به گزارش خبرنگار پیداگر نیوز، با توجه به شرایط کنونی و وضعیت تنش آبی در تابستان امسال، اطلاع رسانی و فرهنگسازی در حوزه آب با هدف مدیریت تنش آبی بیش از پیش در استان اصفهان احساس می شود. درگزارش قبلی تحت عنوان ” مصرف بهینه آب با  جاری حیات ” به بررسی برنامه سازی مشارکتی […]

به گزارش خبرنگار پیداگر نیوز، با توجه به شرایط کنونی و وضعیت تنش آبی در تابستان امسال، اطلاع رسانی و فرهنگسازی در حوزه آب با هدف مدیریت تنش آبی بیش از پیش در استان اصفهان احساس می شود.

درگزارش قبلی تحت عنوان ” مصرف بهینه آب با  جاری حیات ” به بررسی برنامه سازی مشارکتی شرکت آبفا استان اصفهان با صدا وسیما استان پرداختیم . قصد داریم در ادامه این گزارش به نقش رسانه در کاهش الگو مصرف آب بپردازیم  و نقش شرکت آبفا استان را در این زمینه بررسی کنیم.

با توجه به شرایط کنونی و وضعیت تنش آبی در تابستان امسال، اطلاع رسانی و فرهنگسازی در حوزه آب با هدف مدیریت تنش آبی بیش از پیش در استان اصفهان احساس می شود.  شرکت آبفا استان اصفهان در سالهای اخیر با تعامل و همکاری همه جانبه ای که  با اصحاب‌رسانه داشته ، توانسته با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه زمینه های فرهنگ درست مصرف کردن آب را در جامعه فراهم سازد . نقش کارکنان شرکت آب و فاضلاب برای تامین سلامتی مردم، کمتر از تلاش مدافعان سلامت نیست و برای گذر از تنش آبی نیازمند همکاری رسانه‌ها هستند تا بوسیله آنها اهمیت این موضوع و همینطور تلاش مدافعان حیات ( کارکنان شرکت آب و فاضلاب ) را منعکس نمایند.

ایجاد حساسیت و پویایی در جامعه، نقش اساسی رسانه ها در موضوع مصرف آب است که با داشتن دغدغه آب، نسبت به تغییر فرهنگ، نگرش ها و آداب و رسوم  می توانند به مردم در راستای صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف آب، یاری برسانند.

استفاده از رسانه‌ها امروزه کارآمدترین و مهم‌ترین ابراز انتقال اطلاعات و تأمین نیازها و خواسته‌های افکار عمومی محسوب می‌شود، بنابراین امروزه شناخت ماهیت، جایگاه و ظرفیت‌های رسانه‌ای و بهره‌برداری آگاهانه و صحیح از رسانه‌ها برای رسیدن به مواجهه مناسب با مخاطرات از ضرورت‌های اساسی است که شرکت آبفا اصفهان به درستی به این شناخت دست پیدا کرده و از این ظرفیت استفاده می کند .

باید با فرهنگ سازی بیشتر از سوی رسانه ها باورهای غلط مردم وشهروندان روستایی و شهری را اصلاح کرد. رسانه های گروهی با اطلاع رسانی و آگاهی بیشتر به مردم مدیریت مصرف آب را بهینه خواهند کرد .

شرکت آبفا اصفهان توانسته تا با نقش حیاتی و مهم رسانه ها که همان شکل دادن به طرز تفکـر افـراد جامعـه و ترویج آموزه های گوناگون است ازجمله ارزش های مصرفگرایانه ،برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح را بر مبانی اصول علمی و پژوهشی و همچنـین با در نظر گرفتن ویژگی های بومی استان انجام دهد تا بتوان بدینوسیله بـه تقویـت نقـش رسـانه در زمینه اصلاح الگوی مصرف بپردازد.

رسانه ها برای تأ ثیرگـذاری بیـشتر در تعـدیل رفتارهـای مصرفی، علاوه بر اینکه باید با عناصر پیرامونی و محیطـی هماهنـگ باشـند، خـود نیـز نیازمند هماهنگی در اشاعه پیامهای ضمنی و آشکار خود هـستند، چـرا کـه تنـاقض در پیامهای مصرفی رسانه ها مردم را دچار سردرگمی می کند پس باید هماهنگ عمل کنند.

در شرایط حاضر و با توجه به شیوع گسترده کرونا و مصرف بیش از حد آب ، استفاده از فضای مجازی برای اطلاع رسانی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. و فعالیت پایگاه های خبری و خبرگزاری ها از قبل بیشتر شده هر چند که فعالیت رسانه های مکتوب نسبت به گذشته خود با توجه به شرایط مختلف کمتر شده و نسبت تیراژ آنها کاهش یافته است اما سعی کرده اند تا با ایجاد بستری از فضا مجازی دور نباشند چون تاثیر این فضا بر کسی پوشیده نیست و می تواند مخاطبان وسیعی را در بر بگیرد . به همین جهت شرکت آبفا اصفهان نیز در تعامل با رسانه ها از این فضا جهت مصرف بهینه آب استفاده می کند تا بتوان بدین وسیله در راستا اهداف خود قدم بردارد .

ذکر این نکته در اینجا خالی از لطف نیست؛ با توجه به مطالعات انجام شده در مورد تاریخ آب، تا زمانی که مدیریت آب در دست خود مردم بود، یک تاریخ است و از وقتی که دولت آن را در دست گرفت، تاریخ دیگری است. در دوره فتحعلیشاه مردم سازمانی برای مصرف و انتقال آب داشته و خودشان کنترل

می کردند، میراب ها نشانه هایی است که مردم آب را با توجه به داشته هایشان مصرف می کردند.

در بحث استفاده بهینه آب در کنار رسانه ها باید بحث خانواده و جامعه نیز برجسته شود و در این زمینه بهتر است به میراث اجتماعی و اعتقادات دینی توجه جدی کرد.

رسانه ها و شبکه های اجتماعی می توانند با فعالیت در بخش آب ، جامعه را نسبت به بحران آب حساس و با فرهنگ سازی موجبات صرفه جویی در مصرف آب را فراهم کنند . رسانه ها همچنین می توانند با انتشار مطالب کارشناسان در حوزه آب سطح آگاهی عامه مردم را افزایش داده و از سوء تفاهم هایی که در پی انتشار برخی مطالب غیرکاشناسی در شبکه های اجتماعی در بین مردم بوجود می آید، جلوگیری کنند.

با توجه به اینکه در زمان کنونی در مرز هشدار آبی قرار گرفته ایم و لازمه عبور از این بحران آگاهی مردم و مصرف بهینه آب است، بنابراین تحقق این امر بر دوش رسانه ها است تا با اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی مردم را نسبت به این موضوع آگاه کنند و مانع از بروز بحران آب در جامعه شوند.

اصحاب رسانه باید تحت چارچوبی با آسیب شناسی وضعیت موجود اقدام به تدوین برنامه یکساله با مشارکت آبفا اصفهان ، ذینفعان و متولیان حوزه آب استان برای رسیدن به هدف مشخص کنند. در زمان کنونی با توجه به وضعیت بحران آب در اصفهان باید وظیفه هر فرد، دستگاه، رسانه و انتظاراتی که از جامعه وجود دارد مشخص شود تا با همدلی و همفکری برای رفع این بحران بسترسازی کرد.