به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، سازمان ملل ضمن محکوم کردن حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران از آغاز تحقیقات درباره ابعاد وقوع این حادثه استقبال کرد. استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری روز جمعه خود گفت: سازمان ملل حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران را که یک کشته نیز بر […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، سازمان ملل ضمن محکوم کردن حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران از آغاز تحقیقات درباره ابعاد وقوع این حادثه استقبال کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری روز جمعه خود گفت: سازمان ملل حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران را که یک کشته نیز بر جای گذاشته است، محکوم می‌کند.

بنابر گزارش وب سایت سازمان ملل، دوجاریک ادامه داد: سازمان ملل همچنین به خانواده کشته شده این اتفاق تسلیت می‌گوید و برای همه مجروحان شفای عاجل آرزو می‌کند. سازمان ملل تاکید می‌کند که حملات علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک بر اساس قوانین بین المللی اکیدا ممنوع است.

وی خاطر نشان کرد: سازمان ملل به‌ویژه اصل مصون ماندن اماکن دیپلماتیک و کنسولی و تعهدات دولت‌های میزبان، از جمله بر اساس کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین در مورد روابط کنسولی را یادآوری می‌کند تا تمام اقدامات لازم برای حفاظت از دیپلماسی و اماکن کنسولی در برابر هر گونه نفوذ و آسیب و جلوگیری از هرگونه برهم زدن آرامش کارکنان این اماکن یا خدشه دار شدن حیثیت آنها انجام گیرد.

استفان دوجاریک در ادامه اظهارات خود گفت: سازمان ملل همچنین خاطرنشان می‌کند که مقامات ایرانی به سرعت تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده‌اند و امیدوار است که عامل یا عاملان آن مورد بازخواست قرار گیرند.

صبح روز جمعه، هفتم بهمن‌ماه یک فرد مسلح با انگیزه‌های شخصی وارد سفارت جمهوری آذربایجان در تهران شد و سپس با شلیک گلوله به چند نفر  حمله کرد که در نتیجه آن یک نفر جان خود را از دست داد و دو نفر مجروح شدند.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی پیامی در صفحه توئیتر خود بر آمادگی تهران برای روشن شدن ابعاد حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در ایران تاکید مجدد کرد.‌

وی نوشت: باحضور در بیمارستان از روند درمانی کارکنان سفارت جمهوری ‌ آذربایجان⁩ مطلع شدم. همچنین در تماس تلفنی با همکارم  وزیر امور خارجه آذربایجان ،پیام تسلیت دکتر رئیسی را منتقل کردم.

امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده‌ همکاری برای روشن شدن ابعاد حادثه است. به دولت و ملت برادر و همسایه، این حادثه تلخ را تسلیت می گویم.

بعد از این حادثه، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با محکومیت این حادثه ضمن تسلیت و ابراز همدردی عمیق با خانواده این عضو سفارت و نیز دولت و ملت آذربایجان، اظهار داشت: نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم اکنون تحت بازجویی قرار دارد.

حسین امیرعبداللهیان و احمد وحیدی وزرای خارجه و کشور نیز با توجه به حادثه پیش آمده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را مورد بررسی قرار دادند.

رئیس‌جمهور نیز دستور بررسی همه جانبه موضوع را صادر کرد.

وزیر امورخارجه ایران همچنین جمعه شب با حضور در بیمارستان‌ شهدای تجریش تهران از مجروحان این حمله مسلحانه عیادت کرد.

امیرعبداللهیان به‌علاوه در گفت‌وگو با وزیر خارجه آذربایجان، ضمن محکوم کردن این حادثه با اشاره به سوء استفاده دشمنان دو کشور از این حادثه تأکید کرد، نباید اجازه دهیم که این حادثه بر مناسبات دو کشور تأثیر منفی بگذارد.