به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، دومین کارگاه تجربه‌نوردی کارآفرینان برتر، به همت خانه فناوری‌های فرهنگی اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، مرکز ملّی نوآوری و خلاقیت اشراق و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد. یک طراح و تولید کننده اسباب بازی و رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان یاسین‌ پژوه گفت: هرچقدر کار […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، دومین کارگاه تجربه‌نوردی کارآفرینان برتر، به همت خانه فناوری‌های فرهنگی اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، مرکز ملّی نوآوری و خلاقیت اشراق و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.

یک طراح و تولید کننده اسباب بازی و رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان یاسین‌ پژوه گفت: هرچقدر کار شما گسترش پیدا کند، چالش‌های آن نیز بیشتر می‌شود و می‌بایست به همان نسبت صبورتر باشید.

در این نشست، نصیرالدین محققیان، طراح و تولید کننده اسباب بازی اظهار داشت: رشته تحصیلی من مکانیک است و ۱۱ سال است که در دانشگاه آزاد نجف آباد همین رشته را تدریس می‌کنم. همچنین حدود ۹ سال است که در حوزه تولید اسباب بازی چوبی و پلاستیکی فعالیت دارم و کارم را از تولید اسباب بازی چوبی آغاز کردم. در ادامه به تولید اسباب پلاستیکی نیز پرداخته و بیش از ۶۰ نوع محصول با همکاری دوستانمان در این حوزه تولید کرده‌ایم.

وی افزود: در شرکت دانش بنیان یاسین پژوه نیز با تمرکز بر تصفیه پساب‌های صنعتی مشغول به فعالیت هستیم.

نقطه آغاز

این طراح و تولید کننده اسباب بازی که مدیریت شرکت چند چوب چین(پازل سه بعدی) را نیز برعهده دارد، راجع به نقطه شروع کار خود گفت: من به ایده‌پردازی و اختراع علاقمند بودم و ۱۰ اختراع در دوران لیسانس به ثبت رساندم. بسیاری از اختراعاتم هم به دلایلی ثبت نشد. پس از ادامه تحصیل و اتمام آن نیز به پیشنهاد یکی از دوستانم در مجموعه‌ای که تازه در حوزه تولید اسباب بازی چوبی، فعالیت خود را آغاز کرده بود، به عنوان ایده پرداز دعوت به کار شدم. ورود من به حوزه تولید اسباب بازی اینگونه رقم خورد.

تأکید بر مدیریت و سیستم سازی در کار

وی تأکید کرد: هنگامی که پروسه تولید یکی از ایده‌ها به طول می‌انجامید، من ایده محصول دیگری را همزمان جلو می‌بردم. سعی من بر مدیریت و سیستم سازی و درنهایت، توسعه کار بوده است. برای مدیریت و سیستم سازی هم آموزش خاصی ندیدم و تنها سرگذشت انسان‌های موفق را می‌خواندم و متوجه شدم آن‌ها از همین طریق به موفقیت رسیده‌اند. انسان‌هایی که با برنامه ریزی و به صورت شهودی کار می‌کنند، آرامش و موفقیت بیشتری دارند.

محققیان یادآور شد: نیت من از ورود به این حوزه، اشتغال‌زایی نیز بوده است و هرگاه توانایی استخدام نیروی جدید داشتیم، اینکار را انجام دادیم. یکی از لذت بخش‌ترین زمان‌ها برای من زمان حقوق‌دهی به کارمندان است.

شریک خوب، نعمت است

وی تصریح کرد: شریک خوب، نعمت است؛ اما ما نمی‌دانیم کسی که با او شریک می‌شویم چگونه انسانی است. ممکن است یک نفر انسان خوبی باشد؛ اما در بحث شراکت، خلاف آن ثابت شود. من آخرین نفری بودم که به مجموعه تولید اسباب بازی اضافه شدم درحالی که اکنون از آن تیم، فقط من مانده‌ام. علت آن می‌تواند عدم صبوری آن‌ها و یا احتیاجات مالی‌شان بوده باشد که البته خود من نیز آن زمان از نظر مالی بیشتر از آن‌ها در مضیقه بودم. به طور کلی انسان صبوری هستم.

رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان یاسین‌ پژوه ضمن بیان جمله «باید زودتر شکست بخوری تا زودتر پیروز شوی» گفت: این جمله خیلی به درد استارت آپ‌ها می‌خورد. یکی از معانی این جمله آن است که شکست وجود دارد و نباید آن را عقب انداخت. می‌بایست شکست را هم در مسیر رسیدن به موفقیت تجربه کرد.

پدیده نفوذ

وی توضیح داد: به نظر من یکی از مهمترین ابزارهای ما برای موفقیت، ارتباطات است. من نام «پدیده نفوذ» را بر آن گذاشته‌ام؛ زیرا می‌بایست بتوانیم به شخص یا مجموعه‌های دیگر نفوذ کنیم. استفاده از ظرفیت‌های بقیه در روند کسب و کار کمک کننده است. در همین جلسات نیز، پدیده نفوذ می‌بایست اتفاق بیافتد و ارتباطات شکل بگیرد. مسیر شغلی من هم در چنین جلساتی مشخص شد.

غر زدن و بهانه گرفتن؛ دو ابزار برای توجیه عدم موفقیت

محققیان، غر زدن و بهانه گرفتن را دو ابزار برای توجیه عدم موفقیت دانست و مطرح کرد: اینکه بگوییم امروزه و از این زمان نمی‌شود کاری آغاز کرد، حرف اشتباهی است و افرادی که این دو ویژگی را داشته باشند، موفق نخواند شد. ذهنیت و هنر افراد مهم است.

وی ادامه داد: وظیفه کسی که توانسته دانشگاه برود و درس خوانده است، ایجاد کسب و کار برای کسانی است که نتوانسته‌اند به دانشگاه بروند.

صبوری، عامل موفقیت در کار

این طراح و تولید کننده اسباب بازی اشاره کرد: پازل معمولی اولین محصولی بود که دوستان روی آن کارکرده و سپس من به جمعشان پیوستم. واقعیتش آن است که من پازل را دوست نداشتم و از تولید آن خجالت می‌کشیدم و به دنبال دلیلی برای ادامه آن بودم. تا اینکه یکی از دوستانم که از نظر اعتقادی او را قبول داشته و داریم به من گفت همیشه مسیری که خدا سر راهت می‌گذارد را ادامه بده. در نهایت ما به سمت پازل‌های سه بعدی رفته و تنوعش را زیاد کردیم با اینحال اگرچه شروع خوبی داشتیم؛ اما نتیجه خوبی نگرفتیم. می‌توان گفت صبوری دوستان کم بود.

وی افزود: من همیشه می‌گویم برای موفقیت نیاز به زمان یا سرمایه داریم. هرچقدر کار شما گسترش پیدا کند، چالش‌های آن نیز بیشتر می‌شود و می‌بایست به همان نسبت صبورتر باشید.

لزوم استقامت در کار و عدم افشای اهداف خود

محققیان با اشاره به خاطره‌ای درخصوص صبوری و استقامت در کار گفت: پس از سال‌ها ما از جانب یکی از خریداران، سفارش خوبی گرفته بودیم؛ اما آن خریدار سفارش‌های انبوه خود را لغو کرد و باتندی گفت اجناس شما به درد نمی‌خورد. من آن زمان صبوری کردم و قبول کردم اجناس را برگرداند. چند روز بعد، همان خریدار دوباره تماس گرفت و بسیار عذرخواهی کرد و سه برابر خرید قبلی خود را سفارش داد. این خاطره بسیار برایم شیرین بود.

وی در خاتمه سخنان خود با بیان نکته‌ای تأکید کرد: تا وقتی در کسب و کار خود به نتایج خوبی نرسیده‌اید، راجع به آن با کسی صحبت نکنید. وقتی کسی نداند شما چه می‌کنید، استرسی هم به شما وارد نمی‌شود.