالیت‌های فولاد مبارکه

وی گفت: برای حل مشکل تأمین ارز و همچنین تأمین خوراک شرکت‌های توسعه زنجیره ارزش فولاد مبارکه تعهداتی را به مدیرعامل این شرکت داده‌ایم. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، تلاش این وزارتخانه بر آن است که واحدهای زیرمجموعه فولاد مبارکه را بدون خوراک نگذارد. این امر به‌ویژه در خصوص شرکت‌های ورق خودروی چهارمحال و بختیاری، فولاد تاراز و شرکت فولاد نورد سرد زرین شهرکرد پیگیری ویژه خواهد شد. وی در خصوص تأمین ارز موردنیاز فولاد مبارکه برای واردات محصولات موردنیاز نیز تصریح کرد: ما تعهد کردیم در تأمین ارز موردنیاز فولاد مبارکه برای واردات، از محل صادرات خودش همکاری لازم را داشته باشیم. وزیر صمت تأکید کرد: با اقدامات در دستور کار و حمایت‌های تعهد شده برای فولاد مبارکه، تأمین ورق موردنیاز برای صنعت خودروسازی و لوازم‌خانگی تضمین شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه: توسعه‌های خوبی را در مناطقی که کمتر به آن‌ها توجه شده در دستور کار قرار داده‌ایم

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه نیز در جریان این دو رویداد گفت: تأمین ورق خودروی کشور نیازمند سرمایه‌گذاری است و طی سه سال آینده ۴۵۰ هزار تن به ظرفیت تولید ورق خودرویی کشور اضافه خواهد شد.

محمدیاسر طیب‌نیا با بیان اینکه در این دوره از فعالیت فولاد مبارکه توسعه‌های خوبی را در مناطقی که کمتر به آن‌ها توجه شده در دستور کار قرار داده‌ایم، اظهار کرد: این توسعه‌ها در استان‌های هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و کردستان برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه بنگاهی ملی است که انتظار می‌رود متناسب با ظرفیت‌های منطقه‌ای سرمایه‌گذاری کند، ادامه داد: این سرمایه‌گذاری سودده و ارزش‌آفرین برای سهامداران و اشتغال‌آفرین برای منطقه است.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با اشاره به بهره‌برداری از خط نورد سرد شرکت نورد فولاد زرین شهرکرد اظهار داشت: این طرح ۲۰۰ هزار تنی و تأمین‌کننده نیاز فولاد تاراز است و ظرف چند ماه آینده خط دوم ۲۵۰ هزار تنی و اسیدشویی ۵۰۰ هزار تنی را در مدار خواهیم داشت.

وی در خصوص کلنگ‌زنی خط تولید ورق گالوانیزه خودرویی شماره ۲ شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری نیز افزود: این پروژه برای توسعه خط ورق خودرویی بهره‌برداری خواهد شد. شرکت ورق خودرو در حقیقت تنها تأمین‌کننده ورق‌های خوردویی کشور است، اما نیاز کشور تأمین نمی‌شود و نیازمند سرمایه‌گذاری و توسعه در این حوزه هستیم. با اضافه شدن ۴۵۰ هزار تن ظرفیت جدید به این کارخانه طی سه سال آینده نیاز داخل را به‌طور کامل مرتفع می‌کنیم.

طیب‌نیا با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما در توسعه‌ها، تخصیص ارز و در توسعه‌های انجام شدۀ تأمین خوراک است، گفت: این دغدغه‌ها با وزیر صمت مطرح شد. کشور با توجه به افزایش ظرفیت تولید خودرو نیازمند ورق خودرویی است و در تأمین ورق مربوطه به دلیل محدودیت در تخصیص سهمیه‌ها و تخصیص بهینه ارز، ورق خودرو نمی‌تواند با ظرفیت کامل کار کند؛ ازاین‌رو وزیر صمت قول اصلاح سهمیه‌ها و تخصیص ارز داده‌اند تا بتوانیم نیاز صنایع پایین‌دستی را مرتفع کنیم.

توسعه متوازن در تولید در دستورکار فولاد مبارکه است

توسعه متوازن در تولید در دو بخش زنجیره ارزش و تمرکززدایی و حرکت به سمت مناطق کم برخوردار در دستور کار فولاد مبارکه است. وی در خصوص افتتاح و بهره‌برداری از خط نورد سرد شرکت نورد فولاد زرین شهرکرد گفت: رویکرد ما در شرکت فولاد مبارکه، گروه فولاد مبارکه و زیرمجموعه‌ها، توسعه کمی و کیفی و متوازن بوده و هست؛ توسعه کمی و کیفی در سال‌های گذشته به‌نوعی محقق شده و در این دوره توازن در تولید را دنبال می‌کنیم. وی افزود: بخش اول، توازن در زنجیره است؛ در این بخش علی‌رغم توسعه‌های خوب و تبدیل‌شدن به قدرت فولادی و کسب رتبه دهم تولید بین فولادسازان بزرگ دنیا، در بالادست و پایین‌دست خلاء داریم. باوجود ظرفیت‌های بالا، تنها از ۶۵ درصد آن‌ها بهره‌برداری شده و مابقی بهره‌برداری نمی‌شود. مدیرعامل گروه فولاد مبارکه ابراز کرد: در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته که یکی از آن‌ها خط نورد سرد شرکت نورد فولاد زرین شهرکرد است که خوراک کارخانه تاراز را پوشش می‌دهد. وی با بیان اینکه بخش دوم توازن در تولید و تمرکززدایی و حرکت به سمت مناطق کم برخوردار است، گفت: ما توسعه‌هایمان را با لحاظ ظرفیت‌های جغرافیایی، منطقه‌ای، آمایش سرزمینی و ظرفیت نیروی انسانی در دستور کار قرار می‌دهیم و ازاین‌رو در استان چهارمحال و بختیاری با در نظر گرفتن این شاخص‌ها بهره‌برداری از پروژه‌ها را دنبال کرده‌ایم.

تأمین نیاز صنعت خودروسازی با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای ورق خودرو

طیب‌نیا اظهار کرد: این شرکت پروژه‌های توسعه‌ای مختلفی را در حال اجرا دارد که بخشی از آن در مناطق محروم است. اگرچه این پروژه‌ها وظیفه فولاد مبارکه در مقابل نظام است اما اکنون این شرکت برای اجرای پروژه‌های خود با مشکلات مختلفی ازجمله تخصیص ارز مواجه شده می‌شود. بااینکه صنعت خودروسازی نیاز اصلی کشور محسوب می‌شود و تنها کارخانه تأمین‌کننده ورق موردنیاز این صنعت در کشور، شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری است اما چالش‌های یادشده در مسیر فعالیت این شرکت نیز وجود دارد.

وی افزود: در مسیر ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد از سنگ تا رنگ سرمایه‌گذاری‌های مناسبی برای پر کردن خلأهای موجود انجام شده است. همچنین انجام توسعه‌ها در برخی مناطق کمتر برخوردار و استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی کشور در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، رشد ۳۲ درصدی تولید در مسیر حمایت از تولیدات پایین‌دستی

حمید شجاعی، مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری نیز در آئین کلنگ زنی خط تولید ورق گالوانیزه خودرویی شماره ۲ این شرکت اظهار کرد: مشکل اصلی شرکت ورق خودرو در مسیر تأمین ورق گالوانیزه موردنیاز صنعت خودروسازی کشور، تأمین ورق خام است که زنجیره تولید ورق گالوانیزه را در این شرکت تحت تأثیر قرار می‌دهد. با توجه به تکلیف دولت به خودروسازان مبنی بر افزایش ظرفیت تولید، زنجیره بالادستی نیز باید متناسب با آن ظرفیت تولید خود را افزایش دهد.

وی افزود: خوشبختانه رشد تولید در شرکت ورق خودرو آغازشده و افزایش ۳۲ درصدی تولید نسبت به سال گذشته در این شرکت به ثبت رسیده است. بااینکه بیشتر این افزایش تولید به شرکت‌های خودروساز تعلق‌گرفته اما نیاز این صنعت بیشتر از این مقدار است و باید بتوانیم با افزایش تولید، این کمبود را نیز جبران کنیم. یکی از اقدامات این شرکت در مسیر یادشده، ثبت سفارش برای واردات ورق فولادی خام بود که با مشکلاتی ازجمله تأمین ارز مواجه شد. خوشبختانه یکی از دستاوردهای سفر وزیر صمت، تخصیص ارز برای واردات ورق خام و به دنبال آن تحویل به‌موقع ورق موردنیاز خودروسازان است.

مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری گفت: از سوی دیگر با توجه به سهمیه بیشتر خودروسازان نسبت به شرکت ورق خودرو در سامانه بهین‌یاب، به‌منظور ایجاد تعادل بین تولید و مصرف، وزیر صمت با توجه موشکافانه به این چالش‌ها دستور افزایش سهمیه این شرکت را صادر کرد. این اقدام قطعاً باعث تسهیلگری در مسیر تولید ورق‌های گالوانیزه موردنیاز صنعت خودروسازی در کشور می‌شود.

۱۳ سال تجربه، پشتیبان رشد تولید در شرکت ورق خودرو

شجاعی تصریح کرد: خط تولید ورق گالوانیزه خودرویی شماره ۲ شرکت ورق خودرو می‌تواند تحول چشمگیری در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کند و ارزش‌افزوده بسیار بالایی برای این شرکت به ارمغان آورد. بر اساس مطالعات بازار، در افق ۱۴۰۶ نیاز صنایع خودروسازی به ورق گالوانیزه حدود ۸۵۰ هزار تن است. با توجه به این موضوع، کلنگ طرح توسعه‌ای یادشده با مصوبه گروه فولاد مبارکه زده شد. شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری به پشتوانه ۱۳ سال تجربه خود، بهترین مکان برای اجرای چنین طرح‌های توسعه‌ای است.