به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، وزیر بهداشت با بیان اینکه ۳۱ خط تولید در کشور راه‌اندازی شده است، گفت: ۳۱ خط تولید دارو در کشور راه‌اندازی شد و ۶۹ داروی جدید نیز به تولیدات دارویی اضافه شد که در همین راستا ۱۵۹ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی را داشتیم.   بهرام عین‌‌اللهی وزیر بهداشت ، درمان […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، وزیر بهداشت با بیان اینکه ۳۱ خط تولید در کشور راه‌اندازی شده است، گفت: ۳۱ خط تولید دارو در کشور راه‌اندازی شد و ۶۹ داروی جدید نیز به تولیدات دارویی اضافه شد که در همین راستا ۱۵۹ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی را داشتیم.

 

بهرام عین‌‌اللهی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز یکشنبه پنجم شهریور به مناسب روز داروساز ضمن تقدیر از داروسازان  یکی از نکاتی که باعث پیشرفت جامعه می‌شود را هویت دانست و گفت: اعتماد و هویت در سایه انقلاب اسلامی به ما برگشت.

 

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم ضدفساد است، گفت: همه باید دنبال این باشیم که با شبکه های فساد را شناسایی کنیم و کسی نباید با دیدن فساد سکوت کند.

 

وزیر بهداشت در ادامه بیان داشت: دارویی که قیمت مشخص دارد نباید با چند قیمت به فروش برسد و ما همه در برابر این مسائل مسئولیم‌.

 

وی افزود: ما توان تولید دارو با انبوه  خیلی بالا را داریم و دلایل زیادی وجود دارد که تولید دارو در برخی از استان‌های بزرگ مانند خوزستان وجود ندارد. چرا باید این اتفاق بیفتد‌. ما نباید روی بند باریک حرکت کنیم و در واقع پل محکم با تولید درست کنیم.

 

وزیر بهداشت اظهار داشت: داروسازان باید برنامه ریزی کنند و مردم وارد صحنه شوند زیرا اگر بسیاری از منابع مالی مردم وارد تولید شود مشکلات حوزه تولیدی دارو حل خواهد شد و افزایش تولید دارو داریم.

 

وی افزود: برنامه درسی و پروتکل‌های دانشگاهی ضعیف است که باید تقویت شود. دوره‌های عملی تولیدی و به‌صورت اجباری داشته باشد.

 

وی همچنین بیان داشت: سازمان غذا و دارو در بحث آی تی بسیار موفق بوده است و جهشی در حوزه آی تی لازم است و همینطور در کارخانه‌های تولیدی بسیار لازم است. ما در تولید داروهای شیمیایی، واکسن ها  که ۶ نوع واکسن تولید شد و تنها کشور در منطقه بودیم که واکسن ساختیم.

 

عین‌اللهی با بیان اینکه در بحث پلاسمایی ضعف داریم که باید در این راستا فعالیت‌هایی انجام شود،افزود: دانشگاه داروسازی باید در تولید دارو نقش داشته باشد و برای نیاز مردم اثرگذار باشد.

 

وزیر بهداشت اظهار داشت: با همه این مشکلات و تحریم‌ها ما توانستیم به ۹۹ درصد تولید داخلی برسیم. در تولید مواد اولیه خیلی خوب کار کردیم و لازم است که گسترش پیدا کند.

 

عین‌اللهی افزود: مالیات بر ارزش افزوده که تصویب شده بود ۹درصد است به یک درصد رسید و حقوق گمرکی از ۹ درصد به یک درصد رسید.

 

وزیر بهداشت افزود: ۳۱خط تولید دارو راه افتاد و ۶۹ داروی جدید و ۱۵۹ میلیون دلار صرفه جویی ارزی شد در حوزه تولید دارو و همچنین ۲ داروی بیهوشی هم تولید می‌شود و شناسنامه دارویی کشور ما است.

 

استامینوفن اولین دارویی در کشور است که بیشترین مصرف را دارد و لازم است که داروهای گیاهی جای آن را بگیرد.

 

وی اظهار داشت: ۱۸۰ کارخانه و ۶۵ تولید مواد اولیه که خیلی از استان‌ها اعلام آمادگی برای کمک کردند. رصد و الکترونیکی شدن بسیار مهم است به‌خصوص برای داروهای با فیمت بالا و وارداتی لازم است.

 

وی اظهار داشت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار ما است  به شرط اینکه کیفیت در حد بسیار بالایی باشد زیرا سلامت مردم برای ما مهم است.

 

۱۲۸۵ شرکت دانش بنیان در کشور

وزیر بهداشت در ادامه بیان داشت: ۱۲۸۵ شرکت دانش‌بنیان حدود ۴۰ درصد انها در حوزه تولید دارو فعال هستند در حوزه دارویی دانشمندان یک درصد جهان را داریم. از ۲۵۷ دانشمند کشور ۲۷ درصد آنها داروسازان هستند.

 

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تصویب  تعرفه‌های دارویی از مهمترین اقدامات حوزه غذا و دارو بود، گفت: این فعالیت بسیار مهم بود و همچنین بحث دیپلماسی است که امریکای جنوبی و کشورهای حوزه خلیج فارس همه اینها از ما درخواست دارو دارند. در صادرات دارو و تجهیزات پزشکی بسیار موفق هستیم. افزایش ۳۰۰ درصدی دارو می تواند ارزاوری داشته باشد و مشکلات تامین دارویی را حل کند.

 

باید کارخانه‌های دارویی بروز شود و ما بروزترین دستگاه‌ها را در حوزه تولید دارو داشته باشیم.

 

وزیر بهداشت در خصوص طرح دارویار گفت: طرح دارویار توانست به ۶۲ درصد قاچاق دارو را کاهش دهد و مشکلای در تامین منابع داشتیم که امیدواریم مرتفع شود.

 

وی افزود: در خصوص وضعیت سرم، انتی بیوتیک تامین هستیم و باید به قدری این تولید را افزایش دهیم که در بهترین حالت ممکن قرار گیریم.

موج