به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، برخی از افراد با آن که به کرونا مبتلا هستند اما علائم بیماری در آن‌ها شکل نگرفته است. تب یکی از علائم شایع ابتلا به بیماری‌های ویروسی است که معمولا بین ۲ روز تا ۲ هفته پس از مواجهه با برخی ویروس‌ها بروز پیدا می‌کند. البته تب نشانه مبارزه بدن […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، برخی از افراد با آن که به کرونا مبتلا هستند اما علائم بیماری در آن‌ها شکل نگرفته است.

تب یکی از علائم شایع ابتلا به بیماری‌های ویروسی است که معمولا بین ۲ روز تا ۲ هفته پس از مواجهه با برخی ویروس‌ها بروز پیدا می‌کند. البته تب نشانه مبارزه بدن با بیماری است به همین دلیل بروز تب از علائم رایج و البته طبیعی در ابتلا به آنفولانزا و کرونا است. با این حال در برخی موارد ممکن است افراد پس از ابتلا به بیماری، دچار تب نشوند.

ویروس کرونا سه مرحله دارد

مرحلهٔ اول این بیماری، کمون نام دارد. در این مرحله فرد کاملا به بیماری مبتلا شده اما همچنان علائمی در آن به وجود نیامده است. در این مرحله امکان انتقال ویروس به افراد دیگر نیز وجود دارد. در مرحله کمون عدم اطلاع فرد از بیماری خود سبب مبتلا شدن بسیاری از افراد مخصوصا خانواده شخص می‌شود.

مرحله یا فاز دوم بیماری که از پس مرحله کمون فرا می‌رسد، فاز حاد نام دارد. این مرحله برای شخص بیمار بسیار طاقت فرسا است چرا که تمام علائم خود را نشان می‌دهد. البته مرحله حاد برای افراد مختلف، متفاوت است، برخی از افراد علائم شدیدی دارند و اما برخی دیگر نوع خفیف این بیماری را تجربه می‌کنند. در مرحله حاد نیز امکان انتقال بیماری به دیگران وجود دارد و باید برای جلوگیری از انتشار کرونا ارتباط خود را با افراد تا هنگام بهبودی قطع کنید.

فاز نقاهت سومین مرحله از مراحل ویروس کرونا است. در این مرحله دیگر شخص آلوده نیست و خطری برای افراد سالم ندارد. در دوران نقاهت بدن بیمار در حال بازسازی است و باید به استراحت و خواب بیش از پیش اهمیت داد. دوران نقاهت این بیماری می‌تواند ماه‌ها به طول انجامد.

راه‌های جلوگیری از انتشار کرونا

با رعایت نکات ساده و کم هزینه به راحتی می‌توان زنجیره انتقال کرونا را از بین برد. همانطور که گفته شد برای حفظ سلامت خانواده و همکاران باید بیش از پیش برای نظافت خود وقت بگذاریم و برخی از عادات گذشته را تغییر دهیم و به اصولی برای عدم ابتلا به این بیماری پایبند شویم. در ادامه به ذکر این موارد ضروری و در عین حال ساده خواهیم پرداخت.

همواره محیط کار و خانهٔ خود را پاکیزه نگه دارید

باید از پاکیزگی و سلامت محل کار یا محیط زندگی خود مطمئن شویم. بسیاری از مبتلایان به کرونا از تماس با سطوح آلوده به این ویروس دچار شده‌اند و از این رو می‌توان گفت که توجه به تمیزی محیط یکی از مهم‌ترین مواردی است که ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد. باید در این دوران نظم و انضباط خود را افزایش دهید و بازده زمانی مشخصی را برای تمیز کردن سطوح مختلف در نظر بگیرید تا از عدم آلودگی سطوح و اشیا اطمینان پیدا کنید. همچنین لازم است بدانید، هنگامی که فرد آلوده، در محیط بسته‌ای سرفه و عطسه کند، ذرات خارج شده از دهان او پس از مدتی بر روی سطوح می‌نشیند. این موضوع اهمیت پاکیزه نگه داشتن محیط را افزایش می‌دهد.

مرتبا دست‌های خود را بشویید یا ضدعفونی کنید

در رسانه‌ها توضیحات کاملی برای شستن درست و اصولی دست‌ها داده شده است. از این رو توصیه می‌شود تا هرچه سریع‌تر این مهم را فرا بگیرید.

معمولا تمیز نگه داشتن دست‌ها در اماکن عمومی و یا محل کار اهمیت بیشتری از منزل پیدا می‌کند. افراد جامعه باید همواره دست خود را تمیز نگه داشته تا خطری مردم و خودشان را تهدید نکند و همچنین باعث جلوگیری از انتشار کرونا شوند. حال برای این مهم شهرداری و صاحبان سازمان و شرکت‌ها نیز باید شرایطی را فراهم کنند. که برخی از مهم‌ترین آن‌ها به صورت زیر است.

باید در فاصله مشخصی، مکان‌هایی برای ضدعفونی دست‌ها وجود داشته باشد. بهتر است از نازل‌های مخصوصی استفاده شود تا تماس دست با اشیا را تا حد زیادی کاهش دهد.

نصب پوسترهای آموزشی و نصب پوسترهای هشدار دهنده می‌تواند در ترغیب افراد برای تمیز نگه داشتن دست‌ها کمک کننده باشد.

 

در شرکت و سازمان‌ها علاوه بر استفاده از ضدعفونی کننده‌ها باید مکانی برای شست‌وشو دست‌ها نیز تعبیه شود.

استفاده از ماسک و دستمال کاغذی در هنگام عطسه و سرفه

مهم‌ترین نکته‌ای که می‌تواند در جلوگیری از انتشار کرونا موثر باشد، قطع به یقین رعایت نکات بهداشتی در هنگام عطسه یا سرفه است. برای این امر نیز رعایت نکاتی لازم و ضروری است که آن‌ها در زیر توضیح خواهیم داد.

همواره باید ماسک و دستمال کاغذی تمیز و پاکیزه‌ای را به همراه داشته باشیم. خارج از خانه باید به طور مداوم از ماسک استفاده کرد و در هنگام عطسه و سرفه استفاده از دستمال کاغذی ضروری است.

 

در سطح شهر گاها با ماسک و دستمال‌های آلوده روی زمین مواجه می‌شویم. ماسک مصرف شده می‌تواند تاثیر زیادی در آلوده کردن محیط داشته و از این رو همواره پلاستیکی را برای گذاشتن ماسک‌های مصرفی در آن، به همراه داشته باشید.

محدوده دمایی عادی بدن چقدر است؟

دمای عادی بدن چند درجه است؟ طبق اعلام سازمان CDC آمریکا (۱)، در صورتی که دمای بدن از ۳۸ درجه به بالا برود، صرف نظر از علت بالا رفتن دمای بدن، تب محسوب می‌شود.

ویروس آنفولانزا با اینکه ویروس جدیدی نیست، اما خیلی از مواقع غیر قابل پیش بینی عمل می‌کند. به عنوان مثال با اینکه بروز تب در بیماری‌های ویروسی رایج و طبیعی است، اما محدوده مشخصی برای آن تعریف نشده است. برخی از افرادی که مبتلا به بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا، و یا کرونا هستند، اصلا دچار تب نمی‌شوند و برخی دیگر نیز دچار تب شدیدی می‌شوند.

چه موقع برای تب و ضعف باید به دکتر مراجعه کنیم؟

تب و بی‌حالی با اینکه شاید ساده به نظر برسند، اما انرژی زیادی از فرد بیمار می‌گیرند. در صورتی که هر گونه علامتی از تب کردن و یا برخی علائم کرونا را دارید حتما با پزشکان مشورت کنید. در این شرایط، از داروها و روش‌های درمانی لازم برای کاهش تب، ضعف و بی‌حالی کرونا جهت درمان هرچه سریع‌تر کمک بگیرید.

به طور کلی دقت داشته باشید که اصلا دلیل بروز تب چیست؟ از چند درجه به بالا تب نشان می‌دهند. در جنین و نوزادان دمای رکتومی ۳۸ درجه به بالا تب محسوب می‌گردد. اگر دمای بدن بیش از ۳۹ درجه باشد باید به پزشک مراجعه کنید. بزرگسالان نیز در شرایطی که دمای بدنشان به بالاتر از ۳۹٫۴ درجه برسد، باید به حتما به پزشک مراجعه کنند.

تب چقدر طول می‌کشد؟

اثری که برخی بیماری‌های ویروسی بر روی بدن افراد می‌گذارد متفاوت است. بنابراین اکثر مردم شدت بیماری خفیف تا متوسط را تجربه می‌کنند. افرادی که در این گروه هستند، در موارد خفیف بدون نیاز به بستری در بیمارستان تب بین ۱ تا ۲ روز بهبود پیدا می‌کنند.

اما کسانی که شدت بیماری در آنها وخیم و علائم شدیدتری دارند، ممکن است مدت زمان بیماری تا ۱ هفته یا بیشتر افزایش پیدا کند. در این حالت پزشکان داروهای ضد ویروسی تجویز می‌کنند.

استراحت برای درمان تب

کسانی که قصد دارند برای درمان بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا و کرونا در منزل بمانند و از روش‌های خانگی کمک بگیرند، یا از یکی از عزیزان خود مراقبت کنند، باید با روش‌های درمان خانگی تب آشنا باشند. همانطور که گفته شد اگر علائم شما شدید و وخیم نباشند، با چند روز استراحت و مراقبت در منزل بهبودی کامل حاصل می‌شود. بهترین روش‌های درمان خانگی تب شامل استراحت مداوم، نوشیدن زیاد مایعات و استفاده از تسکین دهنده‌های درد درصورتی که پزشک تجویز کرده باشد.

توجه داشته باشد افراد سالخورده یا بزرگسالانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، حتما باید قبل از مصرف هر گونه دارو خانگی باید با پزشک خود مشورت کنند. این گونه افراد در معرض خطر بیشتری هستند و ابتلای آنها به بیماری‌های ویروسی باید زیر نظر پزشک کنترل شود

برای درمان تب لباس مناسب بپوشید

علاوه بر موارد گفته شده برای درمان تب و کاهش دمای بدن، لباس و شلوارهای نازک بپوشید، همچنین موقع لرز کردن از پتوی زخیم استفاده نکنید.

برای درمان تب دمای محیط را کمی کاهش دهید

خنک نگه داشتن دمای اتاق و خوابیدن فقط با یک ملحفه یا یک پتوی سبک، می‌تواند شما را سردتر نگه دارد. اگر فرزند شما تب دارد، درجه حرارت را در خانه یا اتاق خواب تنظیم کنید تا به خنک نگه داشتن او، کمک کند

نوشیدن مایعات برای درمان تب

تب‌های ویروسی مثل تب‌هایی که در اثر بیماری کرونا ایجاد شده‌اند، دمای بدن را بالاتر می‌برند. در این حالت بدن مجبور می‌شود تا بیشتر عرق کند تا خنک شود اما همین عامل، باعث کم آبی بدن نیز خواهد شد. بنابراین از روش‌های سنتی درمان خانگی تب می‌توان به نوشیدن آبمیوه طبیعی، آبگوشت، عصاره گوشت، سوپ و چای بدون کافئین اشاره کرد. در عین حال استراحت زیاد و نوشیدن مایعات فراوان کمک زیادی می‌کند.

همه‌چیز درباره ۲ زیر سویه جدید کرونا

دو زیر سویه BQ۱ و XBB، عمدتا دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر کرده و علائمی مانند گلو درد، سوزش گلو و آبریزش بینی دارند.

البته فعلا این دو زیر سایه چندان شناخته شده نیستند.

میزان سرایت‌پذیری ویروس کرونای اُمیکرون و زیرسویه‌هایش بالاست.

به احتمال زیاد از روزهای آتی افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور قابل لمس خواهد بود.

همچنان حساسیت‌ها بر روی تزریق واکسن در مسافران وجود دارد.

آنتی‌بیوتیک فقط در صورت وجود شواهد عفونت میکروبی باید تجویز و مصرف شود.

موج