به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در جلسه مشترک کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت و کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان مقرر شد، در راستای تسهیل روند و جذب سرمایه‌گذاری در استان، آژانس سرمایه‌گذاری تشکیل شود. مهدی طغیانی نماینده اصفهان در مجلس با بیان اینکه […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در جلسه مشترک کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت و کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان مقرر شد، در راستای تسهیل روند و جذب سرمایه‌گذاری در استان، آژانس سرمایه‌گذاری تشکیل شود.

مهدی طغیانی نماینده اصفهان در مجلس با بیان اینکه تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری در کشور بر عهده حاکمیت و بخش خصوصی است افزود: نباید اصفهان را با هیچ استان دیگری مقایسه کرد و باید علاوه بر تبیین چارچوب‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری، خلأهای این امر و حلقه‌های مفقوده شناسایی و مشوق‌های لازم برای تشویق سرمایه‌گذاران به این امر در نظر گرفته شود که پیش زمینه این امر داشتن نگاه فعال به حوزه سرمایه‌گذاری و ورود فعالانه به عرصه سیاست‌گذاری در این حوزه توسط حاکمیت است.

وی با تاکید بر اینکه باید اقدامات کارشناسی، محور اجرای پروژه‌ها قرار گیرد تصریح کرد: لازم است بخش خصوصی به ایجاد آژانس سرمایه‌گذاری به منظور پیگیری مسائل بخش خصوصی در این حوزه از حاکمیت بپردازد.

باید برنامه‌ای مشخص به سرمایه‌گذاران ارائه شود

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی اصفهان نیز هدف از برگزاری این جلسه را احصاء چالش‌های سرمایه‌گذاری در استان و هم‌اندیشی بخش خصوصی و دولتی برای ارائه برنامه‌ای مشخص به سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف عنوان و تصریح کرد: بنابراین خروجی این جلسه در شورای گفتگوی استان به منظور مکلف کردن تمامی دستگاه‌ها به تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری و رفع موانع موجود ارائه خواهد شد.

احمد خوروش ضمن ابراز تاسف از اجرایی نشدن پروژه‌های شهرک پوشاک، طلا و بندرخشک در اصفهان علی‌رغم پیگیری مکرر پارلمان بخش خصوصی اصفهان گفت: باید تمامی تلاش خود را برای سرآمد شدن اصفهان در حوزه سرمایه‌گذاری بکار گیریم. البته باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری‌ها منجر به ایجاد خسارت به اقلیم نشود.

توسعه خدمات، رمز توسعه و اشتغال اصفهان

محمدرضا رجالی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه گفت: در شرایط بحران اقتصادی امروز و در زمانی که دشمن اقتصاد ما را نشانه گرفته است؛ باید حامی سرمایه‌گذار بود، نه مانع آن.

وی افزود: باید سرمایه‌گذاران تکریم شوند و بسته سرمایه‌گذاری مشخص به علاقمندان به این حوزه ارائه شود و دولت تمامی موانع فرآیند سرمایه‌گذاری را رفع کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه سخنان خود افزود: توسعه خدمات، رمز توسعه و اشتغال اصفهان است و باید دستگاه‌های اجرایی استان برای تسهیل امور مربوطه وارد عمل شده و افکار ضد سرمایه‌گذاری را مرتفع کنند.

باید از سرمایه‌های خرد برای رونق سرمایه‌گذاری استفاده کرد

در ادامه مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز ضمن اشاره به اینکه حوزه‌های گردشگری و دانش‌بنیان محورهای توسعه استان هستند، بر ضرورت تبیین چشم انداز ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه استان در چارچوب محورهای توسعه و آمایش سرزمین برای سرمایه‌گذاران تاکید کرد.

علی کرباسی‌زاده شناخت چالش های سرمایه‌گذاری، توجه به تمامی جزئیات زیرساخت‌های هر حوزه و ایجاد یک مدیریت واحد در حوزه سرمایه‌گذاری را از دیگر الزامات برای توسعه استان دانست و افزود: در شرایط فعلی به دلیل تحریم‌های بین المللی و در جنگ رسانه‌ای نابرابر، علیه کشورمان باید از ظرفیت‌های داخلی برای توسعه سرمایه‌گذاری و رفع موانع کسب و کارها استفاده کنیم.

وی افزود: در شرایطی که بانک‌های ایران امکان تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری را ندارند، می‌توان با ذی‌نفع کردن عامه مردم و دستگاه‌های دولتی و خصوصی در پروژه‌های سرمایه‌گذاری به تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری پرداخت و موانع را رفع نمود. وی ایجاد شرکت یا صندوق سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بر روی سرمایه‌های خرد و نقدینگی موجود در بازار را از راهکارهای تسهیل سرمایه‌گذاری در استان بیان کرد.

کمیته رفع موانع سرمایه‌گذاری تشکیل شود

نایب رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیز بر لزوم عزم جدی در حاکمیت برای تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری تاکید کرد و گفت: مشکلاتی مانند تغییر کاربری کارگاه‌های صنعتی و خلع ید زمین‌های واگذار شده نمونه‌ای از مشکلات مربوط به فرار سرمایه است.

اصغر اخوان مقدم در ادامه خواستار تشکیل کمیته‌ای متشکل از استاندار و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی مرتبط به منظور رفع موانع موجود در حوزه سرمایه‌گذاری شد.

برنامه‌ای واحد در حوزه سرمایه‌گذاری وجود ندارد

احسان شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این جلسه از برگزاری جلساتی در خصوص مناطق ویژه اقتصادی استان خبر داد و افزود: محل‌های این مناطق قطعی شده و به هیئت دولت ارائه شده است.

وی تصریح کرد: نحوه واگذاری منطقه ویژه اقتصادی شاهین‌شهر نیز مشخص شده و رفع مشکلات آن‌ها در حال رسیدن به نقطه مطلوب است.

شهیر عدم وجود برنامه‌ای واحد در حوزه سرمایه‌گذاری در استان اصفهان را یکی از موانع موجود در این حوزه دانست و تصریح کرد: بر این اساس مقرر شد اداره کل امور اقتصادی و دفتر سرمایه‌گذاری استانداری ظرف مدت یکماه به تهیه این برنامه بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه استاندار ورود جدی به حوزه سرمایه‌گذاری را متذکر شده‌اند، گفت: اتفاقات خوبی در این زمینه در حال رقم خوردن است.

مدیرکل دفتر همانگی امور اقتصادی استانداری در پایان سخنان خود بر استفاده از پتانسیل دانشجویان ایرانی خارج کشور و دانشجویان خارجی حاضر در ایران برای ایجاد ارتباط موثر بین طرفین تاکید کرد.

همچنین در این جلسه رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان بر ضرورت حمایت از طرح ایجاد اندیشکده سیاست‌گذاری عمومی در اصفهان تاکید و گزارشی از پیشرفت پروژه جامع شهری ارائه نمود.

مصطفی نباتی‌نژاد گفت: می توان از ظرفیت شتابدهنده تجارت بردار اتاق بازرگانی اصفهان برای تهیه مدل کسب و کار آژانس سرمایه‌گذاری استان استفاده کرد.

روح‌الله میرزاامیری، مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان اینکه توسعه سرمایه‌گذاری و ایجاد ساختار‌های رفع موانع این حوزه به طور جدی در دستور کار شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان قرار گرفته است، افزود: اقدامات خوبی برای رقم خوردن یک اتفاق ماندگار در این زمینه انجام شده که خروجی این اقدامات در جلسه شورا طرح شده و مصوبه مورد نیاز برای لازم الاجرا شدن آن‌ها گرفته خواهد شد.

وی استخراج نظام مسائل سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف و ارائه راهکار پیشنهادی برای حل مشکل، در نظر گرفتن شورای راهبردی با مدیریت استاندار و با حضور معاونت‌های اقتصادی و عمرانی استانداری، شهردار، رئیس شورای شهر و روسای دستگاه‌های کلیدی مجوزدهنده، نمایندگان مجلس، تشکیل کمیته‌های مانع زدایی رفع موانع سرمایه‌گذاری خارجی، کمیته شهرستان‌ها و اولویت‌بندی طرح‌ها را از جمله ارکان آژانس سرمایه‌گذاری استان نام برد و گفت: در ابتدای سال آینده رویداد اصلی حوزه سرمایه‌گذاری برگزار خواهد شد و در سال جاری نیز پیش رویدادهایی در این زمینه برگزار می‌شود.