به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در یک سال و نیم اخیر، ۷۰ هزار تن شکر وارداتی تصفیه کرده‌ایم، علیرغم نداشتن قرارداد کاشت تضمینی در سال ۱۴۰۱، در دو دوره قبل ۷۰ هزار تن چغندر بهار و ۷۰ هزار پاییزه جذب شده است. مهدی […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در یک سال و نیم اخیر، ۷۰ هزار تن شکر وارداتی تصفیه کرده‌ایم، علیرغم نداشتن قرارداد کاشت تضمینی در سال ۱۴۰۱، در دو دوره قبل ۷۰ هزار تن چغندر بهار و ۷۰ هزار پاییزه جذب شده است.

مهدی کرمانی بیان کرد: تاریخچه صنعتی تولید شکر مربوط به سال ۱۸۰۵ است که اولین کارخانه قند در آلمان تأسیس شد، توسعه صنعت قند در ایران از سال ۱۳۱۰ شروع شده است.

وی افزود: شرکت قند نقش جهان (سهامی عام) با بیش از ۵۰ سال سابقه مفتخر است با همکاری عالی ترین دانشگاه ها و مراکز علمی امروز در زمره پیشتازان صنعت قند و شکر ایران قرار گیرد

این مقام مسئول با بیان اینکه حدود ۳۰ کارخانه قند در ایران قرار گرفته که در سه منطقه غرب، مرکز و شرق ایران متمرکز است، گفت:همه کارخانجات قند پیش از انقلاب ایجاد شده است و تنها کارخانه قندی که توسط ستاد اجرایی  فرمان امام  در حال ساخت است کارخانه قند شهدای دزفول است که در حال تأسیس می باشد.

وی با بیان اینکه چغندر قند در چند مرحله شسته می شود،افزود: توسط دستگاه های خرد کن به صورت رشته ای مانند تبدیل می شود و حداکثر قند موجود از چغندرقند باید در مرحله پخت و شربت گیری از ان خارج شود .

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان بیان داشت: در حال حاضر حداقل نیاز کشور به خمیر مایع ۱۵ هزار تن در سال است، اما تولید داخلی پنج هزار تن است که به دلیل دارا بودن بازار صادراتی شاهد صادرات این محصول به خارج از کشورهستیم.

کرمانی ادامه داد: سال گذشته در کارخانه قند نقش جهان امکان تولید نبات نیز ورود دارد، با وجود شربت شکر در مراحل تولید، می‌توان نبات تولید کرده که این یکی از محصولات جنبی این کارخانه است، در این کارخانه، شکر از چغندر قند تولید می‌شود.

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان با اشاره باینکه کارخانجات قند دوحالت دارند ، گفت:یک حالت  فقط از چغندر قند شکر تولید می کنند ماند منطقه غرب  کارخانجات اصفهان که سعی می کنند از نیروی انسانی خود استفاده نمایند.

کرمانی افزود: در سال ۱۴۰۰ شرکت قند نقش جهان وضعیت مناسبی نداشت، بیش از ۱۵ سال بود که تعمیرات اساسی در این کارخانه انجام نشده بود، در آن زمان شناسایی و بررسی وضعیت موجود کارخانه انجام و برنامه اجرایی برای رفع آسیب‌ها تهیه شد.

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان گفت: این کارخانه ۱۲۰ هکتارزمین دراخیتارداردکه ۶۰ هکتار در سمت کارخانه است و ۴۶ هکتار زمین روبروی کارخانه است اقدامات اساسی برای سند زمین‌های ملکی کارخانه انجام شده است.

کرمانی افزود: در سال گذشته با تأسیس شرکت شکرشکن پویا با صد درصد سهام  شرکت  قند نقش جهان است، ۴۷ هکتار زمین رو به روی شرکت قند اصفهان به این شرکت فروخته شد، با این اقدام این دارایی شرکت تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه سریع‌تر انجام شد و شرح فعالیت های شرکت توسعه داده شده است.

وی با بیان اینکه از اولین شرکت های بورس ایران بوده است، گفت: شرکت قند نقش جهان در سال ۱۴۰۰ با رنگ قرمز در بازار پایه قرار داشته و باید از بورس اخراج می‌شد.

وی با اشاره باینکه از ابتدای سال گذشته همه گزارش‌های اصلی روی کدال بورس بارگذاری شده است، بیان کرد: همچنین پرونده حقوقی شرکت و عدم وجود بازار گردان و جریمه یک میلیارد تومانی حذف شد و امروز به عنوان شاگرد منضبط بورس همه تکالیف بورسی به مدقع در کدال بارگذاری می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: خوشبختانه رنگ قرمز دربورس حذف شده است و امیدواریم تا قبل ازپایان سال از بازار پایه خارج شویم. این شرکت امروز دو هزار میلیارد تومان دارایی دارد و امیدواریم قبل از برگزاری مجمع امسال افزایش سرمایه ثبت شود و بتوانیم به بازار اصلی بورس راه یابیم.

وی بابیان اینکه امروز انبار فنی شرکت حداقل بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان قطعات یدکی و فنی مورد نیاز راموجود دارد، گفت: در پایان سال ۱۴۰۰، فقط ۲۵ میلیارد تومان بابت محصول خرداد کشاورزان جنوب چغندر فروخته بودند و بیش از ۸۰ میلیارد تومان نیز به کشاورزان غرب کشور بدهی داشتیم.

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان با بیان اینکه کشت ما قراردادی است، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ تلاش شد برای جلب اعتماد کشاورزان بدهی آنها پرداخت شود و تا شهریور سال گذشته که عملیات اورهال تمام شده بود، بدهی کشاورزان دوره های قبل پرداخت شد و هیچ قرارداد جدیدی منعقد نشد.

کرمانی با اشاره باینکه مصرف گاز در سال ۱۴۰۰، ۲۰ میلیارد تومان بوده اما در سال گذشته این هزینه ۱۳ میلیارد تومان شد، گفت: مصرف آب کارخانه نیز در سال گذشته و درسال جاری کاهش قابل توجهی داشته  به طوری که پساب خروجی کارخانه به یک ششم کاهش یافته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در مهرماه ۱۴۰۱ مجدد  تولید شکر با شکر خام وارداتی تولید شد، گفت: کیفیت آن نسبت به سال‌های گذشته بسیار بالاتر بود و برای اولین بار طی پنج ماه شرکت نقش جهان با ظرفیت کامل روزی ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن شکر خام با بالاترین کیفیت تصفیه شد.

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان گفت: با توجه به نداشتن قرارداد کاشت تضمینی و نقدینگی در سال گذشته ۷۰ هزار و ۷۰۰ تن چغندر آزاد جذب کردیم و با ضریب استحصال ۱۲.۵، بیش از هشت هزار تن شکر تولید شد.

کرمانی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت قند اصفهان ۳۳۰ نفر نیروی کار ثابت دارد، اضافه کرد: در کارخانه قند نقش جهان هفت درصد از چغندر به تفاله خشک، پنج درصد به ملاس تبدیل می‌شود.

وی در ارتباط با مسئولیت های اجتماعی شرکت توضیح داد:کنترل پساب های خروجی و کاهش آن به میزان ۱۰ درصد است که با عایق کاری استخرهای پساب از ورود آب به زمین های اطراف جلوگیری شده است، همچنین سالیانه معادل بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان چغندر های ریز کارخانه در راستای تامین خوراک دام به مصرف دام های اهالی منطقه می رسد.

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان بیان داشت: ۸۵درصد شکر تولیدشده در ایران برای مصارف صنعتی کارخانجات ازجمله تولید نوشابه، شیرینی و شکلات می باشد و تنها ۱۵درصد آن برای مصرف خانگی است.

کرمانی با بیان اینکه از مجموع نیاز کشور که  سالانه ۲و نیم تن شکر است یک و نیم میلیون تن ازطریق حاصل چغندر قند و نیشکر است، گفت:حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن شکرخام نیز از کشور های برزیل و هند و تایلند وارد می شوند.