به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از برگزاری ۲۰ برنامه ویژه انتخابات در آموزش و پرورش اصفهان خبرداد. ابراهیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره برگزاری ۲۰ برنامه ویژه انتخابات در آموزش و پرورش اصفهان گفت: یکی از اثرگذارترین و مهم‌ترین اقشاری که در مشارکت مردم در امر انتخابات، […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از برگزاری ۲۰ برنامه ویژه انتخابات در آموزش و پرورش اصفهان خبرداد.

ابراهیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره برگزاری ۲۰ برنامه ویژه انتخابات در آموزش و پرورش اصفهان گفت: یکی از اثرگذارترین و مهم‌ترین اقشاری که در مشارکت مردم در امر انتخابات، فرهنگیان هستند و به‌عنوان گروه مرجع شناخته می‌شوند، گروهی که مردم برای نحوه شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح به آنها مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین نوع مشارکت اجتماعی مردم در آینده خودشان حضور در انتخابات است، گفت: انتخابات نماد مردم‌سالاری، دموکراسی و مهم‌ترین شیوه مشارکت مردم در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌های خرد و کلان است.

این مقام مسئول بیان کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره انتخابات پرشوری را داشتیم و میانگین شرکت مردم در انتخابات قابل‌توجه بوده است و در سال جاری هم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در پیش خواهیم داشت.

ابراهیمی افزود: جلسات مختلفی با مدیران نواحی و مناطق؛ مدیران مدارس، معاونان و معلمان را برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا تبیین دقیقی برای توجه ویژه به موضوع انتخابات و انتخاب اصلح را در سطح جامعه داشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه آموزش و پرورش، رکن اصلی جامعه، سرمایه‌ای ملی و متعلق به تمام افراد است، اظهار کرد: در استان اصفهان بیش از ۱۱۰ هزار معلم فعال و بازنشسته، ۱۸ تا ۲۰ هزار معلم مدارس غیردولتی، ۵۰۰ نوآموز الحاقی به آموزش و پرورش و یک میلیون دانش‌آموز در مدارس اشتغال به تحصیل دارند.

وی افزود: بر اساس آمار موجود در جامعه، امروز نمی‌توان فرد و خانواده‌ای را متصور بود که با آموزش و پرورش در ارتباط نباشد، لذا همه جامعه باید آموزش و پرورش را در رسیدن به اهداف خودیاری کنند، اگر آموزش و پرورش سالم، مقتدر و توانمندسازی داشته باشیم در ادامه جامعه‌ای توانمند خواهیم داشت.

ابراهیمی اضافه کرد: آموزش و پرورش به‌صورت عام در کل کشور طی سال‌ها و یک و نیم‌سال گذشته با اقدامات مهمی در این حوزه تغییرات مختلفی را تجربه کرده که برخی از آنها بی‌نظیر بوده است، یکی از مباحث مهم با شیوع و گسترش کروناویروس بازگشایی مجدد مدارس به‌صورت حضوری بود که با تغییر نگرش‌های متفاوتی در سطح جامعه همراه بود.

وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین نقش اصلی را معلم به‌عنوان عنصر اصلی، پیشران و حیات‌بخش جامعه بازی می‌کند، اظهار کرد: معلمی می‌تواند نقش‌آفرین باشد که در مرتبه اول به شادابی و نشاط خود و سپس به شادابی و نشاط دانش‌آموز توجه کند که مصداق آن، معلمان ورزشکار هستند؛ معلمانی که به تربیت جسم خود و سپس به تربیت جسم دانش‌آموزان می‌پردازند، اگر بخواهیم در جامعه نشاط و شادابی داشته باشیم، باید مدارسی بانشاط داشته باشیم.

این مقام مسئول افزود: در سال گذشته بیشتر سعی شد که سند تحول بنیادین در متن کار قرار گیرد، اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، باید اهتمام مدارسی در تراز سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش داشته باشیم، حدود ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین می‌گذرد، یکی از تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) اجرای جدی این طرح است و در تلاش هستیم نیروها، آموزش‌های لازم برای مدارس تحولی را ببینند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان درباره دلایل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش در سال‌های اخیر، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان در سالی که قرار بود بیش از ۲۵ هزار ورودی در کل کشور داشته باشد، ۳۳۰۰ نفر ورودی داشت. ترک فعل اتفاق افتاده در چند سال گذشته، چالش مهمی به نام کمبود نیروی انسانی در کل کشور ایجاد کرد و برای رفع آن، تأمین شتاب‌زده و از مسیرهای غیراستاندارد، گزینش‌های بسیار سهل اندیش و آسان یا نبود گزینش، راهکارهای جبران بودند و در پی آن، ویژگی‌های معلم تنزل یافت.

وی اظهار کرد: دولت مردمی سیزدهم، توجهی ویژه به ارتقای کیفیت معلمان دارد و سال گذشته بیش از ۱۵ هزار معلم در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شد و سهم استان به ۲۳۰۰ نفر رسید که نسبت به بالاترین آمار سال گذشته دوبرابر شده بود، اما هنوز شاهد چالش نیروی انسانی هستیم.

گزینش معلمان چندمرحله‌ای شده است و به یک‌مرتبه ختم نمی‌شود

ابراهیمی افزود: پس از تلاش برای اصلاح فرایند جذب و تربیت معلمان در قالب دانشگاه فرهنگیان، اصلاح گزینش افرادی که قرار است تربیت سرمایه آینده کشور یعنی دانش‌آموزان به دست آنان باشد، نیز حائز اهمیت است؛ براین‌اساس فرایند گزینش معلمان تغییر و تحولاتی را تجربه کرده و به‌نوعی گزینش، فرایندی و چندمرحله‌ای شده و به یک‌مرتبه ختم نمی‌شود، همچنین امتحان جامعی در پایان از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته طی برخی از ترک فعل‌ها در پذیرش نیروی دانشگاه فرهنگیان با کمبود مواجه بودیم، لازم است سالانه ۲۵ هزار جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم که در سال‌های مختلف به این امر بی‌توجهی شد. استان اصفهان یکی از استان‌های مواجه با چالش نیروی انسانی است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه نبود برنامه‌ریزی در دوره‌ای، حوزه آموزش و پرورش کشور را با چالشی تحت عنوان کمبود نیروی انسانی روبه‌رو کرد، بیان کرد: جذب نیروی انسانی در دستور کار دولت قرار دارد، اما نیازمند توجهی ویژه‌تر است.

وی اهداف اصلی آموزش و پرورش را اجرای عدالت آموزشی عنوان کرد و گفت: طبق ماده ۱۳ قانون آموزش و پرورش، سه درصد از عوارض ساخت و ساز شهرداری باید برای تعمیر و تجهیز و ساخت در آموزش و پرورش پرداخت شود.

ابراهیمی گفت: طبق ماده ۱۶ شورای آموزش و پرورش باید زمین‌های با کاربری آموزشی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد و طبق ماده ۱۸ انبوه‌سازان به‌ازای ۲۰۰ واحد مسکونی باید یک مدرسه ۱۲ کلاسه بسازند، این اتفاق باید به‌تناسب ساخت اتفاق بیفتد.