به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز،مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از احداث پارک کوهستانی شمال شهر اصفهان در سال ۱۴۰۲  خبرداد. مجید عرفان‌منش درنشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در سال آینده حدود ۷۰۰ پروژه در حوزه فضای سبز اصفهان خواهیم داشت، گفت:احداث پارک کوهستانی شمال شهر در بختیار دشت از […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز،مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از احداث پارک کوهستانی شمال شهر اصفهان در سال ۱۴۰۲  خبرداد.

مجید عرفان‌منش درنشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در سال آینده حدود ۷۰۰ پروژه در حوزه فضای سبز اصفهان خواهیم داشت، گفت:احداث پارک کوهستانی شمال شهر در بختیار دشت از بزرگترین پروژه‌های سال ۱۴۰۲ است.

وی با اشاره به وجود حدود شش هزار هکتار فضای سبز در شهر اصفهان گفت: ۱۶۰۰ هکتار آن در اختیار سایر ارگان‌ها قرار دارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: سرانه اکولوژیک فضای سبز هر شهروند اصفهانی ۲۸ مترمربع است که در رده یک تا سه کشور قرار دارد اما سرانه تفرجگاهی هر شهروند ۳.۶۳ مترمربع است که رتبه اصفهان در این زمینه در سطح کشور مطلوب نیست.

عرفان‌منش در ارتباط  با پارک های سطح شهر اصفهان گفت: علاوه بر پارک‌های همسایگی، محلی و شهری در سطح مناطق پانزده‌گانه، سه پارک جنگلی در اصفهان وجود دارد که این پارک‌ها فرامنطقه‌ای است.

این مقام  مسئول اظهار کرد: منطقه چهار با ۶۵.۶ مترمربع بیشترین سرانه فضای سبز به ازای هر نفر را در بین مناطق دارد و در بین مناطق پانزده‌گانه، منطقه هشت و منطقه ۱۱ با سرانه هفت مترمربع برای هر نفر کمترین میزان سرانه فضای سبز را دارند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در خصوص آبیاری فضای سبز  شهر اصفهان توضیح داد:میزان آب مورد نیاز فضای سبز شهری اصفهان ۶۰ میلیون مترمکعب در سال  می باشد که در بهترین حالت ممکن در حال حاضر فقط ۲۷ میلیون مترمکعب آب برای فضای سبز داریم که از این میزان هشت میلیون مترمکعب نیز از پساب فاضلاب است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد فضای سبزشهر اصفهان تحت آبیاری قطره‌ای است، افزود: مابقی آبیاری به صورت غرقابی یا روش‌های دیگر صورت می‌گیرد، البته روش غرقابی فقط برای درختان کهن سال شهر صورت می‌گیرد.

عرفان منش ادامه داد:جزو سیاست‌های کلان شهرداری است که به سمت آبیاری هوشمند حرکت کنیم و ۴۰ درصد مابقی بصورت بابلر یا حباب‌ساز می باشد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: سیاست مدیریت شهری در سال ۱۴۰۲ این است که به سمت هوشمندسازی آبیاری فضای سبز حرکت کند.

این مقام مسئول بیان داشت: در سال جاری  بیش از هزار میلیارد تومان برای فضای سبز هزینه شده است که در سال آینده برای نگهداری درختان ۳۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و مابقی اعتبارات در بخش زیرساخت خواهد بود.‌

عرفان منش با بیان اینکه سال آینده ۷۰۰ پروژه در حوزه فضای سبز خواهیم داشت، گفت: احداث پارک کوهستانی شمال شهر در بختیار دشت از بزرگترین پروژه‌های سال ۱۴۰۲ است.

وی در ارتباط با مراسم درختکاری نیز بیان کرد: آئین درخت‌کاری در روزهای هجدهم و نوزدهم اسفند به‌صورت اردوی خانوادگی در بختیار دشت برگزار می‌شود.

این مقام مسئول گفت: امسال در روز درختکاری تمرکز ما بر مدارس است و طرح حیات در حیاط را در دستور کار داریم که حمل و کاشت درختان در مدارس خیرساز انجام می شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۱۶ اسفندماه نیز درخت کاری در پایانه‌های شهرداری را خواهیم داشت، افزود: هفدهم اسفند نیز در باغ رضوان ویژه برنامه کاشت درخت را خواهیم داشت و در روزهای هجدهم و نوزدهم اسفند درخت در قالب اردوی خانوادگی در پارک کوهستانی بختیار دشت کاشت درخت برگزار و هر شهروندی که درخواست نهال داشت در جنگل شمال شهر اصفهان تحویل خواهیم داد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهار کرد: در شهر اصفهان ۶۰۰ هکتار زمین به صورت پوشش چمن است که اکنون ۴۲۰ هکتار زمین به این شکل وجود دارد، البته کاهش اراضی با هدف حذف چمن نبوده است، چرا که مردم اصفهان علاقه شدیدی به فضاهای سبز با مبنای چمن دارند.

وی ادامه داد: در حال جایگزینی چمن‌های کم مصرف آبی با چمن‌های پر مصرف آبی هستیم به عنوان مثال یک گونه چمن وارداتی با نام چمن «فستوکا» داریم که نیاز آبی بسیاری دارد، این نوع را با چمن گرمسیری که اخیراً تولید کرده و هر ۱۰ روز یک بار نیاز به آب داشته، جایگزین کردیم.

عرفان‌منش با اشاره به اینکه برای حفظ پوشش سبز در شهر به سمت پوشش‌های سبز با گونه پاپیتال و پیچ تلگرافی حرکت کرده‌ایم، تاکید کرد: جایگزینی گونه‌های گیاهی پرمصرف آبی به گونه‌های کم‌مصرف و مقاوم به بی آبی سیاست این دوره شهری است.