به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز،رییس هیئت چوگان استان اصفهان بیان داشت: ورزش چوگان اثر ناملموس تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان محسوب می شود و باعث افتخار است که این ورزش در شهر اصفهان قرار دارد. مجید اصلانی با بیان اینکه مهجور بودن ورزش چوگان به این دلیل است که ارگان ها و نهادهایی که باید […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز،رییس هیئت چوگان استان اصفهان بیان داشت: ورزش چوگان اثر ناملموس تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان محسوب می شود و باعث افتخار است که این ورزش در شهر اصفهان قرار دارد.

مجید اصلانی با بیان اینکه مهجور بودن ورزش چوگان به این دلیل است که ارگان ها و نهادهایی که باید حمایت کنند ، کمتر به آن پرداخته اند ، گفت: شهرداری به عنوان متولی حوزه اجتماعی در زمینه پیشرفت ورزش چوگان بسیار می تواند تاثیرگذار باشد .

وی اضافه کرد: متاسفانه میراث فرهنگی کمتر به این ورزش توجه کرده است با توجه به این موضوع که  ورزش چوگان اثر ناملموس تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان محسوب می شود و باعث افتخار است که این ورزش در شهر اصفهان قرار دارد اما متاسفانه از طرف میراث فرهنگی هیچگونه حمایتی صورت نمی گیرد .

این مقام مسئول افزود: ورزش چوگان به دلیل اینکه ماهیت تاریخی ، فرهنگی ، ملی و بومی دارد باید از منظرمیراث فرهنگی مورد بررسی قرار بگیرد و سهم بسیار زیادی از قسمت فرهنگ ورزش چوگان را باید مجموعه های دیگرکه در زمینه فرهنگی فعالیت می کنند ، ایفا کنند. این مجموعه ها باید نسبت به روشن شدن فعالیت چوگان و حوزه فرهنگی آن فعالیت داشته باشند .

مجید اصلانی با بیان اینکه چوگان را یک ورزش بومی و ملی می بینیم ، تاکید کرد : دوره تاریخی ورزش چوگان تعجب برانگیز است که تقریبا شش صد سال قدمت دارد و خواستگاه اصلی آن نیز شهر اصفهان بوده و این مهمترین عامل حرکتی ما در این ورزش است . هیئت چوگان زیرنظر وزارت ورزش و جوانان فعالیت می کند و باید این خلاء را در بخش سرمایه گذاران بخش خصوصی دنبال کنیم .

وی اظهار کرد: برای ایجاد کمیته تخصصی جذب سرمایه گذار، رایزنی ها انجام شده تا بتوانیم در روند برگزاری مسابقات استانی وشهرستانی در حوزه ورزش چوگان فعالیت کنیم زیرا می توانیم با  برگزاری مسابقات در ورزش چوگان ایجاد انگیزه کرده و به هیئت های ورزشی در شهرستان ها هویت بخشی کنیم تا به توسعه فرهنگی وجذب سرمایه گذار بیانجامد.

رییس هیئت چوگان استان  اصفهان  با اشاره به فعالیت ۴ باشگاه چوگان در شهر اصفهان و همینطور ۹ هیئت ورزشی چوگان در شهرستان ها افزود : توسعه جغرافیایی ورزش چوگان در سطح استان اصفهان یکی از اولویت های برنامه هیئت چوگان اصفهان است .  در شهرستان ها یکی از سیاست های اجرایی این است که مسابقات استانی را فقط به شهر اصفهان محدود نکنیم تا به شهرستان های دیگر نیز توجه شود با توجه به اینکه هر شهرستان ظرفیت خاص خودش را دارد. مانند شهرستان خمینی شهر شاهین شهر ، برخوار و نجف آباد که یک مانژ اختصاصی دارند . ورزشگاه نقش جهان نیز یک مانژ را به هیئت چوگان جهت تمرین و برگزاری مسابقات اختصاص داده است .  همینطور یک ظرفیت پرورش اسب نیز شهرستان ها دارند که می توانیم این ظرفیت را در زمینه چوگان تجمیع کنیم .

وی خاطرنشان کرد : خواستگاه و چایگاه اصلی ورزش چوگان در دنیا ، شهر اصفهان است و این به عنوان یک امتیاز تلقی می شود . اینکه بتوانیم مانژ اصلی این ورزش را که در میدان نقش جهان است را دوباره احیاء کرده و آن را ثبت کنیم تا بتوانیم مسابقات بین المللی و سطح ملی را در این میدان برگزار کنیم . لازم به ذکر است که ثبت جهانی آن نیز صورت گرفته و قرار است که نقش نگاری در میدان نقش جهان نصب شود تا گردشگران خارجی و هموطنانمان از تاریخچه ای که میدان نقش جهان دارد مطلع شوند .

مجید اصلانی  در پایان با بیان اینکه توسعه رسانه ای و تبلیغاتی در صدر برنامه های هیئت چوگان اصفهان است تا بتوانیم خلاء فرهنگی را پر بکنیم ، افزود : از نگاه ورزشی تربیت ورزشکار ، کشف و جذب استعداد ها ، حمایت از بازیکن ها ، از سمت دیگر در تربیت مربی ، تربیت و حمایت از داور است تا بتوانیم این توسعه را به شهرستان ها انتقال بدهیم . تا در نتیجه حمایت کنیم از باشگاه هایی که در زمینه ورزش چوگان در تمام شهرستان های استان اصفهان فعالیت می کنند .