به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز،نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت:به استانی شدن مدیریت آب، بحث تحقیق و تفحص از طرح انتقال آب و همچنین آنچه که در برنامه‌های توسعه و الزامات و محدودیت‌های منابع آب و کشاورزی بود، نقدهای جدی وارد است حامد یزدیان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به میزبانی […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز،نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت:به استانی شدن مدیریت آب، بحث تحقیق و تفحص از طرح انتقال آب و همچنین آنچه که در برنامه‌های توسعه و الزامات و محدودیت‌های منابع آب و کشاورزی بود، نقدهای جدی وارد است

حامد یزدیان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به میزبانی تسنیم برگزار شد، ضمن تبریک عید نیمه شعبان، به بیان سوابق علمی خود پرداخته و اظهار داشت: بنده دارای کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی اصفهان، کارشناسی ارشد مهندسی عمران-آب  و دکترای مدیریت منابع آب از دانشگاه تهران هستم و در حال حاضر به عنوان هیئت علمی مهندسی عمران دانشگاه اصفهان خدمت می‌کنم.

 

وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های اجرایی خود پرداخته و بیان کرد: فعالیت‌های تخصصی بنده در حوزه اجرایی شامل حضور ۸ ساله در شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و حدود ۴ سال فعالیت در بخش خصوصی آب و فاضلاب کشور می‌شود و همچنین سال‌ها در عرصه پژوهش در خدمت دانشجوهای اصفهان بودم و به عنوان یکی از دغدغه‌مندان حوزه آب، تلاش کرده‌ام تا در حوضه زاینده‌رود و مدیریت منابع آب فعال باشم.

 

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود را تشریح کرده و متذکر شد: بنده عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های کل کشور  بوده و همچنین به عنوان عضو هیئت موسس و هم‌اکنون دبیر حزب رویش نیروهای انقلابی اسلامی فعالیت اجتماعی دارم.

 

وی افزود: در دهه گذشته تحت عنوان عضو هیئت موسس اولین مدارس تحول خواه در اصفهان به امور تربیتی و آموزشی مشغول بودم.

 

یزدیان در ارتباط با انگیزه‌اش از شرکت در انتخابات گفت: انگیزه بنده از ورود به عرصه انتخابات با یک نگاه مسئله‌محور است؛  همه می‌دانیم که بحث آب، محیط‌زیست و کشاورزی و منابع طبیعی یکی از چالش‌های اصلی کشور در سال‌های اخیر و دهه‌های پیش‌رو است.

 

وی تاکید کرد: این موضوعات امروز در کلان‌شهر اصفهان، بیش از جاهای دیگر حس می‌شود اما قطعا در دهه‌های آینده در بعد ملی نیز یک مسئله مهم خواهد بود.

 

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان تصمیم‌‌گیر و سیاست‌گذار در مباحث مرتبط با حوزه آب، کشاورزی و محیط‌زیست بوده و در همه ابعاد ترمیم و نظارت و همچنین از جهت داشتن نماینده در شورای عالی آب، در این صنعت نقش‌آفرین است.

 

وی یادآور شد: متاسفانه در دوره‌های گذشته متخصصان و صاحب‌نظران این رشته کمتر در مجلس حضور داشتند در حالی که کمیسیون تخصصی آب، کشاورزی و منابع طبیعی از جمله کمیسیون‌های تخصصی مجلس است و اگر این کمیسیون خالی از کارشناسان متخصص این حوزه باشد و یا تعداد کمی از کارشناسان متخصص در این کمیسیون حضور داشته باشند، نگاه کارشناسی عمیقی به سیاست‌گذاری‌های این حوزه نخواهد شد.

 

یزدیان با تاکید بر اینکه بحث آب، کشاورزی و محیط‌زیست یکی از چالش‌های جدی کلان‌شهر اصفهان است، متذکر شد: متاسفانه در دو دهه گذشته هیچ‌گاه نماینده‌ای از اصفهان در این کمیسیون تخصصی حضور نداشته و گاهی در این کمیسیون‌ها تصمیماتی گرفته می‌شود که شاید منطبق با نگاه ملی نیست و گاهی با نگاه‌های استانی و منطقه‌ای در این کمیسیون‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

 

وی بیان کرد: به استانی شدن مدیریت آب، بحث تحقیق و تفحص از طرح انتقال آب و همچنین آنچه که در برنامه‌های توسعه و الزامات و محدودیت‌های منابع آب و کشاورزی بود، نقدهای جدی وارد است و اگر می‌خواهیم که به این مباحث نگاه کارشناسی حاکم شود، باید در این کمیسیون نماینده‌ای صاحب تخصص و تجربه داشته باشیم.

 

حضور موثر و مناسب مشکلات را حل می کند / جای خالی یک اصفهانی در کمیسیون آب مجلس شورای اسلامی

یزدیان در پاسخ به این سوال مبنی بر آنکه نمایندگان فعلی اصفهان و کاندیداهای دوره جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی سخنان و رویکردها و سازوکارهای مختلفی درخصوص رفع مشکل آب و سایر معضلات داشته اند و با توجه به آنکه شما یکی از راهکارهای حل این معضل را گرفتن یک کرسی از کمیسیون آب مجلس شورای اسلامی از سوی اصفهانی ها میدانید، اظهار داشت: در دوره گذشته مواردی را داشتیم که در کمیسیون تخصصی آب و کشاورزی مجلس بحثی تدوین شده بود و طرحی انشاء شده بود، نمایندگان شهر اصفهان میخواستند که در صحن علنی با آن مخالفت کنند، که واقعیت آن است که با داد و فریاد زدن امکان تغییر در آن وجود ندارد چرا که خیلی از نمایندگانی که در صحن حاضر هستند از این موضوع فهم مشترکی ندارند.

 

وی افزود: یا آنکه این مورد مسئله شان نیست به همین دلیل برای آنکه بپذیرند یا بخواهند در طرحی که کمیسیون به صحن مجلس آورده تغییر ایجاد کنند بسیار سخت است. ولی اگر در همان کمیسیون تخصصی کار کارشناسی مان را انجام دهیم و حضور داشته باشیم این احتمال عقلایی تغییر بالا می رود.

 

کاندیدای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با بیان آنکه خیلی از مواقع نوشتن یک جمله و جابجایی یک فعل، موضوعی را تغییر می دهد، بیان کرد: برنامه  توسعه هفتم بحثی بود که انتقال آب غیر از مصارف شرب ممنوع است. هنگامی که این طرح وارد مجلس شد، بحثی را با نمایندگان مجلس داشتم که در بعضی از حوضه ها مثل فلات مرکزی، نیاز به بعضی از انتقال ها به قصد محیط زیست داریم چرا که اکنون ۲۰ سال است که ما حقابه محیط زیست نداریم و احتمالا اولویت آن است که این حقابه را تأمین کنیم.

 

وی ادامه داد: حالا دوستان می خواستند آنچه از کمیسیون آمده بود را در صحن تغییر دهند چرا که پیشنهادشان این بود که انتقال آب برای غیر ازکشاورزی و صنعت ممنوع است، اما نتوانستند این مورد را تغییر دهند اما چه بسا اگر قرار بود این تغییر در کمیسیون آب و کشاورزی اتفاق بیفتد این جمله اصلا حساسیتی نداشت و امکان اقناع سازی در کمیسیون فراهم بود.

 

یزدیان گفت: آنچه که در تحقیق و تفحص طرح های انتقال بین حوضه ای انجام شد، در کمیسیون تخصصی کشاورزی و آب مجلس، کسانی که متصدی و متولی این تحقیق و تفحص بودند، همه طرح های انتقال آب به فلات مرکزی از قبیل کوهرنگ، بهشت آباد و …. همه را فاقد مجوز دانسته بود که مطابق با سندی که موجود است که بیان کننده مصوبه کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بوده، در تاریخ ۲۱/۰۳/۱۴۰۲، مطابق با جدول موجود، مجوز همه طرح های انتقال آب به فلات مرکزی به غیر از طرح بن بروجن غیر قابل قبول اعلام شده است.

 

وی با بیان آنکه هنگامی که این مصوبه به صحن علنی مجلس می آید، آیا اجماعی بیش از ۱۵۰ نفری می توانند ایجاد کنند که این گزارش غلط است؟ خیر گفت: اولا، اگر قرار بود کل طرح های انتقال بین حوضه ای بررسی شود، باید خیلی موارد دیگر نیز در کشور بررسی می شد، اسم طرح برای کل شرکت بود اما تمرکز آن بر روی فلات مرکزی قرار داشت که این خروجی را به همراه داشت. برای همین طرحی که همه می دانیم برخلاف مصوبات شورای عالی آب بود، این چنین قانونی تلقی می شود و بعد هم رئیس جمهور و دستگاه های اجرایی آن را افتتاح می کنند.

 

کاندیدای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: برای همین هنگامی که می گوییم باید جایی که هستیم اثر داشته باشیم، فکر می کنم منظور توضیحات فوق است. اگر در کمیسیون آب حضور داشته باشیم، این اتفاقات و ترک فعلهای وزارت نیرو و این دست اقدامات می تواند در دستور کار کمیسیون قرار گرفته وبررسی شود.

 

وی گفت: ما در بحث امنیت غذایی، کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیستی که واقعا مظلوم است و قانون ما ظرفیت های خیلی زیادی ندارد که چگونه با ندادن ۲۰ سال حقابه تالاب گاوخونی اصفهان این مشکل را حل و چه کسی باید از چه کسی شکایت کند. به نظرم این موارد نیازمند ظرفیت های قانونی لازم دارد که باید پیگیری شود.

تسنیم