به گزارش حضور آنلاین؛ فوق تخصص گوارش و کبد در اصفهان گفت: هرچند که ویتامین D یکی از مکمل های مهم در تقویت سیستم ایمنی بدن است ولی مصرف بیش از حد آن می‌تواند به سیستم گوارش و کبد آسیب وارد کند. با شیوع ویروس کرونا و نگرانی مردم از بابت ابتلا به این بیماری، […]

به گزارش حضور آنلاین؛ فوق تخصص گوارش و کبد در اصفهان گفت: هرچند که ویتامین D یکی از مکمل های مهم در تقویت سیستم ایمنی بدن است ولی مصرف بیش از حد آن می‌تواند به سیستم گوارش و کبد آسیب وارد کند.

با شیوع ویروس کرونا و نگرانی مردم از بابت ابتلا به این بیماری، بسیاری از مردم به خرید مستقیم داروهای مکمل از داروخانه ها و مصرف آن  برای تقویت سیستم ایمنی بدن روی آورده اند که ویتامین D از جمله آنهاست.

مهدی احمدیان گفت: ویتامین  D به طور طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارد و در جذب کلسیم، عملکرد سیستم ایمنی،و محافظت از استخوان، عضله و سلامت قلب نقش دارد.

وی مصرف بیش از حد این ویتامین را با نشانه هایی پریشانی گوارشی از جمله استفراغ، تهوع، و معده درد همراه دانست و گفت: مصرف دوز بالایی از ویتامین D۳ در بلند مدت ممکن است به تجمع بیش از اندازه این ماده مغذی در بدن منجر شود و آثار سمیت ممکن است برای چند ماه پس از توقف مصرف مکمل ها نیز ادامه یابد.

این پزشک با بیان اینکه مکمل‌های ویتامین D در ۲ نوع D۲ و D۳ می‌توانند مصرف شوند گفت: از آنجا که امکان دریافت بیش از اندازه ویتامین D از طریق رژیم غذایی و قرار گرفتن در معرض خورشید به تنهایی وجود ندارد، مصرف این ویتامین با رعایت سقف ۱۰,۰۰۰ واحد در روز بلامانع است.

وی همچنین با یادآوری اینکه ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم و متابولیسم استخوان ها دارد گفت: با این وجود، میزان بیش از اندازه ویتامین D می تواند به ضرر سلامت استخوان تمام شود