به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز،، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه از خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی نگرانی و تأثیرات نادیده گرفتن حقابه تالاب گاوخونی ابراز نگرانی کرد و گفت: بستر خشک تالاب گاوخونی غول خفته ای است که بیدار شدن آن سبب می شود تا بخش وسیعی از فلات مرکزی کشور […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز،، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه از خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی نگرانی و تأثیرات نادیده گرفتن حقابه تالاب گاوخونی ابراز نگرانی کرد و گفت: بستر خشک تالاب گاوخونی غول خفته ای است که بیدار شدن آن سبب می شود تا بخش وسیعی از فلات مرکزی کشور با چالش جدی روبه رو شود.

وی بیان داشت: در تلاش هستیم تا با پیگیری های انجام شده بتوانیم سهم بهتری از حقابه تالاب گاوخونی را تأمین کنیم زیرا بستر خشک تالاب گاوخونی یکی از اصلی ترین مراکز تولید گردو غبار و آلودگی در استان اصفهان است.

استاندار اصفهان گفت: البته این حقابه بایستی در سطح ملی نیز مطالبه و پیگیری شود.

آلودگی هوای اصفهان دغدغه مدیریت استان و ارشد کشور است

استاندار اصفهان گفت: یکی از مسائل اصلی استان اصفهان آلودگی هوا است و همه ما بر این موضوع اذعان داریم، با توجه به شرایط خاص استان مسئولین سطح ملی نیز به مسائل حوزه آلودگی هوای اصفهان ورود کرده‌اند.

مرتضوی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص استان مسئولین سطح ملی نیز به مسائل حوزه آلودگی هوای اصفهان ورود کرده‌اند.

استاندار اصفهان بیان کرد: در این راستا سال گذشته دو جلسه با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور، یک جلسه با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور، دو جلسه با حضور وزیر کشور و یک جلسه با حضور رئیس‌جمهور و برخی از وزیران مختص آلودگی هوای اصفهان برگزار شد که نشان می‌دهد مسئولان استان و مدیران ارشد کشور نسبت به مسئله آلودگی هوای اصفهان دغدغه‌مند هستند.

استاندار اصفهان عنوان کرد: تقویت حمل و نقل همگانی و مدیریت کردن منابع آلاینده متحرک، مدیریت واحد‌های صنعتی، مدیریت و بهبود سوخت مصرفی در استان از جمله موضوعاتی است که در این نشست‌ها اتخاذ شد و در مسیر اجرا است.

مرتضوی با اشاره به اینکه کیفی ترین سوخت کشور در استان اصفهان توزیع می‌شود، گفت: پروژه گوگرد زدایی پالایشگاه اصفهان که با حضور ریاست‌جمهوری افتتاح شد و تلاش برای به ثمر رساندن رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان و خط دو متروی اصفهان نیز در همین راستا است.

استاندار اصفهان در خصوص تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان، بیان کرد: در دو سال گذشته ۳۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل اصفهان افزوده شد و در سال‌جاری نیز درصدد تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی استان هستیم.

وی ادامه داد: برقی شدن اتوبوس‌های اصفهان نیز پروژه‌ای است که آن را دنبال می‌کنیم.

دکتر مرتضوی به جابه‌جایی واحد‌های آلاینده از شعاع ۵۰ کیلومتر اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۵۳ واحد ریخته‌گری به شهرک بزرگ اصفهان منتقل شدند که در نوع خود بی‌سابقه است، همچنین ۴۰ واحد آلاینده آجرپزی نیز رسماً تعطیل شدند.

وی در مورد مازوت سوزی در اصفهان عنوان کرد: سال گذشته برای اولین بار با حمایت‌های وزیر کشور در برابر سوخت مازوت مقاومت کردیم اما عملیات خرابکارانه در شبکه گاز کشور ما را مجبور به استفاده از سوخت مازوت در روزهای پایانی سال کرد.

تلاش های شبانه روزی در پروژه های تأمین آب استان اصفهان

استاندار اصفهان گفت: در پروژه تأمین آب استان اصفهان از دریای عمان روزانه ۴۰۰ تریلی به طور متوسط حمل لوله به محل این پروژه را انجام می‌دهند، یکهزار و ۳۰۰ جوشکار در این پروژه مشغول به فعالیت و در جبهه‌های متعددی پیمانکاران فعال هستند.

سیدرضا مرتضوی در خصوص اجرای پروژه‌های تأمین آب استان، گفت: تمام قد تلاش می‌کنیم تا پروژه‌های تأمین آب استان اجرایی شوند و در این مورد همه بضاعت های استان را پای کار آورده‌ایم.

وی ادامه داد: تا قبل از شروع پروژه تأمین آب استان اصفهان از دریای عمان، رکورد اجرای انتقال ۱/۹ کیلومتر در روز بوده است که اکنون رکورد ۵ کیلومتر را نیز زده‌ایم.

استاندار اصفهان ضمن اشاره به پروژه تأمین آب استان اصفهان از دریای عمان، عنوان کرد: در این پروژه روزانه ۴۰۰ تریلی به طور متوسط حمل لوله به محل این پروژه را انجام می‌دهند، یکهزار و ۳۰۰ جوشکار در این پروژه مشغول به فعالیت و در جبهه‌های متعددی پیمانکاران فعال هستند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: بابت این فعالیت شبانه روزی، زحمات بسیاری کشیده و به صورت ثابت قرارگاه آب استان به صورت هفتگی برگزار می‌شود.

مرتضوی ادامه داد: از طرفی پیگیری‌های متعددی به صورت روزانه با سطح ملی انجام می‌شود تا پروژه‌های تأمین آب استان به ثمر برسند.

وی در خصوص فرونشست اصفهان نیز عنوان کرد: عامل اصلی فرونشست، کاهش آبخوان در استان اصفهان است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه حوضه آبریز زاینده‌رود با کسری آبخوان قابل توجهی مواجه است، گفت: در این خصوص گام اول این است که روند کاهش این ذخیره را در آبخوان متوقف کنیم و در گام دوم شیب را به سمت احیای آبخوان حرکت دهیم.

مقام عالی دولت در استان گفت: در این دو گام به صورت همزمان ۲۵ برنامه با پنج محور تعریف کرده‌ایم و تمام قد استان برای اجرای پروژه‌های تأمین آب استان ایستاده است.