به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، آسیب‌شناسان افزایش خشونت، پرخاشگری و نزاع‌های دسته جمعی را نتیجه مصرف مشروبات الکلی می دانند و معتقدند فرد تحت‌تاثیر مشروبات الکلی منطق و عقل خود را از دست داده و دست به اقداماتی می‌زند که در حالت عادی و طبیعی حتی باور کردن آن برایش غیر ممکن است. چندی پیش […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، آسیب‌شناسان افزایش خشونت، پرخاشگری و نزاع‌های دسته جمعی را نتیجه مصرف مشروبات الکلی می دانند و معتقدند فرد تحت‌تاثیر مشروبات الکلی منطق و عقل خود را از دست داده و دست به اقداماتی می‌زند که در حالت عادی و طبیعی حتی باور کردن آن برایش غیر ممکن است.

چندی پیش گزارش هایی از مسمومیت و یا مرگ برخی از جوانان به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی در رسانه منتشر شد که بازتاب فراوانی را در جامعه به دنبال داشت تا جایی که برخی به دنبال عادی سازی مصرف مشروبات به منظور پیشگیری از وقوع چنین حوادثی بودند. هرچند که پلیس با عوامل اصلی توزیع مصرف مشروبات الکلی تقلبی به شدت برخورد کرده است اما به نظر می رسد که این گونه اقدامات نقشه ای از پیش طراحی شده است تا به شکلی کاملاً نرم از پدیده شوم مصرف مشروبات الکلی در جامعه اسلامی ما قبح زدایی شود.

دین مبین اسلام به عنوان برنامه جامع سلامت فردی و جمعی انسان ها که در برگیرنده ی مجموعه ای از تعالیم ، دستورالعمل های اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی برای دست یابی بشر به سعادت در دنیا و آخرت است استفاده از مشروبات الکلی را برای مسلمانان نهی کرده و برای حرمت شکنان از این دستور، مجازات هایی در نظر گرفته است.

در آیه ۲۱۸ سوره بقره صراحتاً به این موضوع اشاره شده و آمده است: « از تو درباره شراب و خمار می پرسند، بگو در این دو گناهی بزرگ و منافعی برای مردم وجود دارد ولی گناه این دو از نفعشان بیشتر است. » در آیه ۹۰ و ۹۱سوره مائده نیز آمده:«ای کسانی که ایمان آورده اید، به درستی که شراب و قمار و بت پرستی و تیرهای قرعه پلید و از عمل شیطانی است،پس دوری کنید که رستگار شوید. شیطان می خواهد به وسیله ی شراب و قمار در میان شما دشمنی و کینه بیندازد و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد آیا شما دوری می گزینید؟»

در حدیثی از پیامبر اسلام (ص) نیز روایت شده که آن حضرت فرمودند:« لعنت خدا بر شرابخوار و ساقی و فروشنده و خریدار آن» بنابراین نوشیدن شراب در اسلام مطلقاً حرام دانسته شده و بر اساس قرآن و روایات هیچ مسلمانی حق ندارد مشروباتی که در خود درصدی از الکل را داشته باشد را بنوشد.

نقشه دشمن برای انحطاط نیروی فعال کشور

قاچاق، تولید، توزیع و قبح زدایی مصرف مشروبات الکلی به وسیله رسانه های غربی، شبکه های ماهواره ای و شبکه اینستاگرام بخشی از برنامه دشمن در جنگ نرم علیه نظام اسلامی ما و سست کردن اراده جوانان و به انحطاط کشیدن نیروی فعال جامعه است. دشمن با این هدف شبکه های گسترده و سازمان یافته در قالب باندهای هدایت شده و هدفمند را برای تولید و توزیع مشروبات الکلی در بین جوانان ایجاد کرده است .

در همین زمینه تبلیغات وسیع رسانه های دشمن در جهت قبح زدایی از مصرف مشروبات الکلی باعث شده که متاسفانه در سال های اخیر شاهد کاهش سن مصرف کنندگان مشروبات الکلی باشیم که این موضوع می‌تواند برای آینده کشورمان مخاطرات جدی به همراه داشته باشد.

این موضوع نشان می دهد که دشمن در جنگ نرم به طور هم زمان قاچاق و تهیه مشروبات الکلی به کشور را مورد توجه ویژه قرار داده است تا در بعد کمی نیز با افزایش سطح فراوانی آن در جامعه ، دسترسی آسان به آن را محقق سازد .به راستی زائل نمودن عقل یک جامعه مگر همان هدف برجسته جنگ نرم نیست و مگر مشروبات الکلی در زائل نمودن عقل، شهره آفاق نمی باشد؟ پس اگر پاسخ این پرسش ها مثبت است که قطعا هست، نمی توان انتظار داشت که دشمن در جنگ نرم علیه ملت ایران  از مشروبات الکلی به عنوان خط شکن، صرف نظر کند.

آثار و عواقب خطرناک مصرف الکل

آسیب‌شناسان افزایش خشونت، پرخاشگری و نزاع‌های دسته جمعی را نتیجه مصرف مشروبات الکلی می دانند و معتقدند فرد تحت‌تاثیر مشروبات الکلی منطق و عقل خود را از دست داده و دست به اقداماتی می‌زند که در حالت عادی و طبیعی حتی باور کردن آن برایش غیر ممکن است. ‌

بیماری، از دست دادن توان کنترل،جرائم مربوط به مصرف الکل و تصادفات،رفتارهای جنایت کارانه، تعرض به افراد و تشدید حالت تهاجمی و پرخاشگری از جمله اثرات کوتاه مدت مصرف الکل به شمار می آیند.

مصرف الکل البته عوارض طولانی مدت هم دارد که می توان به آسیب جدی به قلب، فشار خون بالا و سکته، آسیب جدی کبد، سرطان دستگاه گوارشی، سایر اختلالات دستگاه گوارشی مانند زخم معده، افزایش سرطان سینه، مشکلات خواب، آسیب مغز با تغییرات عاطفی و خلقی و مشکل در تمرکز و حافظه اشاره کرد.

بدون تردید یکی دیگر از مهم ترین تبعات شرب خمر را می توان ترویج بی قید و بندی دانست که در دراز مدت از حال فردی به حالت اجتماعی مبدل شده و تمامی زوایای زندگی اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی جامعه را در بر می گیرد و از سویی خود زمینه ساز بروز جرائم دیگر که معمولاً دارای جنبه ی خشن هستند می باشد .

رابطه الکل و جرائم اجتماعی:

الکل با حجم زیادی از تخلفات جنایی و همچنین حوادث تأسف بار تصادفات ناشی از استفاده الکل و معتادان به الکل همراه می باشد. تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که حجم زیادی از جرائم جنایی تحت استفاده از الکل در زمان جنایت بوده است.

اختلال در نظم اجتماعی، مشکل در ترافیک و رانندگی،ایجاد سر و صدا و مزاحمت برای مردم، تقویت روحیه خرابکاری در عرصه جامعه و تقویت رفتارهای ضد اجتماعی، تقویت روحیه پرخاشگری و صدمه به اموال عمومی و شخصی از دیگر مشکلات عمومی و جرائم اجتماعی ناشی از مصرف الکل است.

علل گرایش به مصرف مشروبات الکلی

۱-علل خانوادگی: خانواده به عنوان نخستین و مهمترین پایگاه و جایگاه انسان از اهمیت زیادی برخوردار است و رفتار پدر و مادر با فرزندان وشیوه تربیت و معاشرت آنان در شکل گیری شخصیت، نقش مهمی دارد. پدر و مادر به عنوان الگو برای فرزندان می توانند نقش مهمی داشته باشند. پس اگر پدر و مادری به مشروبات الکلی معتاد باشند فرزندان آن ها نیز به دلیل الگو پذیری گرایش بیشتری به اعتیاد به الکل پیدا می کنند.

۲-علل اجتماعی: دوستان ناباب، اغفال ، فساد اجتماعی، عدم الگویابی و الگو پذیری صحیح، تبدیل شدن مصرف الکل به یک ارزش در میان برخی از جوانان، استراتژی فعال کشورهای معاند با هدف ایجاد تهدیدات نرم به وسیله ی ترویج فرهنگ مصرف مشروبات الکلی و فعال نمودن شبکه های قاچاق، اشاعه ی فرهنگ مصرف مشروبات الکلی در جشن های عروسی و همچنین پارتی ها و مهمانی های شبانه از طریق فیلم های مخرب شبکه های ماهواره ای را می توان از جمله علل اجتماعی گرایش به مصرف الکل عنوان کرد.

۳-علل فرهنگی: تماشای فیلم های نامناسب ماهواره، فیلم های مبتذل، اعتقادات ضعیف، بی بند وباری، نهادینه نشدن ارزش های مذهبی، کاهش باور های دینی و مذهبی و تقیدات دینی افراد جامعه و عدم توجه جدی به محرمات هم از علل فرهنگی گرایش به مصرف الکل هستند.

۴-علل اقتصادی: فاصله زیاد طبقاتی، زیاده طلبی، ارزان بودن، در دسترس بودن و درآمد زایی مناسب مشروبات الکلی در سطح جامعه هم علل اقتصادی گرایش به این سمت است.

۵-علل فردی: اختلالات روانی، افسردگی، عقده خود کم بینی، زیاده طلبی، لذت طلبی هم علل فردی گرایش به مصرف الکل به شمار می آیند.

مسئله گرایش نوجوانان و تأثیر الکل بر روحیات آنان حتی از مباحث مهم جهان غرب می باشد به گونه ای که در برخی از کشورهای اروپایی با تشدید قوانین در خصوص منع فروش الکل به نوجوانان و برخورد جدی با فروشندگان الکل سعی در مقابله با این پدیده دارند.این مسئله نشان دهنده اهمیت موضوع مصرف مشروبات الکلی است در حالی که در کشور ما برخی از افراد سعی در توجیه مصرف مشروبات الکلی دارند و عموما این توجیهات توسط برنامه های ماهواره ای و در امتداد تاثیر پذیری از سریال هایی که در آنها مصرف مشروبات امری عادی و یا حتی ضروری وانمود می شود، ایجاد شده است.

امروزه متاسفانه در برخی از مهمانی ها و شب نشینی ها و یا پارتی ها مصرف مشروبات به نمادی از پایگاه اجتماعی و طبقاتی بالا تعبیر می شود و سرو شدن مشروبات الکلی درحال تبدیل شدن به موضوعی عادی و فاقد قبح است .ناگفته پیداست که مصرف مشروبات الکلی در شب نشینی ها و مهمانی ها و پارتی ها می تواند زمینه سایر آسیب ها از جمله مفاسد اخلاقی را فراهم سازد . نکته دیگر استفاده همزمان مشروبات الکلی با مواد مخدر و یا قرص های روانگردان و برپا نمودن اکس پارتی هایی است که به مصرف میکس معروف است و می تواند منجر به آور دوز نمودن مصرف کننده شود.

راهکارهای برخورد با شیوع مصرف مشروبات الکلی

آگاه سازی جوانان، اقلام تبلیغاتی از قبیل تولید فیلم، انتشار پوستر و بروشور باید به گونه ای طراحی و تهیه شود که به دور از نمایش مستقیم و بی پرده مصرف این ماده شوم بوده و فقط به انعکاس عوارض و مضرات فردی و اجتماعی آن بپردازد.

مبارزه خرد و کلان با تولید و قاچاق مشروبات الکلی باید به صورت توام و مستمر ادامه داشته و در این مورد پلیس باید فضا را برای مصرف کنندگان مشروبات الکلی ناامن کند. تقویت ایمان از طریق بالابردن سطح رشد علمی و فکری مردم نسبت به مسائل اعتقادی، تبلیغ، نشر و ترویج مسائلی که در تشدید عواطف و احساسات دینی مردم تأثیر زیادی دارد.

ایجاد هماهنگی بین دستگاه‏های اجرایی فرهنگی، تقویت پایه‏ های تربیتی و اخلاقی افراد در خانواده و مدرسه و ایجاد ارتباط عاطفی بین والدین و کودکان و آگاه کردن مردم از اهداف فرهنگ‏ سازان غربی از جمله برخی راهکارها برای مقابله با شیوع مصرف مشروبات الکلی در کشور به شمار می آیند.

 

سردار حمید علینقیان پور، فرمانده انتظامی استان اصفهان