به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: برای خروج از بن بست آلودگی هوای اصفهان نیاز به حضورموثر دستگاه های نظارتی ، قضایی و نمایندگان مجلس هستیم. مهران زینلیان افزود: اعداد شاخص آلودگی هوا در اصفهان فاجعه است، نباید مازوت سوزی در اصفهان اتفاق بیفتد اما کاری از دست مجموعه […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: برای خروج از بن بست آلودگی هوای اصفهان نیاز به حضورموثر دستگاه های نظارتی ، قضایی و نمایندگان مجلس هستیم.

مهران زینلیان افزود: اعداد شاخص آلودگی هوا در اصفهان فاجعه است، نباید مازوت سوزی در اصفهان اتفاق بیفتد اما کاری از دست مجموعه استان برنمی‌آید و این حقیقت تلخی است که گفته می‌شود.

وی تصریح کرد: دستگاه نظارتی در قوه قضاییه در رابطه با مازوت سوزی ورود کند؛ ترک فعل‌هایی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است بررسی و مصوبات مشخص شود.

زینلیان با بیان اینکه از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود ورود جدی به بحث آلودگی هوا داشته باشند، گفت: صحبت‌های نمایندگان بیشتر کلی و کلیشه ای است. نماینده ای که در کمیسیون امنیت ملی است، می‌تواند تذکر بدهد، تذکری که صدایش به گوش مردم برسد.

وی تاکید کرد: نمایندگان باید تذکر بدهند که تصمیم مسوولان در شورای امنیت ملی کشور عالمانه تر باشد؛ مطمئنم این تصمیم به واسطه شواهد و قرائن گرفته شده است و در آن تریدی نیست اما اینکه کارِ علمی روی شواهد و قرائن شده باشد، تردید دارم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به مصرف روزانه حدود هشت میلیون لیتر مازوت در اصفهان تصریح کرد: به عنوان مدیریت استان انتظار داریم که بدانیم گزارش‌ها چیست و تصمیم هایی که گرفته می‌شود بر چه مبنایی و معیاری است و چرا باید برای اصفهان که نسبت به سال‌های گذشته، یک روز هوای پاک نداشته است، تصمیم‌های مشابه یا بدتر از آن گرفته شود.

وی یادآور شد: حتی اگر مازوت سوزی هم نبود، شرایط آلودگی هوای اصفهان بحرانی بود و با این وجود بارها تاکید و پیگیری کرده بودیم که مازوت سوزی اتفاق نیفتد اما متاسفانه دستور از جای دیگر است.

زینلیان با اشاره به اینکه استان اصفهان از ابتدای پاییزِ امسال به شدت با مازوت سوزی مخالف بوده است، گفت: در شورای تامین مصوب شد که این اتفاق نیفتد و مکاتبات رسمی هم با مراجع مختلف انجام شد که به هیچ وجه اصفهان تاب و تحمل زیست محیطی برای مازوت سوزی ندارد.

وی افزود: تهران هیچ پاسخی در رابطه با پیشنهاد حفاظت محیط زیست استان مبنی بر تعطیلی دو ماهه نیروگاه شهید منتظری نداده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در روزهای گذشته برای حل موقت شرایط اضطراری آلودگی هوای اصفهان پیشنهاد تعطیلی ۲ ماهه نیروگاه شهید منتظری را با مراکز تصمیم گیری کشور و دیسپاچینگ‌های ملی (مرکز کنترل سیستم قدرت برق و گاز) مطرح کرد.

زینلیان با تاکید بر نیاز به ورود جدی دستگاه نظارتی درقوه قضاییه در رابطه با ترک فعل‌های دستگاه های اجرایی که به موجب قانون هوای پاک موظف به اجرای آنها بوده اند گفت: مقرر بود دستگاه‌هایی مثل پالایشگاه، نیروگاه و ذوب آهن در بحث فیلتر گذاری اقدام کنند، همچنین سازمان صمت در زمینه برقی کردن موتورسیکلت ها و خودروها اقداماتی انجام بدهد که البته بخش هایی از آنها مربوط به تصمیمات و اقدامات کشوری است ولی این تکلیف قانونی است که دستگاه‌ها بر عهده داشته اند. از سویی شهرداری اصفهان مکلف به نوسازی ناوگان بود؛ بنابراین انتظار این است، که دستگاه‌های نظارتی، قوه قضاییه و دادستانی به این موضوعات ورود و به شدت برخورد کنند.

وی با اشاره به مصوباتی چون خروج منابع تولید آلودگی نظیر کارگاه‌های تولید آجر و گچ و کارگاه های ریخته گری از شعاع ۵۰ کیلومتر اصفهان گفت: فلسفه اجرای دستگاه نظارتی همین جاست که مصوبات انجام شده پیگیری شود. هیچ اشکالی ندارد که با برخی از مسوولان برخورد شود، هم این اقدام برای مردم امید بخش است و هم اینکه برخی مسولان تکانی می‌خورند.

زینلیان با اشاره به مسوولیت نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای قانون هوای پاک تصریح کرد: محیط زیست می‌تواند بهتر کارش را انجام بدهد و نظارت‌های دقیق تر و بهتری داشته باشد.

وی در ادامه یادآور شد: جرایم هم بازدارنده نیست، دستگاهی که آلاینده است، شبانه فیلترش را خاموش می‌کند. حفاظت محیط زیست تذکر می دهد، حتی به تذکر و توبیخ هم می رسد، پرونده قضایی هم تشکیل می‌شود اما جرایمی که در نظر گرفته می شود بازدارنده نیست.

ایرنا