به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: از اهالی فرهنگ و هنر می خواهم که در چارچوب قانون حرکت کنند تا حامیشان باشیم.   ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه شب در برنامه بسته پیشنهادی حضور یافت و به سوالات مجری این برنامه پاسخ داد. محمدمهدی اسماعیلی در پاسخ […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: از اهالی فرهنگ و هنر می خواهم که در چارچوب قانون حرکت کنند تا حامیشان باشیم.

 

، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه شب در برنامه بسته پیشنهادی حضور یافت و به سوالات مجری این برنامه پاسخ داد.

محمدمهدی اسماعیلی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در رشته علوم سیاسی تحصیل کردید، چطور شد که مسئولیت خدمت در وزارت فرهنگ را پذیرفتید؟ گفت: من سابقه ۲۶ساله حضور در صدا و سیما دارم. آخرین جایگاه من مدیر کل تولید سازمان صدا و سیما بودم. بعد از آن هیئت علمی دانشگاه تهران شدم. دکترای خود را از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گرفتم. در تمام این سال‌ها مدیر مسئول، سردبیر و فعال نشریات و رسانه بودم. تمام سوابق شغلی من مربوط به هنر و فرهنگ و رسانه بود. همچنین رییس دفتر تحقیقات فرهنگی اجتماعی آستان قدس بودم و با آقای رئیسی از قبل آشنایی دارم. یک دوره در استانداری اصفهان معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی بودم که قرارگاه فرهنگی اصفهان را تاسیس کردیم. در تمام این سال‌ها مشغول خدمت در حوزه‌های فرهنگی در سازمان‌های مختلف بودم.

 

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که تجربه زیسته شما در شهری غیر از تهران چقدر به عدالت‌خواهی در حوزه فرهنگ کمک کرده است؟ گفت: من تا پایان مقطع راهنمایی در کبودرآهنگ زندگی می‌کردم. از لحاظ امکانات خیلی در مضیقه بودیم. البته بعد از وقوع انقلاب برکات آن به ما رسیده بود اما این فاصله جدی بود. وقتی من وارد تهران و دانشگاه شدم، تفاوت‌ها را بین خودمان و دوستان تهرانی حس کردم. شعار عدالت، شعار اصلی انقلاب است و باید مستقر شود. خدا را شاکرم که در حال حاضر وارد سومین سال سوم مسئولیت خودم شدم برنامه‌ها و شعارهایی را که مطرح کرده بودیم به کارنامه تبدیل کردیم‌.

 

وی افزود: من در حوزه تنظیم‌گری که مسولیت مهم ما است، قائل به آن هستم که همه کسانی که در چهارچوب قانون حرکت می‌کنند مورد حمایت قرار گیرند. اوایل شروع کار ما چهار هزار نفر بیمه صندوق ما بودند الان به دوازده هزار نفر رسیده‌اند. یک زمانی من در جلساتی که با دوستان رسانه‌ای داشتم از آن‌ها پرسیدم که آیا تا به حال از شما پرسیدم که مربوط به کدام گرایش هستید و چه دیدگاه سیاسی دارید؟ ما قرار است دویست پلاتو یه مردم تحویل بدهیم. سینما، تئاتر و .. زیرساخت‌هایی هستند که قابل خط‌کشی نیستند.

 

وی به نزول کیفیت فیلمنامه‌های سینما و تلوزیون اشاره کرد و افزود: کیفیت آثار حوزه‌های نمایشی در سال‌های اخیر از رشد خوبی برخوردار نبوده است. من مثال دولت به دولت نمی‌زنم. ما در تلویزیون مشکل فیلمنامه داریم. در طی این سال‌ها هم همیشه این مشکل را داشتیم. اما در بنیاد فارابی المپیاد شناسایی استعدادهای جوان راه انداختیم که کلی استعداد پیدا کردیم. همچنین یک مدرسه فیلمسازی راه اندازی کردیم‌.

 

وی در پاسخ به این سوال که موارد مطرح شده مربوط به یک قشر و گرایش خاصی است، گفت: وقتی به سی سال گذشته برگردیم می‌بینیم که همیشه فیلم‌های طنز بیشتر می‌فروختند. اما ما می‌بینیم پویانمایی بچه زرنگ شصت میلیارد فروخته است. در جشنواره فجر امسال هم چند فیلم‌های اجتماعی بودند که قابل گفتگو بودند. برای فیلم «بی‌بدن» اشکالاتی در شورای انتخاب به وجود آمد که در سودای سیمرغ حضور نداشت. من این فیلم را دیدم، فیلم خوبی است که بازیگران و فیلمنامه خوبی هم دارد. من دوست داشتم در جشنواره امسال سطح کیفی بالاتری داشته باشیم.

 

اسماعیلی گفت: ما در گونه‌های مختلف کمدی، اجتماعی، جنگی، درام، کودک و … فیلم داشتیم. این نشان دهنده این است که سبد سلایق سینماگران دیده شده است. دو سال پایانی قبل از آغاز دولت به کرونا خورده بود. به همین خاطر آغاز کار ما با ۱۵۰ فیلمی که منتظر نمایش عمومی بودند شروع شد. ما در شرایطی کار خود را شروع کردیم که تقریبا حوزه فرهنگ و هنر تعطیل شده بود. یک فتنه فرهنگی باعث این اتفاق بود. من هنرمندان را دعوت می‌کردم که کار خود را شروع کنید اما برخی اجازه نمی‌دادند صحنه فرهنگ و هنر عادی شود. امسال بسیاری از دوستان درجه یک و پیشکسوت سینما مجوز تولید فیلم گرفته‌اند. چهار پنج نفر را می‌شناسم که مجوز فیلم گرفته‌اند. دوره ما دوره قانون‌مداری است. اوایل دوره ما برخی تهیه‌کنندگان می‌گفتند چرا در شورای ساخت و نمایش فرد مشترک گذاشتید؟ ما تمهیدی داشتیم که آیین‌نامه‌های جدیدی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کنیم که این ابهامات برطرف شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا تراکم تمام جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی در بهمن ماه است؟ گفت: بار اصلی جشنواره‌ها روی دوش ما است. چون در تمام برنامه‌ها باید حضور داشته باشم. اما جشنواره‌هایی که بهمن ماه برگزار می‌شود و نام فجر دارد در تقویم ما همپوشانی دارد و با هم برگزار می‌شود. نمایشگاه رسانه شش سال بود که برگزار نشده بود. بعد از آبان و آذر ما درگیر نمایشگاه‌های متعدد بودیم. به نظرم رسید که با نزدیکی به انتخابات می‌توانیم نمایشگاه مطبوعات را پررنگ تر برگزار کنیم. موتورهای گرم کننده فضای سیاسی را در نمایشگاه مطبوعات دیدیم. خیلی از سرلیست‌های انتخابات در نمایشگاه مطبوعات مناظره انجام دادند. البته این کار برای من پر از نگرانی و خطرپذیری بود اما انجام دادیم. چون هرکسی با ذره‌بین منتظر اشکال‌گیری است.

 

وی در خصوص این ابهام که وزیر ارشاد می‌گوید سالی یک میلیون نفر برای حضور در کنسرت به ایران می‌آیند، گفت: من یکسال است که راجع به این موضوع صحبت می‌کنم. ما در حوزه موسیقی، فیلم و تئاتر فقط با عدد و رقم سروکار داریم. سال ۱۴۰۱ که درگیر کرونا بودیم دیدیم که بسیاری از ایران به ترکیه دوبی آذربایجان و … رفتند. سال بعد برای اینکه این اتفاق نیفتد زمینه‌های برگزاری کنسرت را با نظارت و مدیریت قوی برقرار کردیم که به جای اینکه افراد برای حضور در کنسرت به خارج از کشور بروند، در همین داخل کشور مخاطب کنسرت‌ها باشند. ما برای اجراها عدد داریم. اجراهای بالای ۱۲۰۰ نفر از خوانندگان مختلف را معاونت هنری مختلف مجوز می‌دهد. زیر ۱۲۰۰ نفر را ادارات استانی مجوز می‌دهند. از اردیبهشت ماه من این موضوع را گفتم و تبیین کردم. در زنجان هم در یک جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی راجع به این موضوع صحبت کردم که یک خبرنگار این موضوع را بد منتشر کرد. چندین بار هم تلویزیون و بخش‌های خبری این موضوع را اصلاح کردند. کسی که نشنیده قانع می‌شود ولی کسی که نخواهد قبول کند راه توجیه زیاد دارد.

 

وی در خصوص نقدپذیری وزیر ارشاد و وزارت ارشاد گفت: نقد یک موهبت است. وقتی یک نقدی انجام می‌شود اگر وارد نباشد که خب شنیده شده اما اگر وارد باشد در پی اصلاح آن می‌رویم. من به جامعه رسانه‌ای، روزنامه‌ها و خبرنگاران کاملا اعتماد دارد. در همین نمایشگاه مطبوعات خیلی‌ها گفتند که نمایشگاه برگزار کنیم تا بیایند از دولت انتقاد کنند؟ اما گفتیم که ما برای شنیدن نقد اینجاییم. رییس جمهور هم از این موضوع استقبال کرد. خود من روزانه اخبار و نقدهایی که از خبرنگاران می‌رسد را می‌خوانم. حتی گاهی اوقات به خبرنگاران زنگ می‌زنم و از آن‌ها تشکر میکنم‌. به عنوان مثال زمانی یک کارگردان به من نامه نوشت و از من انتقاد کردم، من بلافاصله مواردی که مطرح کرد را برطرف کردم.

 

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بسیاری از خوانندگان داخل کشور ممنوع‌الفعالیت هستند یا با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند، چطور از بازگشت معین به داخل کشور صحبت می‌کنید؟ گفت: ما برای هنرمندان احترام بسیاری قتئل هستیم. من جزو معدود افرادی هستم که با جزییات از این چیزها آگاه هستم. من بارها به صراحت اعلام کرده‌ام که هرکسی که قانون را رعایت می‌کند، با هر سلیقه و جناحی که باید می‌تواند فعالیت کند. از نظر ما هیچ فردی در چهارشنبه قانون ممنوعیت ندارد. برخی اوقات باید قانونی که مورد قبول همه است را قبول کنیم. به عنوان مثال در کنسرت آقای علیرضا قربانی مجوزی صادر شد که به دلیل حضور نوازنده زن کنسرت لغو شود اما من نامه زدم و گفتم وقتی در سایه قانون مجوزی صادر شده نباید کنسرت را لغو کنید. موضوع را حل کردیم و حتی من عذرخواهی هم کردم.

 

وی افزود: ما سالی ده هزار مجوز تئاتر داریم، شاید در سال یکی دو نمونه لغو مجوز داشته باشیم. من به عنوان وزیر فرهنگ که رئیس دولت آن یک فرد قانونمدار است در اجرای قانون با هیچکس مسامحه ندارم. در سند موسیقی آمده که هر مجوزی که وزارت ارشاد صادر کند همه ملزم به اجرای آن هستند. شاید منتقدینی با گرایشات سیاسی متفاوت از خودمان داشته باشیم اما منتقدان گرایش خودی خیلی بیشتر هستند چون من محکم سر حمایت از هنرمندان ایستاده‌ام. ما بنا داریم به هنرمندان کمک کنیم. از اهالی فرهنگ و هنر هم می‌خواهم که در چهارچوب قانون حرکت کنند.

 

وی در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید یک فیلم به مردم معرفی کنید انتخاب شما چیست؟ گفت: اگر از فیلمی اسم ببرم تبلیغ آن می‌شود. من همه فیلم‌های خوبی که مجوز گرفته‌اند را پیشنهاد می‌کنم. در جشنواره امسال «پروین» و «مجنون» فیلم‌هایی خوبی بودند که به درد خانواده‌ها می‌خورد.