به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به انتخاب جلال آل احمد به عنوان نماد جایزه ادبی گفت: بزرگداشت جلال، صرفا تجلیل از یک شخص فرهیخته نیست؛ بلکه پاسداشت مبارزه طولانی مدت این نویسنده و پاسداری اش از مرزهای تفکر ایرانی اسلامی است در واقع جلال در روزگار غربت این تفکر وارد […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به انتخاب جلال آل احمد به عنوان نماد جایزه ادبی گفت: بزرگداشت جلال، صرفا تجلیل از یک شخص فرهیخته نیست؛ بلکه پاسداشت مبارزه طولانی مدت این نویسنده و پاسداری اش از مرزهای تفکر ایرانی اسلامی است در واقع جلال در روزگار غربت این تفکر وارد میدان شد و با شجاعت این پرچم را برافراشت.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در اختتامیه «پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد» که با استقبال پرشور اهالی فرهنگ و ادب در تالار وحدت تهران برگزار شد، با تقدیر از برگزارکنندگان این جایزه ادبی گفت: انتخاب یک بانوی فرهیخته به دبیری علمی جایزه جلال موجب افتخار اهالی فرهنگ است چرا که از سال نخست پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، تعداد نویسندگان زن کشور از یازده نفر به بیست و هشت هزار نفر افزایش یافته که این مسئله نمایانگر معجزه انقلاب اسلامی است از سوی دیگر بسیاری از منتخبان، داوران و برگزار کنندگان جایزه ادبی جلال از بانوان فرهیخته سرزمین مان هستند.

وزیر فرهنگ با اشاره به حضور پرشور علاقه مندان در مراسم اختتامیه جایزه جلال آل احمد، گفت: در سال های اخیر به خاطر همه گیری کرونا امکان برگزاری مراسم باشکوه امکان پذیر نبود اما تلاش مدافعان سلامت در کنار خدمتگزاران دولت و نظام شرایط برپایی باشکوه این مراسم را فراهم کرد.

اسماعیلی با بیان این که در روزهای آینده وارد فصل جشنواره های فجر خواهیم شد، گفت: جشنواره های متعدد فرهنگی هنری کشور همزمان با ایام پیروزی انقلاب اسلامی، اوج فرهیختگی جوانان ایرانی را به رخ جهانیان خواهد کشید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش جلال آل احمد در دهه چهل کشور گفت: چنان که شصت سال از آغاز نهضت امام خمینی(ره) می گذرد از انتشار کتاب “غرب زدگی” جلال هم شصت سال می گذرد، جلال آل احمد نماد رویارویی بزرگ تاریخی ایران عزیز است و مسائل مهمی را برای تاریخ کشور روایت می کند.

وی ادامه داد: تقدیر از جایگاه جلال ال احمد به خاطر نقش و جایگاه تمدنی اوست؛ مخصوصا زمانی که از تمدن ایرانی اسلامی در مقابل مدرنیته و تفکر غرب سخن می گوید.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: انتخاب جلال ال احمد به عنوان نماد جایزه ادبی صرفا تجلیل از یک شخص فرهیخته نیست؛ بلکه پاسداشت مبارزه طولانی جلال و پاسداری اش از مرزهای تفکر ایرانی اسلامی است. جلال در روزگار غربت این تفکر وارد میدان شد و با شجاعت این پرچم را برافراشت.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم توجه به آموزش در کنار برگزاری جایزه و بهره گیری از تجربه نخبگان ادوار جایزه جلال گفت: امسال همزمان با روند برگزاری جایزه جلال، در همه استان های کشور دوره های آموزشی برگزار شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد جایزه جلال آل احمد هر ساله با رونقی بیشتر از گذشته برگزار شود.

گفتنی است، برگزیدگان بخش های مختلف این رویداد به شرح زیر اعلام و مورد تقدیر قرار گرفتند:

اثر برگزیده بخش ویژه «کرونا و مدافعان سلامت»:

«جهاد در قرنطینه: روایت فعالیت‌های کارگاه جهادی شهید ابراهیم‌زاده در جهاد مقابله با ویروس کرونا» نوشته فروغ زال از انتشارات راه یار

اثر برگزیده بخش «ویراستاری»:

«صور سکوت» به ویرایش زنده یاد حسین جلال پور از شهرستان ادب

اثر برگزیده بخش «ویراستاری»:

«اینجا سوریه است: صدای زنان راوی جنگ» به ویرایش نرجس توکلی اشکاجانی از انتشارات راه‌یار

اثر برگزیده بخش مستندنگاری«حاج قاسم سلیمانی»:

حاج قاسمی که من می شناسم (روایت رفاقت چهل ساله) به اهتمام سعید علامیان

اثر برگزیده بخش

مستندنگاری«حاج قاسم سلیمانی»:

«شاید پیش از اذان صبح» نوشته احمد یوسف زاده از انتشارات سوره مهر

اثر شایسته تقدیر بخش نقد ادبی:

«تماشای روایت: بررسی تحلیلی روش انتقال عناصر داستان از روایت به درام» نوشته مجید آقائی از انتشارات علمی و فرهنگی

عده

اثر شایسته تقدیر بخش نقد ادبی:

«خودانتقادی ادبی: رساله‌ای در نقد هنر خویشتن در عرصه ادبیات» نوشته مهرداد نصرتی از انتشارات فرهنگ عامه

اثر شایسته تقدیر بخش داستان کوتاه:

«ویروس عاشق» نوشته مجید رحمانی از انتشارات صاد

اثر شایسته تجلیل بخش مستندنگاری:

«نبرد تنگه‌ها: نقش شهید حسن باقری در عملیات فتح‌المبین» نوشته مصطفی رحیمی از انتشارات مرکز نشر آثار شهید حسن باقری

اثر شایسته تقدیر بخش مستندنگاری:

«عقیله» نوشته الهام امین از انتشارات به‌نشر

اثر برگزیده بخش مستندنگاری:

«سازمان سیاسی بهاییت ۱۹۷۹-۱۸۹۲» نوشته حمیدرضا اسماعیلی از انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی

اثر شایسته تقدیر بخش داستان بلند و رمان:

«صور» نوشته حسینعلی جعفری از انتشارات سروش

اثر شایسته تقدیر بخش داستان بلند و رمان:

«عزرائیل» نوشته نیما اکبرخانی از انتشارات کتابستان معرفت