به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، موضوع احداث رینگ چهارم حفاظتی اصفهان در اواسط دهه ۱۳۸۰ مطرح شد. ابرپروژه ای که نوید حل بسیاری از معضلات ترافیکی شهر اصفهان را می‌داد و البته احداث آن مشروط به تامین بودجه ای بسیار سنگین بود. طی سال‌های ۸۵ تا ۸۹ مطالعات نقشه‌برداری و دقیق‌سازی محل رینگ انجام و […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، موضوع احداث رینگ چهارم حفاظتی اصفهان در اواسط دهه ۱۳۸۰ مطرح شد. ابرپروژه ای که نوید حل بسیاری از معضلات ترافیکی شهر اصفهان را می‌داد و البته احداث آن مشروط به تامین بودجه ای بسیار سنگین بود.

طی سال‌های ۸۵ تا ۸۹ مطالعات نقشه‌برداری و دقیق‌سازی محل رینگ انجام و از سال ۸۹ نقشه‌های آن تهیه شد و در نهایت احداث رینگ چهارم ترافیکی اصفهان به‌طول ۷۸ کیلومتر که حدود ۴۶ کیلومتر از آن در محدوده شهری اصفهان و سایر مسیر آن در محدوده شهرهای اطراف این کلان‌شهر قرار دارد، از اوایل دهه ۱۳۹۰ آغاز شد.

اگرچه اجرای این پروژه در سال ۸۹ مصوب شده بود، اما تا نیمه دوم سال ۹۷ حرکت جدی برای اجرای این پروژه انجام نشده بود. در دوره پنجم مدیریت شهری اصفهان، بخشی از احداث رینگ چهارم از شرق اصفهان آغاز و به‌دنبال آن، مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی در کیلومتر صفر آن اجرا شد تا از ورود کامیون‌ها به محدوده داخل شهر جلوگیری شود. در ادامه و در دوره ششم مدیریت شهری احداث حلقه حفاظتی به‌عنوان مهم‌ترین پروژه عمرانی در حوزه حمل‌ونقل زمینی اصفهان، در دستور کار شهرداری قرار گرفت و در حال حاضر پروژه در ۲ شیفت‌کاری و گاهی در ۳ شیفت فعال است تا هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

از این سو تا آن سوی شهر…

رینگ چهارم ترافیکی یا حلقه حفاظتی اصفهان، مجموعه‌ای از آزادراه و تقاطع‌های غیرهمسطح است که از تقاطع غیرهمسطح سردار شهید سلیمانی در ابتدای جاده نائین آغاز شده و با گذر از شرق و شمال اصفهان به سمت میدان استقلال حرکت می‌کند و با عبور از خمینی‌شهر، اتوبان ذوب‌آهن و کمربندی غرب، به سمت کمربندی شرق اصفهان حرکت می‌کند و به تقاطع سردار شهید سلیمانی متصل می‌شود تا شهر اصفهان و ترافیک آن را در خود محصور کند. بخشی از مسیر رینگ چهارم در خارج از محدوده شهری قرار دارد که باید مباحث آزادسازی و اجرای آن از طریق استانداری و برگزاری جلسات مشترک با شهرداری شهرهای پیرامون پیگیری شود.

طول مسیر ۷۸٫۲ کیلومتری رینگ چهارم شهر دارای ۲۳ تقاطع غیرهمسطح، ۷ پل بزرگ و عظیم و ۴ پل بر روی زاینده‌رود است که تا به امروز احداث کیلومتر ۲٫۵ تا ۴ رینگ چهارم ۸۹٫۹ درصد، کیلومتر ۴ تا ۷ رینگ چهارم ۱۰۰ درصد و آماده بهره‌برداری، بخشی از شمع‌های زیرگذر در مسیر کیلومتر ۱٫۲۵ تا ۲٫۵۵ رینگ چهارم ۸۳٫۹ درصد و تعریض رینگ حفاظتی منطقه ۶ حدفاصل کیلومتر ۶۵ تا ۶۸ رینگ چهارم ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

گامی مهم در راستای کاهش مصرف سوخت

به عقیده کارشناسان شهری، اجرای رینگ حفاظتی حمل‌ونقل اصفهان و شهرهای همجوار را متحول خواهد کرد و از همه مهمتر موجب تسهیل عبور و مرور در سطح شهر، کاهش اتلاف وقت و کاهش مصرف سوخت، کاهش بار ترافیکی در مبادی ورودی نصف‌جهان، کاهش اثرات منفی ترافیک نظیر آلودگی‌های هوا و صوت، کاهش بار ترافیکی رینگ سوم، جلوگیری از گسترش بی‌رویه ساخت‌وساز، گسترش کمربند سبز اصفهان و حذف ترافیک خودروهای سنگین عبوری خواهد شد.

اهمیت رینگ چهارم ترافیک اصفهان آنچنان است که اواخر خرداد امسال مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه رینگ چهارم ترافیکی اصفهان به عنوان یکی از پروژه های اساسی استان به منظور کاهش آلایندگی محیط زیست و روان‌سازی حمل و نقل در هسته مرکزی اصفهان و هدایت ترافیک حاشیه‌ای مجموعه شهری اصفهان در حال احداث است، تاکید کرد که دستگاه‌هایی که به وظایف خود در زمینه احداث رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان عمل نکردند و یا در این زمینه کوتاهی کردند و مرتکب ترک فعل شدند، به مرجع قضایی معرفی می‌شوند.

حلقه حفاظتی، در صدر پروژه های شاخص اصفهان

اما عزم مدیریت شهری در این دوره برای به سرانجام رساندن رینگ چهارم ترافیک جدی است. به گفته محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری اصفهان خط ۲ مترو و رینگ چهارم است که در کمیسیون تلفیق، به‌صورت مستمر و کمیسیون‌های مختلف همچون حمل‌ونقل و عمران رصد می‌شود.

همچنین به گفته سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان رینگ چهارم ترافیکی در حال تکمیل است؛ این حلقه با حفظ اولویت هویت بصری و اجتماعی شهر به ما کمک می‌کند شبکه‌ای به‌هم پیوسته از محورهایی که می‌تواند با هم همپوشانی داشته باشد را داشته باشیم تا گرفتار بن‌بست و قفل شدن در حوزه شبکه معابر نشویم.

علی صالحی افزود: این موضوع به این معنا نیست که همه معابر را به بزرگراه تبدیل کنیم، بلکه نباید بن‌بست و قفلی در معابر داشته باشیم؛ این موارد جزو سیاست‌های مجموعه دوره ششم شورای اسلامی شهر، مدیریت شهری، همچنین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است که باید به سمت مدیریت فرهنگ، تقاضای مصرف و هوشمندسازی کنترل ترافیک حرکت کنیم و راهی جز این نداریم.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان نیز با تشریح این پروژه اظهار کرد که ۴۸ کیلومتر آن در محدوده و حریم شهر اصفهان و حدود ۳۰ کیلومتر در محدوده شهرهای درچه، خمینی‌شهر، شهر ابریشم، دولت‌آباد و خورزوق قرار دارد، همچنین این پروژه شامل ۳۴ تقاطع همسطح، غیرهمسطح و پل است.

اصغر کشاورزراد با بیان اینکه از دوره پنجم مدیریت شهری این پروژه آغاز شد و افتتاح رینگ چهارم با توجه به اهمیت آن در کم‌شدن حجم ترافیک در مرکز شهر و کمک به رینگ سوم، باعث کاهش آلودگی هوا و زمان سفر نیز می‌شود، اظهار کرد: پروژه‌ای که در این دوره عملیات اجرایی آن آغاز شده است، کیلومتر صفر بعد از تقاطع غیرهمسطح شهید قاسم سلیمانی تا کیلومتر ۴ است و هزینه‌ای که تاکنون صرف این پروژه شده بالغ بر ۱,۴۰۰ میلیارد تومان است که بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان برای آزادسازی این مسیر هزینه شده است.

او اضافه کرد: کیلومتر صفر تا ۴ بیشترین حجم سکونت مردم منطقه ۱۵ را داراست و با رضایت کامل شهروندان توانستیم این آزادسازی را انجام دهیم.

کشاورزراد ادامه داد: حدود ۹ پل همچون پل‌های محله خاتون‌آباد، شهدای دهنو و شهدای محله بهاران به اضافه تعریض کانال آب در این محدوده انجام شده است.

به گفته مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان نیز آزادسازی رینگ چهارم در شهر اصفهان از اقدامات عمده این منطقه است که از کیلومتر سوم تا کیلومتر ۶.۷۰۰ این منطقه، آزادسازی مسیر حدود ۳۱۰ هزار متر انجام شده است که ۳ درصد باقی مانده آن طی هفته های آینده به پایان می‌رسد و در اختیار واحد عمران شهرداری اصفهان قرار می‌گیرد.

هوشنگ نظری‌پور درباره آزادسازی کمربند شمالی خوراسگان افزود: برای این پروژه، اعتباری حدود ۱۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت داشته است؛ جلسات این آزادسازی به‌طور مستمر هفته‌ای سه روز در ساعات غیراداری برگزار می‌شود که قرار است سال جاری یا سال آینده به پایان برسد و سال ۱۴۰۴ اجرای کمربندی عملیاتی شود.

رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان با تخصیص سهم بالایی از بودجه عمرانی شهرداری می‌تواند گره گشای بسیاری از معضلات ترافیکی شهر اصفهان، مسائل زیست محیطی و هزینه های بالای حمل و نقل باشد و به نظر می‌رسد همکاری همه جانبه میان دستگاه‌های دخیل در این پروژه امری ضروری برای تکمیل هرچه زودتر این پروژه است تا شهر و شهروندان از مزایای آن بهره مند شوند.