به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، عطاالله معروفخانی در مراسم افتتاحیه ششمین همایش «فولادی‌شو» گفت: نگاه مدیرعامل گروه فولاد مبارکه به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و فناوری را پاس می‌داریم. عطاالله معروفخانی در مراسم افتتاحیه ششمین همایش «فولادی‌شو» که در شهر بندرعباس برگزار شد، با بیان مطلب فوق گفت:شرکت فولاد هرمزگان یکی از […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، عطاالله معروفخانی در مراسم افتتاحیه ششمین همایش «فولادی‌شو» گفت: نگاه مدیرعامل گروه فولاد مبارکه به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و فناوری را پاس می‌داریم.

عطاالله معروفخانی در مراسم افتتاحیه ششمین همایش «فولادی‌شو» که در شهر بندرعباس برگزار شد، با بیان مطلب فوق گفت:شرکت فولاد هرمزگان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های صنعتی کشور است و یکی از رسالت‌های مهم این مجتمع بزرگ و صنعتی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور است؛ زیرا این ارتباط دو سر بُرد بوده و هم باعث ارتقای کیفیت محصولات و خدمات فولاد هرمزگان می‌شود و هم محرک و مشوق این شرکت‌ها و مراکز علمی خواهد شد.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان باید در زمینه دانش و نوآوری با صنایع همکاری داشته باشند و این همکاری می‌تواند منجر به توسعه فناوری‌ها و محصولات و خدمات جدید شود. همچنین باید دانشگاه‌ها و صنایع برای اعمال یافته‌های تحقیقاتی در مسائل دنیای واقعی و ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه با یکدیگر همکاری کنند.

 

نوآوری ابتدا باید در روش مدیریتی ما جریان یابد و سپس به ابزارهای مورداستفاده تسری پیدا کند

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به مفاهیم جدید نوآوری در دنیای امروز، عنوان کرد: نوآوری مفهومی است که برای حیات مولد صنایع به آن نیاز داریم؛ اما مهم‌ترین مسئله این است که ابتدا باید این مفهوم را در سازمان نهادینه ساخت و مدل‌های ذهنی همسو با آن را ایجاد کرد؛ بنابراین نوآوری ابتدا باید در روش مدیریتی ما جریان یابد و سپس به ابزارهای مورداستفاده تسری پیدا کند.

معروفخانی ادامه داد: پس از آنکه این ذهنیت در سازمان ایجاد شد و ضرورت نوآوری را درک کردیم، می‌توانیم به طرز مؤثری به سمت استفاده از فناوری‌های روز حرکت کنیم. این رویکردی است که فولاد هرمزگان در پیش گرفته و ما در تلاشیم که این مهم را به فرهنگ و جریان واحد در سازمان تبدیل کنیم. ما به قدرت همکاری ایمان داریم و از شما دعوت می‌کنیم در سفر ما به سمت تولید فولاد پایدار همراه ما باشید. ما با هم می‌توانیم روش‌های تولید سازگار با محیط‌زیست را توسعه دهیم و به توسعه صنعت فولاد سبز جهانی کمک کنیم. قطعاً شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در مسیر حرکت به سمت فولاد سبز نقش مهمی ایفا کنند.

 

نگاه مدیرعامل گروه فولاد مبارکه به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و فناوری را پاس می‌داریم

وی تأکید کرد: به‌طور قطع امروز که دکتر طیب‌نیا به‌عنوان یک مدیر ارزشی، جوان و خوش‌فکر در رأس امور این مجتمع عظیم صنعتی قرار گرفته‌اند و با نگاهی نو حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علم و فناوری را در برنامه‌های اصلی گروه قرار داده‌اند، این نگاه را پاس می‌داریم و خرسندیم که اعلام کنیم امروز فولاد هرمزگان از این حمایت‌ها و راهبردها در عرصه نوآوری به‌خوبی استقبال می‌کند و در راستای سیاست‌های گروه، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار داده است. نگاه مدیران گروه فولاد مبارکه در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نگاهی نو بوده و مراکز علمی که می‌توانند قدم‌های مؤثری برای ایفای نقش در پیشبرد اهداف علمی بردارند با نگاه ویژه مورد حمایت قرار می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه امروز پیش‌قدم شده‌ایم تا از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی مانند گذشته حمایت کنیم، تصریح کرد: با حمایت فولاد هرمزگان و سرمایه‌گذاری این شرکت در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانیم برای افزایش کیفیت محصولات و تولیداتی که ما را به تولید فولاد سبز نزدیک کند قدم‌های مؤثری برداریم.

 

اختصاص بودجه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

معروفخانی با اشاره به رویکرد سومین کنفرانس فولادسازی در بهمن‌ماه، عنوان کرد: قصد داریم هم‌زمان با برگزاری کنفرانس ریخته‌گری که در بهمن‌ماه برگزار می‌شود، دفتر شرکت پشتیبانی و نوآوری فولاد مبارکه در پارک علم و فناوری دایر شود. همچنین اگر شرکت‌های دانش‌بنیان استان درخواست کنند، با هماهنگی پارک علم و فناوری استان هرمزگان، فضای مناسب را در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد تا مستقر شوند. قطعاً بازار مناسبی برای آن‌ها فراهم خواهد بود و می‌توانیم از توانمندی‌های آن‌ها استفاده کنیم. همچنین بودجه‌ای را به این امر اختصاص می‌دهیم تا با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی، به یک بُرد دوسویه دست یابیم.

 

رکوردشکنی‌ها در شرایط محدودیت انرژی، با استفاده از نوآوری‌ها و ظرفیت‌های نخبگان

وی عنوان کرد: قطعاً اگر استفاده از نوآوری‌ها در فولاد هرمزگان اتفاق نمی‌افتاد، شاهد رکوردشکنی‌ها در این شرکت نبودیم. اگر امروز با توجه به قطعی برق و گاز و سایر محدودیت‌ها شاهد این هستیم که فولاد هرمزگان باز هم از ظرفیت اسمی خود عبور می‌کند و در آبان ماه ۹ رکورد تولیدی را ثبت کرد، به دلیل استفاده از نوآوری‌ها و ابتکارات نخبگان صنعت فولاد کشور بوده است. مدیران و کارشناسان فولاد هرمزگان به دنبال این هستند که با به‌کارگیری طرح‌های دانش‌بنیان بتوانند کاهش تولید ناشی از محدودیت‌های برق و گاز را جبران کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با برگزاری این همایش و سرمایه‌گذاری بزرگ در شرکت‌های دانش‌بنیان جنوب کشور، استقرار آن‌ها در استان هرمزگان و ایجاد بازار توسط فولاد هرمزگان برای این شرکت‌ها، بیش از گذشته بتوانیم از توانمندی‌های علمی، طرح‌های نوآورانه آن‌ها در فولاد هرمزگان استفاده کنیم.

 

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه مطرح کرد:

در کل ایران فقط هشت سرمایه‌گذاری خطرپذیر اتفاق افتاده است

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه (MSTID) گفت: ششمین همایش فولادی‌شو که با حمایت شرکت فولاد هرمزگان برگزار می‌شود، به شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند برای خلق ارزش در زنجیره فولاد کمک خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، یحیی پالیزدار در ششمین همایش فولادی‌شو که با همکاری فولاد هرمزگان برگزار شد، بیان کرد: پیشرفت کشور ما با کمک شرکت‌های بزرگ اتفاق می‌افتد و بر این اساس، صنایع بزرگ می‌توانند عامل توسعه باشند و این ذهنیتی است که نه‌فقط در ایران، بلکه در تمامی جهان وجود دارد. صنایع بزرگ لوکوموتیو پیشرفت هر اقتصادی هستند؛ اما برای بقا نیازمند مواردی دیگری هستند که در نهایت منجر به تشکیل یک زیست‌بوم می‌شود.

وی افزود: صنایع بزرگ برای بقای خود باید در بهره‌برداری از امکانات صنعتی بهترین باشند. به‌عنوان مثال، در کارخانه فولادسازی باید بهترین استفاده را از ظرفیت نصب‌شده شاهد باشیم. درحالی‌که میانگین استفاده از ظرفیت فولاد در دنیا ۷۵ درصد است، در ایران ۶۵ درصد از ظرفیت نصب‌شده استفاده می‌کنیم؛ اما در گروه فولاد مبارکه و به‌ویژه فولاد هرمزگان ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی فعال است. این یعنی توانسته‌ایم به این دانش و توانایی برسیم که بتوانیم بهره‌بردار خوبی باشیم؛ اما این برای بقای یک بنگاه مانند فولاد مبارکه یا هر مجموعه دیگر کافی نیست.

 

مجموعه‌های بزرگ باید نوآوری را در خود جذب کنند

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: دوسوتوانی به‌شدت موردنیاز شرکت‌های بزرگ است. مجموعه‌های بزرگ باید بتوانند علاوه بر اینکه بهره‌بردار خوبی باشند، اکتشافگر خوبی نیز باشند. این شرکت‌ها باید بتوانند نوآوری را در داخل خود جذب کنند و این امر در تضاد با اندازه مجموعه‌های بزرگ است. شرکت‌های بزرگ عموماً به‌واسطه بزرگ بودنشان توانایی جذب نوآوری را ندارند. این شرکت‌ها در دنیا تلاش می‌کنند در کنار خود شرکت‌های کوچک و متوسط را تشکیل دهند تا آن‌ها بتوانند نوآوری را جذب کنند تا از این منظر چالش شرکت‌های بزرگ را در این قبیل شرکت‌ها حل کنند.

پالیزدار اضافه کرد: در این راستا با شکل‌گیری یک مجموعه سرمایه‌گذاری باید بتوانیم با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کوچک و متوسط، ریسک این شرکت‌ها را کاهش دهیم و این صنعت دقیقاً همان صنعت سرمایه‌گذار خطرپذیر است که ازسال ۱۹۸۰ به بعد رسمیت یافته است.

وی با اشاره به نقش شرکت‌های خطرپذیر در نوآوری شرکت‌های بزرگ و صنایع سنگین تصریح کرد: در بررسی ۱۰ شرکت برتر فولادساز جهان مشاهده می‌کنیم که به چه میزان برخی از این شرکت‌ها از حوزه فعالیت خودشان خارج شده‌اند. به‌عنوان مثال، شرکت پوسکو در معدن و نفت و گاز وارد شده است و به مجموعه‌ای تبدیل شده که در کنار فعالیت‌های تخصصی خود در صنعت ساختمان و بسیاری از زیرساخت‌های خدمات مالی نیز وارد شده است. یا تاتا استیل در بخش مراقبت‌های بهداشتی سرمایه‌گذاری کرده است و به این وسیله به‌شدت ریسک کسب‌وکار خود را با استفاده از این راهکارها و سرمایه‌گذاری‌ها کم کرده است.

 

در کل ایران فقط ۸ سرمایه‌گذاری خطرپذیر اتفاق افتاده است

بررسی‌های به‌عمل‌آمده از برخی شرکت‌های داخلی کشور نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ در کشور ما نیز تقریباً ۷۰ درصد این سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های مختلف در حوزه خدمات صورت گرفته است و کمتر در صنعت هاردتک سرمایه‌گذاری شده است؛ به‌نحوی‌که کل سرمایه‌گذاری در این حوزه فقط ۱٫۶ همت است و ۴۰ درصد از این مبلغ زیر یک میلیارد تومان است و عملاً یعنی هیچ اتفاقی نمی‌تواند در این بخش رخ دهد. کلاً در کل ایران فقط ۸ سرمایه‌گذاری خطرپذیر اتفاق افتاده است. به عبارت دیگر حجم سرمایه‌گذاری در این بخش به‌شدت کم است، مضاف بر این ۷۵ درصد از این سرمایه‌گذاری در تهران انجام شده است؛ درحالی‌که در تهران خوشبختانه اساساً صنعت سنگین وجود ندارد. اگر بتوانیم اتفاقی رقم بزنیم که صنایع بزرگ در بخش هاردتک سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانیم شاهد تنوع‌بخشی زیادی در سرمایه پذیری جامعه باشیم و همایش‌های فولادی‌شو ازجمله این اتفاقات است.

وی گفت: از سوی دیگر پراکندگی جغرافیایی مطرح است که خوشبختانه امروز به همت فولاد هرمزگان، ششمین نقطه را در کشور شاهد هستیم که در این بخش ورود کرده و چنانچه به دنبال عدالت اقتصادی باشیم، خود این پراکندگی می‌تواند استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توزیع بهینه ثروت را به دنبال داشته باشد. به خاطر داشته باشیم هر زیست‌بوم پراکندگی جغرافیایی خود را دارد و این می‌تواند به استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها کمک کند و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری را به همراه داشته باشد. در این صورت است که کل کشور در راستای خلق ثروت فعال خواهد شد.

 

MSTID در یک سال و نیم گذشته با ۳۰ سرمایه‌گذاری، بالغ‌بر ۷۰۰ میلیارد تومان به‌طور مستقیم در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کرده که می‌توانند در زنجیره فولاد خلق ارزش کنند

وی با تأکید بر اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر و «هاردتک» کل سرمایه‌گذاری در سال گذشته بدون احتساب گروه فولاد مبارکه حدود ۱٫۶ همت بوده است، گفت: این در حالی است که شرکت MSTID در یک سال و نیم گذشته با ۳۰ سرمایه‌گذاری، بالغ‌بر ۷۰۰ میلیارد تومان به‌طور مستقیم در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کرده که می‌توانند در زنجیره فولاد خلق ارزش کنند. البته زنجیره فولاد نیز صرفاً متالورژی و مواد نیست، بلکه سایر صنایع مانند حمل‌ونقل، شیمیایی، رنگ، لاستیک و… را در برمی‌گیرد. در گروه فولاد مبارکه از لکوموتیو (گروه فولاد مبارکه یکی از بزرگ‌ترین ناوگان کشنده کشور را در اختیار دارد)، صنایع شیمیایی، رنگ، لاستیک تا زنجیره مجموعه آهن و فولاد سرمایه‌گذاری انجام شده و بالطبع سرمایه‌گذاری خطرپذیر صورت گرفته است. به عبارت دیگر، به‌طور میانگین، در گروه فولاد مبارکه در مقایسه با کشور بالغ‌بر ۱۰ سرمایه‌گذاری بالای ۱۰ میلیارد تومان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه با اشاره به چالش‌های این مسیر تأکید کرد: برای کاهش ریسک کسب‌وکار شرکت‌های بزرگ، باید سرمایه‌گذاری از طریق این شرکت‌ها انجام شود تا بازار برای شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان به وجود آید. به این ترتیب شاهد کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خواهیم بود. بزرگ‌ترین چالش ما در این مسیر فضای ذهنی مدیران است؛ بنابراین در نخستین گام باید بپذیریم که چنین سرمایه‌گذاری‌هایی خطرپذیر هستند و ممکن است ۳۰ درصد از آن‌ها به نتیجه نرسد.

 

چالش دوم پیدا کردن شرکت‌های واجد شرایط سرمایه‌گذاری خطرپذیر است

پالیزدار با بیان اینکه چالش دوم ما یافتن شرکت‌های واجد شرایط سرمایه‌گذاری خطرپذیر است، عنوان کرد: اگرچه تا پایان امسال امکان ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر به حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر وارد کنیم، اما با این مشکل مواجهیم که بسیاری از شرکت‌ها الزامات جذب سرمایه‌گذاری را ندارند و مهم‌تر اینکه در زنجیره رشد یک کسب‌وکار، اقدامات ابتدایی صورت نگرفته است. این یعنی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه هاردتک به‌شدت کم است و دست ما برای سرمایه‌گذاری باز نیست. همچنین حجم سرمایه‌گذاری برای این شرکت‌ها نسبتاً زیاد است و ممکن است از بودجه برخی پارک‌های علم و فناوری کشور بیشتر باشد؛ بنابراین نیازمند جلب مشارکت شرکت‌های بزرگ هستیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه تا انتهای سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر و سال آینده ۲۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: چشم‌انداز ما تا سال ۱۴۱۰ این است که بتوانیم به‌جای ۰٫۵ درصد فعلی ۱٫۵ درصد از فروش شرکت‌های گروه فولاد مبارکه به سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری خطرپذیر اختصاص دهیم. همچنین برای راه‌اندازی اکوسیستم، امسال ۷۰ میلیارد تومان به پارک‌های علم و فناوری اختصاص پیدا کرده است که محوریت بخشی از این کار با شهرک علمی تحقیقاتی است. همچنین مدیرعامل فولاد هرمزگان برای نخستین گام، ۲ میلیارد تومان و شرکت MSTID ، پنج‌میلیارد تومان به پارک علم و فناوری اختصاص دادیم تا بتوانیم منابع مالی پارک را برای سرمایه‌گذاری در حوزه زنجیره ارزش‌افزوده صنعت فولاد هدایت کنیم.

 

رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان در همایش «فولادی‌شو»:

علاقه‌مندیم تا سرمایه‌گذاری مشترکی را با شرکت پشتیبانی فناوری و نوآوری فولاد مبارکه داشته باشیم

رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان گفت: استان هرمزگان با وجود استقرار صنایع فراوان و ظرفیت بالا، خلأ حضور شرکت‌های دانش‌بنیان را دارد و امیدواریم با برگزاری ششمین همایش «فولادی‌شو» این خلأ پر شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، علیرضا نصیری نیز در ششمین همایش فولادی‌شو در شهر بندرعباس بیان کرد: در زیست‌بوم نوآوری در استان هرمزگان با توجه به ظرفیتی که از لحاظ بازار در حوزه‌های مختلف از صنعت فولاد تا صنایع نفت و گاز و صنایع حوزه دریایی دارد، خلأ حضور شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار حس می‌شود.

وی افزود: استان هرمزگان به لحاظ اکوسیستم شرکت‌های کوچک و متوسط، خلأ شرکت‌های دانش‌بنیان را دارد. وجود شرکت‌های بزرگ می‌طلبد که شرکت‌های کوچک و متوسط در خصوص خدمات مختلف برای این شرکت‌ها شکل بگیرند. در این خصوص پارک‌های علم و فناوری با توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و علم‌محور بودن آن‌ها اهمیت بیشتری دارند و ارزش‌افزوده بیشتری ایجاد می‌کنند.

رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان خاطرنشان کرد: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه در حوزه این زیست‌بوم فعالیت و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم. در این راستا شرکت فولاد هرمزگان جزو پیشگامان ایجاد این زیست‌بوم بوده است. زمانی که پارک علم و فناوری در استان هرمزگان شکل گرفت، شرکت فولاد هرمزگان از همان ابتدا از این پارک حمایت کرد. همچنین صندوق پژوهش و فناوری استان با سهام‌داری عمده فولاد هرمزگان شکل گرفت که یکی از بهترین ترکیب‌های صندوق‌های نوآوری و پژوهش استانی در کشور است. تاکنون این صندوق عملکرد خوبی داشته است و باید از شرکت فولاد هرمزگان تشکر کرد.

 

امیدواریم جلسات B2B با شرکت‌های فناور استان‌های جنوبی کشور به قرارداد منجر شود

نصیری با اشاره به برنامه‌های فولادی‌شو، تصریح کرد: در رویداد فولادی‌شو دو اتفاق می‌افتد؛ در روز نخست جلسات B2B با شرکت‌های فناور استان‌های جنوبی کشور تشکیل خواهد شد و امیدواریم این جلسات منجر به قرارداد شود. البته در پارک علم و فناوری، شرکت فولاد هرمزگان جلسات زیادی با شرکت‌های فناور برگزار کرده و ارتباط بسیار خوبی میان دانش‌بنیان‌ها با فولاد هرمزگان به وجود آمده است. این شرکت توانسته به بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند و موجب رشد آن‌ها شود.

وی در پایان با بیان اینکه صندوق استان هرمزگان عمر کوتاهی دارد و هنوز سرمایه‌گذاری را فعال نکرده است، تصریح کرد: علاقه‌مندیم تا سرمایه‌گذاری مشترکی را با شرکت پشتیبانی فناوری و نوآوری فولاد مبارکه داشته باشیم تا تجربیاتی در این زمینه برای صندوق حاصل شود و ریسک این سرمایه‌گذاری‌ها با فولاد مبارکه کاهش یابد. امیدواریم روند رشد بوم نوآوری با شیب بیشتری طی شود و بتوانیم در این زیست‌بوم ارزش‌افزوده بیشتری را با کمک هم ایجاد کنیم.

 

امضای دو تفاهم‌نامه میان MSTID، فولاد هرمزگان و دانشگاه هرمزگان در ششمین همایش سرمایه‌گذاری فولادی‌شو

در جریان برگزاری ششمین همایش سرمایه‌گذاری فولادی‌شو، تفاهم‌نامه‌ای میان فولاد هرمزگان، دانشگاه هرمزگان و شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه و همچنین تفاهم‌نامه‌ای دیگر میان فولاد هرمزگان، پارک علم و فناوری و دانشگاه هرمزگان منعقد شد.

در این تفاهم‌نامه‌ها که موجب تقویت زیست‌بوم فناوری و نوآوری جنوب کشور می‌شود بر ارتقای روابط میان طرف‌های امضاکننده تأکید شده است.