به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز،سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی به این مهم عمل کرد تا نشان دهد به قوانین بین المللی احترام می‌گذارد.   ، امروز دوشنبه (سوم اردیبهشت) نشست ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.   وی درباره عملیات وعده صادق و هماهنگی میدان و دیپلماسی در این خصوص […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز،سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی به این مهم عمل کرد تا نشان دهد به قوانین بین المللی احترام می‌گذارد.

 

، امروز دوشنبه (سوم اردیبهشت) نشست ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

 

وی درباره عملیات وعده صادق و هماهنگی میدان و دیپلماسی در این خصوص گفت: متعاقب اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونسیتی علیه مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی در دمشق انجام داد، نقض فاحش مقررات بین المللی، نقش منشور سازمان ملل، نقض کنوانسیون های وین و نقض حاکمیت یک کشور بود. جمهوری اسلامی از همان لحطه اولیه این کار را در سازمانهای بین المللی پیگیری کرد و این وظیفه دستگاه دیپلماسی بود و به وظیفه خود به صورت حرفه ای عمل کردند.

 

وی افزود: در ۲۴ ساعت این کار در شورای امنیت از طریق روسیه به بحث گذاشته شد، نتیجه کار دستگاه دیپلماسی بود. جمهوری اسلامی به این مهم عمل کرد تا نشان دهد به قوانین بین المللی احترام می‌گذارد. به رغم اقدام حرفه ای جمهوری اسلامی، اما امریکا، فرانسه و انگلیس مانع تصویب بیانیه محکومیت اقدام تروریستی رژیم صهیونسیتی شدند.

 

لذا شورای امنیت در وظیفه حداقلی خود را انجام نداد. دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در تماس های متعدد تلفنی و دو سفر وزیرخارجه و مکاتباتی که صورت گرفت، همچنین رایزنی‌های سفارت خانه ها با مقامات کشورها انجام داد، تلاش شد این اقدام جنایتکارانه را تبیین کند. در این زمینه دستگاه دیپلماسی موفق عمل کرد. نتیجه درخشانی هم برای دولت در سطح بین المللی به ثبت رساند.

 

کنعانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی اثبات کرد اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونسیتی را در جامعه بین المللی مورد پیگرد قرار دهد و تنبیه کند اما چند کشور از جمله آمریکا اجازه اینکار را ندادند.پس از ان اقدام نظامی لازم رای برای ایجاد بازدارندگی را انجام داد و دو مقر نظامی رژیم صهیونسیتی را هدف قرار داد.

 

جمهوری اسلامی تبیین کرد این اقدام مشروعیت بین المللی داشت و تاکید کرد نمی‌توانست نسبت به امنیت ملی و شهروندانش دست بسته بماند. متعاقب این عملیات، دور جدید فعالیت های دیپلماتیک جمهوری اسلامی آغاز شد. بیش از سی مکالمه تلفنی وزیر خارجه و مکاتبات و رایزنی های سفرا ، مشتمل بر این رویکرد بود که آنچه جمهوری اسلامی مشروع و در جهت بازدارندگی بود.

 

ناصر کنعانی افزود: این عملیات در جهت صلح صورت داد و دنبال بحران در منطقه نیست. دو مرکز نظامی و اطلاعاتی که در حمله به کنسولگری نقش داشتند، هدف قرار گرفتند و هیچ مرکز اقتصادی و غیرنظامی هدف قرار نگرفت. این عملیات پایان یافته است. اما اگر اقدام تجاوزکارانه دیگری صورت بکیرد، پاسخ قاطعی نشان خواهیم داد.

 

عامل اساسی بی ثباتی در منطقه وجود رژیم صهیونسیتی و جنایات ضد بشری با حمایت کشورهای مشخص است. حمایت از فلسطین یه وظیفه حقوقی، انسانی و اخلاقی برای همه کشورهاست و جمهوری اسلامی به این حمایت ادامه میدهد.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره تصویب کمک مالی آمریکا به رژیم صهیونیستی گفت: دولت آمریکا از ابتدای بحران جاری غزه، بخشی از عملیات نظامی رژیم صهیونسیتی است. اگر حمایت های نامحدود آمریکا نبود، اساسا این رژیم تداوم یک روز جنگ علیه مردم فلسطین نداشت. مصوبات جدید و مایه تأسف دولت آمریکا، چیزی جز پاداش آمریکا به یک رژیم جنایتکار نیست. جهان نسبت به این اقدام دولت آمریکا قضاوت میکند. دولت آمریکا اعتبار ملت خود را در کنار رژیم صهیونسیتی قرار داد که در این هفت ماه بیش از سی هزار کشته در غزه برجای گذاشته است. آیا ملت آمریکا حاضر هستند اعتبارشان در کنار این رژیم قرار بگیرد.

 

درباره اقدام رژیم صهیونسیتی علیه ایران در اصفهان گفت: این یک اقدام ناچیز ایذایی بود و مسئولیت آن را هم بر عهده نگرفت . شاید چون ارزش چندانی نداشت. اتفاق خاصی هم رخ نداد. ریزپرنده هایی هم بودند که در سایه هشیاری نیروی دفاعی کشور، مورد اصابت قرار گرفتند و از بین رفتند.

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره همکاری کشورهای منطقه با اسراییل در جریان حمله ایران به این رژیم گفت:بیش از بیست کشور در سامانه دفاعی و کار اطلاعاتی تلاش کردند مانع اقدام نظامی جمهوری اسلامی علیه این رژیم شوند اما دست خدا از همه بالاتر است و این رژیم در این مرحله پاسخش را دریافت کرد.

 

وی اقدامات وزیرخارجه در نیویورک در خصوص رفع تحریم ها بیان کرد: آمریکا در چارچوب برجام زیر میز مذاکره زد. لذا در مسیر بی اثر سازی تحریم ها در قالب خط و مشی رهبری حرکت می‌کنیم که موفقیت هایی داشتیم. طبیعتاً در نشست های بین المللی و طرفهایی که می‌توانند در برطرف کردن تحریم ها می‌توانند نقش داشته باشند، این موضوعات مطرح می شود. در حاشیه نشست سازمان ملل، این موضوع بار دیگر عنوان شد.

کنعانی در مورد نقش کشورها در جلوگیری از واکنش نظامی ایران علیه رژیم صهیونسیتی گفت: ما درباره مواضع رسمی کشورها، واکنش نشان میدهیم. آنچه مطرح شد فقط در رسانه ها بود.

 

کنعانی درباره اقدامات ناتو در قفقاز جنوبی گفت: من درباره این اطلاعی ندارم. ولی لازم است اشاره کنم امنیت در قفقاز جنوبی از اولویت درجه بالا جمهوری اسلامی برخوردار است. هرگونه ناامنی در آنجا بر کلیت امنیت منطقه اثرگذار است. ما همواره کردیم حضور نیروهای خارجی کمکی به امنیت منطقه نمی کند و به روند صلح سازی آسیب میزند. گمان ما بر این است کشورهای منطقه هم مایل به سازوکارهای نیستند که مسایل را پیچیده ‌تر کند.

 

وی در مورد فعالیت های نظامی هواپیمایی هما در غرب آسیا گفت: این را تأیید نمیکنم. ما ملتزم قوانین بین المللی هستیم. شرکت هواپیمایی هما و سایر خطوط هوایی مدنی ایران، در چارچوب قوانین و کنوانسیون های بین المللی صرفا حامل محموله های تجاری هستند و کار انتقال مسافر رو انجام میدهند‌. در هیچ مسیر ادعایی که رسانه های بدان اشاره می‌شود، چنین فعالیت هایی صورت نمی گیرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست اتحادیه اروپا برای افزایش تحریم ها علیه ایران گفت: اگر این کار صورت بگیرد یک پاداش به رژیم صهیونیستی است و اقدامی علیه کشوری است که اقدام مشروعیت انجام داد. جای تأسف اتحادیه اروپا در مورد رژیمی که هفت ماه در غزه می جنگند و مراکز غیرنظامی را تخریب می‌کند، هیچ اقدام تحریمی صورت نمی‌دهد اما صحبت از اقدام تحریمی علیه دولتی میکنند جز در چارچوب قوانین بین المللی کاری نکرده است.

 

کنعانی درباره تهدید به بمب گذاری کنسولگری ایران در فرانسه گفت: سفیر کشورمان در پاریس اطلاع رسانی را انجام داد. این اقدام فردی بود که سال گذشته هم متعرض بهش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی شده بود. در جریان ورودش به کنسولگری، اقدام نگران کننده ای صورت داد. این شخص دچار اختلالات روانی است و البته مواد انفجاری واقعی همراه نداشت اما موجب وحشت شده بود. این فرد محل را ترک کرد اما انتظار از دولت فرانسه وجود دارد که با توجه به سابقه قبلی‌اش، موضوع را به شکل قضایی پیگیری کند.

 

وی درباره نقش دستگاه دیپلماسی در آغاز سفرهای حجم عمره بیان کرد. مجموعا تلاش های انجام شده از سوی دستگاه دبپلماسی، بعثه، سازمان حج و زیارت و هواپیمایی کشور شاهد نتیجه دادن آن هستیم. امروز اولین پروازهای جمهوری اسلامی برای حجم عمره آغاز میشود. جز اولین توافقات برای ازسرگیری روابط با عربستان، برگزاری زیارت های عمره مفرده بود. به دلیل وقفه طولانی مدت، ازسرگیری سازوکارها طرفین با برخی نارسایی مواجه بودند. به دلیل این اشکالات در مقطعی وقفه‌ای رخ داد اما در نهایت امروز محقق شد.