به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از پیش‌بینی افزایش جمعیت شهرنشین تا ۸۵ درصد در سال ۱۴۳۰ خبرداد. محمد نورصالحی در نطق پیش از دستور نود و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت امام حسین (ع) گفت: پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۳۰، […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از پیش‌بینی افزایش جمعیت شهرنشین تا ۸۵ درصد در سال ۱۴۳۰ خبرداد.

محمد نورصالحی در نطق پیش از دستور نود و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت امام حسین (ع) گفت: پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۳۰، ممکن است به جمعیت ۸۵ درصد شهرنشین و ۱۵ درصد روستایی برسیم که در یک هشدار در حوزه‌های تولید و اشتغال و اقتصاد است. اگر اداره این ۸۵ درصد جمعیت به حکومت‌های محلی واگذار نشود و خدمات به صورت متمرکز ارائه شود دچار مشکل خواهیم شد.

وی اظهار کرد: هر سال نسبت به سال قبل جلوه‌های بهتر و بیشتری از بزرگداشت و احترام به مقام امام حسین (ع) و عزاداری ایشان برگزار می‌شود که امسال نیز به همین ترتیب است.

این مقام مسئول افزود: این روزها با حضور بی‌شمار و پرجلوه هیات‌های مذهبی، روضه‌های امام حسین هستیم. به گفته هیات‌های مذهبی تعامل بسیار خوب مدیریت شهری و تسهیل در صدور مجوزها سبب پیشبرد بسیار خوب کارها شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: سیاه‌پوشی شهر که در آخرین روز ذی‌الحجه توسط شهرداری انجام شد و مردم و هیات‌های مذهبی نیز در تغییر حال و هوای شهر در محرم نقش پررنگی دارند.

وی با بیان اینکه در مناطق و ادارات شهرداری با هزینه همکاران مراسم‌های روضه برپا است، افزود: خواهش می‌کنیم که برنامه‌ریزی‌ها به طوری انجام شود که کارکنان رأس ساعت مقرر و پس از عزاداری در خدمت مراجعه کنندگان باشند.

نورصالحی خاطرنشان کرد: شب گذشته نیز تعدادی از هیات‌های مذهبی اصفهان در محکومیت هتک حرمت قرآن کریم در گلستان شهدا قرآن به دست عزاداری کردند.

وی با اشاره به شصت و هشتمین نشست روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها در تبریز گفت: در یک سال اول دوره ششم این مجمع چندان فعال نبود و در یک سال دوم پنج جلسه در تهران، اصفهان، اهواز، تبریز و شیراز برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: این جلسات به همت کمیسیون‌ها نیز برگزار شده که حدود یک ماه و نیم پیش کمیسیون‌های عمران و فرهنگی در اصفهان جلسه داشتند. این جلسات و انتقال تجربیات کمک می‌کند تا کلانشهرها از نحوه اداره شهرها باخبر شدند.

وی افزود: در نشست تبریز، محور اصلی برنامه هفتم توسعه بود. شورا و شهرداری اصفهان مجموعه کاملی از بخش مرتبط با مدیریت شهری شامل قوت و ضعف‌ها را ارسال کرده است. از شورای عالی استان‌ها انتظار این است که به این موضوع بپردازند و توقعات مدیریت شهری را پیگیری کند.

نورصالحی تصریح کرد: ۴۴ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و شاید یکی از مهمترین موضوعات پرداخته شده در قانون اساسی لزوم نقش دادن به مردم در تقویت حکومت‌های محلی و در واقع اداره امور مردم توسط مردم با نظارت و انتخاب مردم است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ سال ابتدایی، زمینه تشکیل شوراها فراهم نبود و وظایف شوراها توسط وزارت کشور و استانداری‌ها انجام می‌شد. بنابراین وظایف شوراها به تدریج در نهادهای دولتی متمرکز شد. در ۲۰ سال بعد که شوراها تشکیل شده است، بازگرداندن اختیارات از نهادهای دولتی به شورا لازم است اما چنین اهتمامی وجود نداشته و سخت است. بنابراین بر تمرکزگرایی در اداره امور کلان کشور و شهرها مواجه هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در سال ۱۳۳۰، ۷۰ درصد جمعیت روستایی و ۳۰ درصد جمعیت شهری داشتیم که در بدو انقلاب نسبت این جمعیت ۵۰ درصد شده است. اکنون این نسبت برعکس شده به طوری که ۷۵ درصد شهرنشین و ۲۵ درصد روستایی هستند.

وی با بیان اینکه جمعیت روستایی که مولد و خودکفا هستند تحلیل رفته و شهرها دچار مهاجرپذیری شده‌اند، گفت: به تبع این موضوع ارائه خدمات با مشکل مواجه شده است. پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۳۰، ممکن است به جمعیت ۸۵ درصد شهرنشین و ۱۵ درصد روستایی برسیم که در یک هشدار در حوزه‌های تولید و اشتغال و اقتصاد است. اگر اداره این ۸۵ درصد جمعیت به حکومت‌های محلی واگذار نشود و خدمات به صورت متمرکز ارائه شود دچار مشکل خواهیم شد.