به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز،با کاهش عیب در عرض ورق و رسیدن به عدد ۰٫۰۳ در آذرماه، کیفیت محصولات خط نورد گرم فولاد مبارکه به ۹۹٫۸۴ درصد ارتقا یافت. مسعود مهدیه، رئیس کنترل کیفی نورد گرم: تولید محصول باکیفیت همیشه جزو خط‌مشی و هدف‌گذاری فولاد مبارکه بوده و در همه بخش‌های شرکت، همکاری تیمی کارکنان […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز،با کاهش عیب در عرض ورق و رسیدن به عدد ۰٫۰۳ در آذرماه، کیفیت محصولات خط نورد گرم فولاد مبارکه به ۹۹٫۸۴ درصد ارتقا یافت.

مسعود مهدیه، رئیس کنترل کیفی نورد گرم:

تولید محصول باکیفیت همیشه جزو خط‌مشی و هدف‌گذاری فولاد مبارکه بوده و در همه بخش‌های شرکت، همکاری تیمی کارکنان بر تحقق این هدف معطوف گردیده است. به همین دلیل امروز شاهدیم که به‌طور مشخص در خط نوردگرم بازده کیفی ناحیه به ۹۹٫۸۴ درصد افزایش یافته است.

همان‌گونه که در نمودار قابل‌مشاهده است، درصد محصول نامنطبق به‌دلیل عیب عرض در ناحیه نورد گرم طی سه سال گذشته تا پایان آذرماه ۱۴۰۲ کاهش چشمگیری داشته و از ۰٫۲۸ درصد به مقدار ۰٫۱۲ درصد و در آذرماه سال جاری به کمترین مقدار یعنی ۰٫۰۳ درصد تنزل کرده است که این مهم نتیجه کار گروهی کنترل کیفی، دفاتر فنی و تولید نواحی نورد گرم و فولادسازی بوده است.

سید محمدمهدی مرندی، رئیس کنترل کیفی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم:

با انجام اقداماتی در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، میزان NC ناشی از خارج از رِنج بودن عرض تختال‌ها کاهش قابل‌ملاحظه‌ای یافت. عوامل اصلی و مهمی که در عرض تختال مؤثرند عبارت‌اند از: گرید ذوب، مشخصات ماشین ریخته‌گری جداول خنک‌کاری و همچنین سرعت ریخته‌گری و میزان انقباض و خزش. علاوه بر این همکاران واحد تولید ریخته‌گری مداوم نیز به‌خوبی دستورالعمل‌های جدید را اجرا کردند.

با انجام تحقیقات گسترده در ناحیه فولادسازی، محدوده‌های قابل‌قبول عرض و نقطه بهینه برای هرکدام از عرض‌ها تعیین شد. دستورالعمل‌های مربوطه توسط گروه فنی فولادسازی اصلاح و نرم‌افزاری نیز در این زمینه ایجاد گردید و در اختیار کارکنان ریخته‌گری مداوم قرار گرفت و بر روی اتوماسیون سطح ۱ نیز بارگذاری شد. این دستورالعمل‌ها در حال حاضر بر روی مانیتور پولپیت‌ها در اختیار مسئولین ماشین‌های ریخته‌گری قرار دارد و به‌طور دقیق مشخص می‌کند که برای هر عرض مورد درخواست مشتری باید عرض قالب با چه ابعادی و با استفاده از چه فیلرهایی بسته شود. ضمن اینکه این دستورالعمل‌ها در محل خطوط ریخته‌گری نصب شده و ابزار کنترل دقیق قالب شامل متر لیزری نیز در اختیار تمام شیفت‌ها قرار گرفته است.

در واحد کنترل کیفی فولادسازی نیز با افزایش دقت اندازه‌گیری عرض تختال‌ها مطابق دستورالعمل‌های موجود در سه نقطه ابتدا، وسط و انتهای تختال و انجام حداقل میزان اسکارف در کناره‌های تختال‌هایی که دارای عیوبی مانند اثر نوسان قالب، ناخالصی یا توقف ریخته‌گری هستند، میزان تطابق عرض تختال‌ها با سفارش مشتری افزایش یافت.