به گزارش پیداگر نیوز، بحران کم آبی می تواند به تهدید جدی به نام خشکسالی مبدل شود و راه حل های بسیاری برای مبارزه با کم آبی و بحران آب اتخاذ شده اند که از میان آنها می توان به مواردی مانند دسته بندی اولویت های مصرف، جیره بندی، کاهش برداشت از اب های […]

 

به گزارش پیداگر نیوز، بحران کم آبی می تواند به تهدید جدی به نام خشکسالی مبدل شود و راه حل های بسیاری برای مبارزه با کم آبی و بحران آب اتخاذ شده اند که از میان آنها می توان به مواردی مانند دسته بندی اولویت های مصرف، جیره بندی، کاهش برداشت از اب های زیر زمینی،جیره بندی آب،  و … اشاره کرد اما یکی از برترین راه حل هایی که می تواند علیه بحران کم آبی سودمند باشد، ارتقاء سطح فرهنگ، اصلاح ساختار مصرف و مشارکت مردم در مدیریت مصرف آب است و این مهم تنها با ورود رسانه امکان پذیر خواهد بود.

رسانه های سمعی، بصری و مکتوب مخاطبان بسیاری را به خود اختصاص داده اند. در نتیجه، می توان از تاثیر رسانه ها بر مخاطب علیه بحران کم آبی و خشکسالی تاخت. رسانه می تواند از طرق مختلف وارد بحث کم آبی و ترویج الگوی صحیح مصرف شود. برنامه های آموزشی مختلفی می توانند به ترویج الگوی صحیح مصرف بپردازند و با توجه به مخاطبی که در برابر آنها قرار گرفته، شیوه انتقال و مفاهیم متغییر باشد.

با توجه به اینکه یکی از مشکلات استان و شهر اصفهان کم‌آبی و بحران آب است بدون شک مصرف بهینه این ماده حیاتی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در گذر از این بحران داشته باشد. خشکسالی و کم آبی یکی از بی سر و صدا ترین بحران هایی است که هر روز بیش از روز پیش به ما نزدیک می شود و در این میان تبلیغات و برنامه های آموزشی در جهت مصرف بهینه آب نقش بسیار موثری دارد که موجب کاهش در مصرف آب و تغییر الگو مردم خواهد شد .

به منظور اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در حوزه مصرف بهینه و درست آب در جامعه تفاهم نامه همکاری مشترک شرکت آب و فاضلاب استان و صداوسیمای مرکز اصفهان در سال ۹۲امضا شد که برنامه مشارکتی رادیویی جاری حیات با رویکرد مدیریت مصرف آب ماحصل این تفاهم نامه بود.این برنامه در خارج از استودیو و در شهرستانهای مختلف استان با حضور مسئولان اداره آب هر شهرستان با هدف ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب روزهای زوج به صورت تولیدی از رادیو اصفهان تهیه وپخش می شود.

برنامه جاری حیات با ساختار ترکیبی ساده در بخش مسابقه به طرح سئوالاتی که منجر به فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه آب می شود پرداخته و مخاطبان می توانند از طریق پیامک در آن شرکت کنند. همچنین در این برنامه با توجه به نقش حیاتی آب و اهمیت آن در توسعه و سازندگی کشور گفتگوهای کوتاهی با کارشناسان و مسئولین شرکت آب صورت می گیرد که این گفتگوها با هدف ارتقای سطح فرهنگ مخاطبان در خصوص استفاده بهینه از آب می باشد.

دعوت مردم برای مصرف درست انرژی مهم‌ترین مساله است  که شبکه استانی اصفهان در بخش‌های مختلف خبر، سیما و رادیو  در زمینه اطلاع رسانی و دعوت مردم برای مصرف درست آب، برنامه‌هایی را تولید و پخش می کنند تا اهمیت این موضوع برای مردم کاملا قابل لمس باشد . ارتباط مستمر صداوسیمای استان با متولیان آب استان ضروری است و باید مدیران و کارشناسان شرکت آب و فاضلاب استان در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی شرکت کنند تا علاوه بر ارائه گزارش های عملکردی ، شنونده نقدهای و نظرات مردم باشند تا مشکلات بهتردیده شوند و راهکاری برای آن پیدا شود.

بدون شک رسانه ملی در مصرف بهینه آب نقش اساسی دارد که می تواند با فرهنگ سازی و مصرف بهینه در جامعه سرانه مصرف آب در اصفهان را کاهش داد و به کمک صدا و سیما  و اطلاع رسانی مردم را دعوت به مصرف درست و بهینه کرد تا از این بحران عبور کنیم .

برنامه جاری حیات در راستای همین سیاست و با هدف مصرف بهینه آب برای اقشار مختلف جامعه تولید و پخش می شود که پیرو همین اقدام  شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان توانسته به موفقیت‌هایی در راستای ترغیب مردم به مصرف درست آب دست یابد و گواه این مطلب استقبال مردم از این برنامه است چراکه هر هفته شمار قابل‌توجهی از مردم در سطح استان در مسابقه‌ای که در این برنامه پیرامون راه‌های مصرف بهینه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند .

شرکت آبفا استان اصفهان نه‌تنها در تعاملی که با رسانه ملی داشته توانست به‌خوبی از این ظرفیت در راستای ترغیب مردم به مصرف بهینه آب استفاده کند بلکه از ظرفیت دیگر رسانه‌ها مانند رسانه‌های دیجیتال، مکتوب و شبکه‌های اجتماعی نیز در این زمینه بهره‌مند شده است.

با شفاف‌ سازی می توان اعتماد عمومی را جلب کرد. شفاف‌سازی و اعتمادسازی بهنگام، تاثیر بسزایی در امر ترویج مصرف صحیح آب دارد که شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تولید برنامه‌هایی خلاقانه و با ایده‌های جدید توانسته به‌ نوعی ارزش آب را به مردم القا کند تا مردم در مصرف آن دقت کافی را به‌خرج دهند تا صرفه جویی در میان آنها نهادینه شود .

نباید فراموش کرد که رسانه های جمعی می توانند با تدوین برنامه های تاثیرگذار و آموزش روش های کاربردی در خصوص اصلاح الگوی مصرف از جمله صرفه جویی در مصرف آب، نقش مهمی در این راستا ایفا کنند. رسانه ها در تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی در جامعه نقش اساسی ایفا می کنند. باید با فرهنگ سازی بیشتر از سوی رسانه ها باورهای غلط مردم وشهروندان روستایی و شهری را اصلاح کنیم. رسانه های گروهی باید با اطلاع رسانی و آگاهی بیشتر به مردم، مدیریت مصرف آب را بهینه نموده چرا که انجام فعالیت های هنری و فرهنگی در زمینه های مختلف اثر گذاری بیشتری را نسبت به سایر اقدامات دارد.