به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز،نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اصلاحات اقتصادی را ضروری دانست و گفت: همه خانواده‌های ایرانی به ویژه کارمندان و کارگران که حقوق ثابت دارند، احساس می‌کنند دخل و خرج زندگی‌شان با هم نمی‌خواند.   ، محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شامگاه جمعه ۲۵ خردادماه از ساعت ۲۲ […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز،نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اصلاحات اقتصادی را ضروری دانست و گفت: همه خانواده‌های ایرانی به ویژه کارمندان و کارگران که حقوق ثابت دارند، احساس می‌کنند دخل و خرج زندگی‌شان با هم نمی‌خواند.

 

، محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شامگاه جمعه ۲۵ خردادماه از ساعت ۲۲ و ۴۵ دقیقه با حضور در برنامه «میزگرد اقتصادی» شبکه یک سیما، دیدگاه‌ها، راهبردها و برنامه‌های خود را در حوزه اقتصادی تشریح کرد.

 

در این نشست مجید شاکری و سید امیرسیاح به عنوان مشاوران محمدباقر قالیباف و حسین حسین زاده بحرینی، داود دانش جعفری و یحیی آل اسحاق در مقام کارشناسان سوال‌کننده از این نامزد انتخابات ریاست جمهوری حضور داشتند.

 

قالیباف در سخنان ابتدای این برنامه با تحلیل شرایط اقتصادی کشور، اظهار داشت: انقلاب اسلامی افتخارات بزرگی آفریده، از جمله در قدرت نرم، مردم سالاری دینی، دفاعی، علم و دانش و تحقیق، سیاسی و فرهنگی و اینکه امروز کشوری آزاد و مستقل هستیم از افتخارات است.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه نباید از چالش‌های خود فاصله بگیرم، افزود: در دهه گذشته رشد متوسط سالانه کمتر یک درصد بوده است. این در شرایطی است که رشد نقدینگی ما ۲۶ برابر شده است. خروجی این حرف به این معنا است که امروز تمام خانواده‌های ایرانی حس می‌کنند که دخل و خرج آنها یکی نیست.

 

وی ادامه داد: حتی وقتی مردم برخی از خرج‌ها را که حذف می‌کنند، باز هم نیازهای اساسی آنها نمی تواند تامین کننده باشد؛ به ویژه کارگران، کارمندان، بازنشستگان، صندوق‌های لشکری و کشوری و تامین اجتماعی که درآمد ثابت دارند. این موضوع سبب می‌شود خدمات جانبی آنها مثل سلامت، معیشت، اوقات فراغت را از دست بدهند.

 

قالیباف افزود: در بخش سرمایه‌گذاری مانند پارس جنوبی با افت فشاری که رخ می‌دهد که در سال ۱۴۲۰ تقریبا دسترسی به استخراجی که امروز انجام می‌دهیم، نخواهیم داشت؛ حتی در چند سال آینده ظرفیت ما به نصف می‌رسد.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: وقتی استخراج گاز به نصف برسد، برای واردات گاز بیش از ۳۱ میلیارد دلار باید پرداخت کنیم تا شرایط فعلی را دنبال کنیم که این وضعیت نشانه حساس بودن شرایط آن دارد.

 

قالیباف با تاکید بر اینکه دیگر فرصت آزمون و خطا وجود ندارد، یادآور شد: در حقیقت مدیریت کشور در سطح بالای اجرایی را باید به فردی داد که بتواند این موضوع را مدیریت کند؛ اینکه رئیس دولتی بیاید که تجربه کاری، برنامه و آگاهی لازم به مسائل را نداشته باشد، یا اقتدار لازم، اجماع سازی و تصمیم گیری در شرایط سخت را نداشته باشد درست نیست، بلکه اجرای قوی مهمترین نکته ای است که باید رئییس جمهوری برخوردار باشد.

 

وی با بیان اینکه رئیس جمهوری آینده در طول اجرای برنامه هفتم باید به مردم بگوید که چه چیزی روی زمین و چه در سفره مردم می آورد، اظهار داشت: او باید بگوید در زیرساخت‌ها، تولید پیشرفت چه اتفاقی رخ می دهد و آثار آن در سفره مردم دیده شود.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوماصلاحات اقتصادی در دولت آینده گفت: بخشی از اصلاحات ریشه در مسائل اقتصادی دارد و بعضی در حوزه خارجی مربوط است. اما قطعا این دو بر یکدیگر تاثیرگذار هستند. البته هرچند که تحریم اقتصادی را دشمنان ما ایجاد کردند، اما از این موضوع غافل نباشید که بخشی از آن به اشکالات ما مربوط است.

 

قالیباف اضافه کرد: بی‌تدبیری، بی عرضه‌گی در کار و ناکارآمدی و فساد و حیف کردن سرمایه از جمله اشکالات اداره کشور است. اگر ما نتوانیم با روش و ابزار مشخص، مدیریت قوی و راه حل‌های درست فرصت‌ها را غنیمت بشماریم، ظلم به مجموعه است.

 

قالیباف با بیان اینکه برای رسیدن به نقطه مطلوب باید دو کار انجام داد، تصریح کرد: نخست مهار تورم و دوم رشد اقتصادی است. در مهار تورم دو موضوع مهم کسری بودجه که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «ام الخبائث» است و ناترازی بانکی است که برای حل آن باید باید چاره اندیشی شود.

 

مجید شاکری مشاور قالیباف در گفت: اگر مروری در چند سال اخیر داشته باشیم، از سال ۱۴۰۰ ما با یک سطح جدیدی از کسر بودجه مواجه شدیم یعنی رشد ۶۷ درصدی جبران خدمات ما به سمت جدیدی از کسر بودجه بود، نکته‌ای که وجود دارد این است در حالی که کسر بودجه وجود داشت به خاطر اقتضای تورمی ریسک اینکه ما با رشدهای بالای تقاضای اعتبار و تسهیلات مواجه باشیم برقرار بود؛ عملا مقام ناظر هیچ گزینه به جز اینکه دستوری بگوید کل اعتباراتی که طی یک سال قابل پرداخت چقدر است عملا گزینه ای به جز این باقی نماند چیزی که به آن کنترل ترازنامه می‌گوییم.

 

شاکری اظهار داشت: همین مسائل منجر به کاهش قابل توجه رشد نقدینگی شده است و رکودی حاصل از آن را نمی شود فراموش کرد کنترل ترازنامه رشد نقدینگی را به ازای بیرون کردن بخش خصوصی از بازار تقاضای اعتبار و از دسترسی به تسهیلات، کنترل کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: کم کم گام های این را در آمار بخش های مختلف شاخص کارگاه های صنعتی و غیره اواخر سال ۱۴۰۲ جدی می بینیم، اما اتفاق دیگر افتاد در انتهای سال ۱۴۰۲ شاهد ارائه گواهی سپرده ۳۰ درصدی افزایش نرخ بهره سپره در کلیه بانک ها بودیم که باعث شد آن وضعیت رکودی از قبل وجود داشت خیلی شدید بشود عملا نرخ‌های تامین مالی شرکتی از کنترل خارج بشود.

 

شاکری تاکید کرد: در این دوره در بهار سال ۱۴۰۳ همه به ویژه کسبه چنین اثرات رکودی را در زندگی خود مشاهده می کنند و شما همیشه با تابلو همیشه سرخ بورس مواجه هستید.

 

وی تصریح کرد: وظیفه حاکمیت سرخ یا سبز کردن تابلو بورس نیست اما در تامین مالی واقعی بخش اقتصاد مسئولیت دارد در کوتاه مدت راه حلی که روی میز وجود دارد این است بانک مرکزی حضور فعال داشته باشد در حالی حد کنترل نقدیندگی را حفظ کرده نرخ بهره در بازار تامین مالی اوراق شرکتی کاهش بدهد اما مساله اصلی اینجاست در این است که در یک دوراهی هستیم دو راهی که هر دو طرف آن بن بست است.

 

شاکری افزود: از یک طرف با این مواجه هستیم که ما نگران تورم های بالایی هستیم یا رفتن به سمت تورم بالایی هستیم از یک طرف دیگر می گوییم دیگر اینکه تورم باشد اما به قیمت رکود و هر چقدر برای تصمیم گیری بیشتر زمان بگذرد ما با گزینه های تورم‌های بالاتر یا عمیق‌تر مواجه خواهیم بود هیچ راه راحتی باقی نمانده است.

 

قالیباف نسبت به نحوه تولد و رشد قانون برنامه هفتم بهتر از رقبای خودشان برای این موضوع ایفای نقش بکنند.

 

وی تاکید کرد: اصلاح سیستم بانکی و وارد شدن به ترازنامه بانک و موضوع کسر بودجه و حالا که یک فرصتی را خریدیم گزینه به کار سخت را در این حوزه را نداریم به طور خاص درباره اصلاح نظام بانکی همه ما تجارت متعدد شکست خورد در ۱۰ سال گذشته به خاطر داریم برخی از آنها به بحران های اجتماعی تبدیل شدند برخی از آنها باعث شدند یک بار جدید روی پایه پولی وارد بشود و برخی اوقات هر دو اینها رخ داده است.

 

شاکری گفت: عملا ما در نقطه ای هستیم که باید وارد موضوع اصلاح نظام اقتصادی بشویم، همزمان هم در برنامه توسعه هفتم یک بدنه قابل توجه بانکی هم در حوزه اصلاح نظام بانکی خرید دارایی اسمی و ایجاد شرکت مدیریت دارایی های بانکی است، از طرفی قانون بانک مرکزی ابزارهای جدیدی را در اختیار بانک مرکزی قرار داده که قبلا وجود نداشته است.

 

وی افزود: عملا اگر چه بخش حقوقی موضوع بهبود پیدا کرده است، اما می‌دانیم اصلاح نظام بانکی صرفا یک تصمیم سیاسی نیست تصمیم سیاسی هم هست نیازمندیم بتوانیم پاسخ های سیاسی درست در مقابل وقایعی که در اصلاح نظام بانکی به خاطر منافع ذی‌نفعان متعدد رخ بدهد مواجه باشیم.

 

شاکری گفت: تصور می کنم در این حوزه خاص دکتر قالیباف نسبت به نحوه تولد و رشد قانون برنامه هفتم و هم قانون بانک مرکزی هم به عنوان عضو شورای سران با مصادیق در سطح شورای سران بوده گزینه نزدیکی هستند بهتر از رقبای خودشان برای این موضوع ایفای نقش بکنند از طرف دیگر آمادگی ایستادگی دارند.

 

قالیباف گفت: ممکن است مردم بگویند قالیباف تا این موقع در حوزه قانون گذاری چه کرده ای ما بعد از ۵۰ سال موضوع قانون دائمی بانک مرکزی را تغییر دادیم قانون جدید آمد که همه اختیارات داده شد ولی برنامه هفتم هم در کنار آن آمد پس یک قانون دائم و یک برنامه هفتم داریم هر دو اینها آماده این موضوع هستند که در حوزه کسری بودجه و در حوزه ناترازی بانکی که موضوع تاثیر گذار در مهار تورم است انجام بدهیم؛ اینها مهم هستند البته یک کاغذ بیش نیستند این نیازمند یک مدیر قوی و آشنا آگاه نسبت به این موضوع است که این کاغذ را تبدیل به واقعیت کند هم روی زمین هم در سفره مردم دیده شود.

 

سیدامیر سیاح مشاور قالیباف گفت: دهه ۹۰ سال را با رشد پایین یا نزدیک به صفر را گذراندیم درست است تحریم موثر بود اما یک عامل خیلی موثر تحریم داخلی بود برای حل این مشکل تحریم داخلی باید سرمایه گذاری در کشور آسان و راحت باشد چوب های که لای چرخ تولید است باید برداشته بشود.

 

وی افزود: ما به همت قانونی که در مجلس قبل گذاشته شد که صدور مجوز را تسهیل کنیم. تسهیل صدور مجوز اواخر آن است اما به پوسته سخت آن رسیده است سه نوع مجوز مجوز خانگی، مجوز صنفی و مجوز دستگاهی داریم.

 

وی خاطر نشان کرد: همزمان از اوایل ۱۴۰۱ شروع به مجوز های دستگاهی رفتیم شرایط مجوزها را بگویید استعلام را بگویید آسان ها را دادند منظورم از آسان آنهایی بود که در آن رانت وجود نداشت مردم هم رفتند گرفتند، از ۴۲۰۰ کسب و کاری که وجود داشت ۸۰ درصد آن حل شده است اما مجوزهایی که در آن رانت وجود دارد مثل مجوز تجارت خارجی نیامدند برای آن جنگیدیم، اینها امضای طلایی است که مستحضرید میلیاردها در آن جا به جا می شود. خدا رحمت کند شهید رئیسی خیلی زحمت کشید.

 

سیاح اظهار داشت: ادامه این کار شکستن این پوسته سخت مرد جنگی می خواهد بدون جنگ نمی شود اگر این کار را تمام نکنیم کل طرح شکست می خورد.

 

وی خاطر نشان کرد: در مقررات زدایی دچار مشکل هستیم این سیستم های ناکارآمد چسبیدند می گویند مقررات را حذف کنید و مقررات را آسان کنید پس ما اینجا چه کاره هستیم کسانی هم هستند می گوید که کاسبی ما چه می شود. برخی سازمان ها آنقدر سیستم شان فاسد است آدم‌های آن‌ها فاسد نیستند، بلکه سیستم شان فاسد و کهنه و قدیمی است ذهنیت های آنها هنور برای قبل از اصل ۴۴ است.

 

مشاور قالیباف گفت: از عزیزان دولتی معذرت می خواهم، آنهایی که چوب لای چرخ آنها نمی گذارند اما این چوب باید برداشته بشود، باید رابطه با دنیا درست شود تجارت خارجی نمی آیند مدیران داخلی کارآفرینان را اذیت می کنند که تولید در کشور نشود.

 

سیاح اظهار داشت: برای ریاست جمهوری کسی را می خواهیم که سیستم قدیمی را به روز کند کسی را می گویم شرکت واحد کهنه را به بی آر تی (BRT)کرده باشد پلیس گشت زنی را به «پلیس ۱۱۰» تبدیل کرده باشد، کسی را می خواهیم سیستم های کهنه را در سطح ملی سرویس بدون حضور مردم و کاغذ داده باشد تا این درست نشود حتی اگر با آمریکا هم دوست باشیم در کشور سرمایه گذاری نمی شود بدون سرمایه گذاری سفره مردم خالی می ماند.