به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان از توجه ویژه بودجه ۱۴۰۲ به حوزه زنان در بعد سخت افزاری و نرم افزاری خبر داد. فرزانه کلاهدوزان در نطق میان‌دستور هفتاد و نهمین جلسه علنی شورا اظهار کرد: در آغاز سخن، میلاد با سعادت منجی عالم بشریت، امام زمان (عج) را […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان از توجه ویژه بودجه ۱۴۰۲ به حوزه زنان در بعد سخت افزاری و نرم افزاری خبر داد.

فرزانه کلاهدوزان در نطق میان‌دستور هفتاد و نهمین جلسه علنی شورا اظهار کرد: در آغاز سخن، میلاد با سعادت منجی عالم بشریت، امام زمان (عج) را خدمت همه همکاران و همشهریان عزیز تبریک گفته و با ذکر حدیثی از امام سجاد علیه السلام سخن را آغاز می‌کنم. امام چهارم شیعیان فرمودند: «بهترین مردم هر زمان کسانى هستند که منتظر ظهور حضرت مهدى علیه السلام هستند.» و اکنون ما انسان‌های عصر انتظار هستیم با وظایفی گران و خطیر که آگاهی از این مسئولیت‌ها ما را در راه تحقق جامعه مهدوی، جامعه‌ای که آماده ظهور نجاتبخش عالم است یاری می‌کند.

وی افزود: این وظایف را از منظر زنان دنبال می‌کنیم تا به نقش بانوان مهدوی در جامعه امروز آگاه شویم. زن مسلمان امروزی، بین دو جاهلیت قرار گرفته است. جاهلیت قرن که تصویری ابتذال گونه از زن ارائه می‌دهد و جاهلیت کهن که زن را بدون اثر و نقش می‌داند، که هر دو دیدگاه با تصویر اسلام متفاوت است. اما جمهوری اسلامی ایران دیدگاه سوم و الگوی سوم زن را محقق کرده که در راه تحقق دولت کریمه قدم برمی‌دارد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: براین اساس نقش‌های ویژه و اساسی بانوان مهدوی در سه عرصه مختلف و در واقع در سه برش مورد توجه است. اولین مسئله، نقش فردی زن مسلمان است. در عرصه فردی لازم است که تمامی انسان‌ها براساس فرمایش حضرت علی علیه السلام، «رحم الله امرءاً عرف قدره»؛ خودشناسی کنند و بفهمند که چه کسی هستند و چه کار باید بکنند؟ البته این وظیفه مشترک زن و مرد است، اما هر کدام از زن و مرد باید خود را در موقعیت خاص خویش مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: عرصه دوم، عرصه خانواده است. وقتی زن و مرد خودشان را شناختند و در تعامل با یکدیگر زندگی مشترک را شروع کردند، نقش خانوادگی آنها شکل می‌گیرد. زن و مرد در این جا وظایف خاصی را برعهده می‌گیرند که نقش بانوان در اینجا نیز کلیدی است و سعادت خود و خانواده و جامعه را می‌تواند محقق کند.

کلاهدوزان تصریح کرد: عرصه سوم، عرصه اجتماعی است. درست است که زن در خانواده نقش کلیدی دارد؛ اما مرد هم آن جا مکمل است و در کنار هم می‌توانند خانواده را به سمت صلاح پیش ببرند و وظیفه مدیریت جامعه این است که به این مسئله توجه خاص داشته باشند.

وی تصریح کرد: خلاصه سخن اینکه اهمیت جایگاه فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان و نقش آفرینی آن‌ها در بستر سازی برای ایجاد جامعه مهدوی قابل تاکید است. هدف استکبار جهانی و امپریالیسم از بین بردن فرهنگ‌ها و تمدن‌های اصیل از طریق فروپاشی هویت فرد و خانواده است و همین طور که در بحران‌های اخیر کشور دیده‌ایم براساس این فرضیه دختران و بانوان کشور ما را هدف قرار داده‌اند. اما اعلام می‌کنیم به این دشمنان سرسخت که دختران و زنان ما بارها و بارها در خط مقدم بوده و همواره از انواع جنگ‌ها پیروز و سربلند بیرون آمده‌اند. چه زنان و دخترانی که در جنگ تحمیلی و دفاع از مرزها و جبهه‌ها وظایفی برعهده گرفتند. چه مادرانی که فرزندان خود را تقدیم کردند و چه دخترانی که پدران و برادران خود را از دست داده‌اند اما با صبوری راه عزیزانشان را ادامه داده‌اند. امروز نیز در این بحران با همدلی و تدبیر پیروز میدان چه در مسمومیت و چه کشته سازی خواهند بود.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان با تلاش و همت همکارانم در شورای اسلامی شهر اصفهان در زمان مقرر بررسی و تصویب شد. بودجه، در بندها و بخش‌های مختلف تشریح شده است اما در بیان نگاه بودجه به حوزه بانوان، ذکر چند نکته ضروری است.

وی افزود: بازسازی و به روز رسانی باغ‌های بانوان و زیرساخت‌های تفریحی جهت خانواده و بانوان، زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس‌ها برای استفاده بانوان با کالسکه و معلولین و به طور کلی توجه نیاز بانوان در مهندسی خواسته پروژه‌ها مورد تاکید قرار گرفت. در حوزه نرم افزاری نیز توجه به حوزه نشاط بانوان، خانواده و جمعیت و زیست عفیفانه شده است که امید است مورد توجه مدیران قرار گیرد.

کلاهدوزان افزود: رشد شتابان شهر و شهرنشینی و گسترش مسائل و مشکلات زندگی شهری باعث شده تا نیاز به حضور فعالانه و تأثیرگذار زنان شاغل در عرصه‌های مدیریت شهری بیش از پیش احساس شود. زیرا اگر قرار است برنامه‌ها و سیاست‌هایی در حوزه زنان شهر محقق شود در حوزه خدمت رسانی به بانوان توجه شود باید نگاه متعهدانه به حضور دلسوزانه بانوان در مدیریت شهری داشت.

وی افزود: زنان همانطور که امور خانه را که مصداق کوچکی از امور شهری است، به راحتی مدیریت می‌کنند، می‌توانند در سطوح مختلف مدیریت شهری نقش و تأثیر چشمگیری داشته باشند. با وجود اینکه بیش از یک سال از روی کارآمدن مدیریت جدید شهری می‌گذرد اما علی رغم قول‌های مناسب هیچ خروجی ندیده‌ایم.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مدیریت شهری در دوره کنونی باید با نگاه ویژه به توان اداری و مدیریتی زنان، در مناصب و پست‌های گوناگون از زنان فعال، اندیشمند، خلاق و اثرگذار شهر استفاده کند و با انتخاب‌های کارا و اثربخش بخشی از اداره شهر را به زنان پرتلاش، خلاق، با انگیزه و لایق در امر مدیریت، واسپاری کنند.