به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، معاون درمان وزارت بهداشت گفت: از دو هفته گذشته به تدریج تعداد بیماران دارای علائم تنفسی افزایش یافته و هفته گذشته نسبت به هفته قبل حدود ۳۰ درصد و نسبت به دو هفته قبل، تعداد مراجعین حدود ۷۰ درصد بیشتر شده است. دکتر سعید کریمی با بیان اینکه روزانه حدود […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، معاون درمان وزارت بهداشت گفت: از دو هفته گذشته به تدریج تعداد بیماران دارای علائم تنفسی افزایش یافته و هفته گذشته نسبت به هفته قبل حدود ۳۰ درصد و نسبت به دو هفته قبل، تعداد مراجعین حدود ۷۰ درصد بیشتر شده است.

دکتر سعید کریمی با بیان اینکه روزانه حدود ۳۰ هزار نفر به کلینیک های سرپایی مراجعه می کنند که در پی آن ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ نفر بستری شده اند، افزود: با بررسی های صورت گرفته و انجام نمونه گیری در بیش از ۲۰۰۰ نفر، تست آنفلوآنزا بالای ۵۰ درصد مثبت شده است در حالی که وضعیت مثبت شدن تست کرونا کمتر از ده درصد است و خوشبختانه در حال حاضر وضعیت کشور از نظر بیماری کرونا نگران کننده نیست.

وی با اشاره به علائم آنفلوانزا گفت: تب، سرفه، بدن درد شدید، در بعضی موارد علائم گوارشی همچون استفراغ و … از علائم نمود آنفلوآنزا است. تب به صورت ناگهانی همراه با بیحالی شدید ظاهر می شود. در مجموع خطرات آنفلوآنزا نسبت به کرونا کمتر و طول دوره کوتاه تر است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بیماری آنفلوآنزا قدیمی است و واکسن ها بر آن بسیار موثر هستند اما ضرورتی ندارد تمام افراد واکسن را تزریق کنند. افراد دارای بیماری قلبی، تنفسی، کلیوی، بیماران دارای دیابت کنترل نشده، افراد دارای بیماری زمینه ای دارای نقص ایمنی، افراد سالمند و زنان باردار مستعد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا هستند و باید واکسن را تزریق کنند. در هفته گذشته نزدیک به ۲ میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا در کشور توزیع شده است.

دکتر سعید کریمی افزود: در حال حاضر بیماری آنفلوآنزا که در کشور شیوع پیدا کرده همان سویه های قدیمی H1N1 و H3N2 است. در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط مردم ویروس، زیاد نمود پیدا نکرد اما با کاهش رعایت شیوه نامه هاو افزایش برخورد سیستم ایمنی با ویروس بیماری خودش را نشان داده است.

وی افزود: یکی از مهم ترین درمانهای آنفلوآنزا استراحت است. افراد مبتلا به این ویروس باید پنج روز تا یک هفته استراحت کنند. استفاده از ماسک، شستن دست ها، فاصله گذاری اجتماعی و خود مراقبتی به خصوص در افراد دارای بیماری زمینه ای تاثیر چشم گیری در کاهش ابتلا دارد.

دکتر کریمی با بیان اینکه ایمنی ناشی از واکسن در خصوص کرونا بعد از گذشت ۶ ماه کاهش می باید تاکید کرد: توصیه می شود افرادی که شش ماه از تزریق نوبت قبلی واکسن خود گذشته است برای تزریق دُز یاد آور اقدام کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه تجربه در خصوص کرونا، کم و در حدود دو سه سال اخیر است نمی توان پیش بینی قطعی از آینده ویروس کرد. کرونا به تدریج مانند آنفلوآنزا خواهد شد که با باید یکبار سالیانه واکسن را بزنیم معمولا بیماری های ویروسی اینگونه است که از حالت پاندمی خارج و به صورت محلی و کشوری و منطقه ای در می آید.

دکتر کریمی گفت: کادر درمان جانانه با ویروس کرونا مقابله کرده اند و در حال حاضر شرایط بهتر و زمان تنفسی ایجاد شده است. آمادگی های ایجاد شده و زیرساخت ها حفظ خواهد شد تا در صورت بروز مشکل بلافاصله وارد عمل شویم.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر سالیانه حدود ۲۲۰۰ پزشک متخصص در تمام رشته ها کشور فارغ التحصیل می شوند. مشکلی در توزیع وجود ندارد چرا که توزیع به صورت عادلانه، از طریق سامانه و برحسب نیاز صورت می گیرد. مسئله جدی ماندگاری پزشکان است که بعد از دو سال طرح تعهد نیروی انسانی، پزشکان به سمت مناطق برخوردار می روند. ماندگاری پزشکان مسائل مختلفی از جمله امکانات رفاهی، معیشتی، مالی و … را شامل و فقط مربوط به وزارت بهداشت نیست بلکه تمام مسئولین شهر و استان باید تلاش نمایند تا شرایط ماندگاری پزشکان را فراهم نمایند.

وی افزود: در سال جاری اقدامات خوبی جهت ایجاد انگیزه و ماندگاری پزشکان صورت گرفته از جمله برای حمایت بیشتر سقف کارانه در مناطق محروم برداشته شده و پلکان مربوط به درآمد پزشکان اصلاح و همچنین میزان تعرفه در بخش دولتی و خصوصی به هم نزدیک شد تا پزشکان در بیمارستان های دولتی فعالیت بیشتری داشته باشند.

دکتر کریمی افزود: تعرفه ها نسبت به سایر هزینه های پزشکی، افزایش منطقی نداشته است. بیمه ها باید تقویت شوند تا هزینه تمام شده خدمات پزشکی از طریق آنها و نه از جیب مردم صورت گیرد. پرداخت تعرفه ها باید براساس قیمت تمام شده و به صورت منطقی و با حمایت بیمه ها صورت گیرد تا ماندگاری پزشکان و کادر درمان در تمام نظام سلامت افزایش یابد.

وی گفت: ۷۰۰ خدمت در حوزه دندان پزشکی وجود داد که ۲۶۷ مورد تعرفه گذاری شده اند. از این تعداد فقط حدود ۱۵ مورد تحت پوشش بیمه قرار دارد. تلاش ما این است منابعی از طریق بیمه ها فراهم شود تا خدمات دندانپزشکی تحت پوشش قرار گیرند همچنین زیرساخت های بخش دولتی نیز در حال تقویت است تا خدمت رسانی در این مراکز بیشتر صورت گیرد.