به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات از افزایش تعداد پرونده های تشکیل شده در این پلیس با موضوع کلاهبرداری های اینترنتی خبر داد. ، سرهنگ  سید مصطفی مرتضوی ” گفت: ۷۸ درصد از کل جرایم فضای مجازی مربوط به مسایل اقتصادی یعنی برداشت های غیر مجاز از حساب های […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات از افزایش تعداد پرونده های تشکیل شده در این پلیس با موضوع کلاهبرداری های اینترنتی خبر داد.

، سرهنگ  سید مصطفی مرتضوی ” گفت: ۷۸ درصد از کل جرایم فضای مجازی مربوط به مسایل اقتصادی یعنی برداشت های غیر مجاز از حساب های بانکی و کلاهبرداری هایی است که در بستر وبگاه ها و شبکه های اجتماعی  از شهروندان صورت می گیرد.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که امسال تعداد پرونده های مربوط به کلاهبرداری های اینترنتی از پرونده های مربوط به برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی پیشی گرفته که به شهروندان توصیه می کنیم در خصوص خرید از فروشگاه های اینترنتی دقت و هوشیاری لازم را داشته باشند.

رئیس پلس فتا اصفهان با اشاره به دستگیری باند ۱۳ نفره ای که با ارسال لینک های آلوده به گوشی تلفن همراه  شهروندان به اطلاعات کارت بانکی آنها دسترسی پیداکرده و اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب های آنها می کردند گفت: اعضای باند مذکور در سنین بین ۱۵ تا ۱۸ سال بودند و این موضوع نشان می دهد که مجرمان سایبری لزوماً افراد حرفه ای و با سواد نیستند چرا که امروز ابزار های مجرمانه به راحتی در دسترس همگان قرار دارد و هر کسی می تواند با استفاده از این ابزارها به فعالیت های مجرمانه در فضای مجازی دست بزند.

سرهنگ مرتضوی تصریح کرد: ۸۰ درصد از گزارش های مردمی که به سامانه مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا اصفهان اعلام می شود مربوط به برداشت های غیر مجاز از حساب های بانکی از طریق ارسال لینک های آلوده به گوشی تلفن همراه شهروندان است.

این مقام انتظامی  با بیان اینکه  شهروندان باید همیشه برای خود این نکته را فرض بدانند که لینک های ارسالی برای آنها می تواند یک تله باشد عنوان کرد: برای اینکه بدانیم لینک هایی که برای ما ارسال می شود واقعی هستند یا دامی که از سوی مجرمان برای پهن شده باید ابتدا به شماره ای که با آن برای ما پیام ارسال شده دقت کنیم چرا که هیچ سازمان، ارگان و نهادی با شماره تلفن عادی به شهروندان پیام ارسال نمی کند بلکه با یک سرشماره مشخص این کار را انجام می دهد مانند اداره آب و فاضلاب که پیام های خود را با سرشماره ABFA ارسال می کند.

سرهنگ مرتضوی هویت شناسی را پایه اصلی سواد رسانه ای عنوان کرد و اظهار داشت: شهروندان در هنگام دریافت پیامک هایی که برای آنها ارسال می شود به خود بگویند این پیام برای چه چیزی برای آنها ارسال شده، چه چیزی از آنها می خواهد و چه هدفی را دنبال می کند و بهترین توصیه من این است که بجای وارد شدن به لینک های ارسالی به سایت سازمان و ارگان مربوطه رفته و کارهای خود را از این طریق پیگیری و دنبال کنند.

رئیس پلیس فتا استان اصفهان خاطر نشان کرد:   مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا به صورت شبانه روز با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ آماده پاسخگویی به شهروندان است و چنانچه  هم‌وطنان در دام مجرمان سایبری گرفتار شدند می توانند با این شماره تماس گرفته و از راهنمایی و مشاوره کارشناسان پلیس فتا بهره‌مند شوند.