مدیرکل دفتر صنایع پوشاک وزارت صمت: صنعت پوشاک ایران یکی از پر اشتغال‌ترین‌ها با حداقل نیاز سرمایه است.

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، محسن گرجی، مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در آئین رونمایی از پوستر ششمین جشنواره فرهنگی، هنری و پژوهشی «فردخت»، به ارائه آمار و برآوردها از وضعیت بازار و صنعت پوشاک کشور پرداخت و ارزش نهایی این بازار را حدود ۱۰ میلیارد دلار تخمین زد.

گرجی با اشاره به ساختار گسترده این صنعت، اظهار داشت:در ایران ۹۶ هزار واحد صنفی تولیدی و ۲۵۶ هزار واحد صنفی توزیعی ثبت شده در حوزه پوشاک فعالیت می‌کنند.
و در ادامه بیان کرد: در کنار این‌ها، ۷۰۰ واحد صنعتی تولیدی و پهنه‌های تولیدی در روستاها و مناطق مختلف وجود دارند.
تولید داخلی و برآورد مصرف

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک وزارت صمت حجم کل تولید سالیانه پوشاک در کشور را ۴۰۰ هزار تن اعلام کرد و تخمین زد که بازار مصرف پوشاک برای جمعیت ۹۰ میلیونی کشور در حدود ۴۵۰ هزار تن است.
وی در خصوص مابه‌التفاوت ۵۰ هزار تنی تولید و مصرف گفت: این میزان از طریق روش‌های مختلف از جمله مسافری، ته‌لنجی، مناطق آزاد و بخش‌هایی نیز از طریق پدیده شوم قاچاق وارد کشور می‌شود.
اندازه بازار نهایی ما برای این ۴۵۰ هزار تن تولید و مصرف، در محدوده ۱۰ میلیارد دلار پیش‌بینی و تخمین زده می‌شود.

نقش استراتژیک صنعت پوشاک در اشتغال

گرجی با تأکید بر اهمیت این صنعت در حوزه کارآفرینی، تصریح کرد که در مجموعه‌های صنفی، صنعتی، روستایی، کارگاه‌های خانگی و مشاغل خانگی، حداقل یک میلیون نفر در حوزه پوشاک اشتغال دارند.

وی افزود:این صنعت را به یکی از پر اشتغال‌ترین صنایع کشور تبدیل کرده است و در سال‌های مختلف بین ۱۱ تا ۱۳ درصد اشتغال صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک، صنعت پوشاک را یک صنعت «اجتماع‌ساز مردمی» و «سبز» خواند.

وی بیان کرد:که با حداقل سرمایه‌گذاری، امروز با عددی حدود ۲۰۰ میلیون تومان می‌توان یک شغل پایدار در این صنعت ایجاد کرد، در حالی که این عدد در صنایع بالادستی مانند پتروشیمی برای ایجاد اشتغال یک نفر، ده‌ها برابر بیشتر است.
گرجی همچنین به مزیت‌های رقابتی نسبی ایران شامل نیروی کار و بعضاً حامل‌های انرژی ارزان اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود که با توجه ویژه، ایران بتواند جایگاه خوبی را در منطقه با جمعیت ۵۰۰ میلیون نفری کسب کند.

گرجی در پایان، رویداد «فردخت» را یک سرمایه ملی دانست و گفت: “اگرچه فردخت از منطقه کاشان شروع شده، اما امروز به واسطه دامنه گسترده اثرگذاری در استان‌های مختلف و سنوات متوالی که اجرا شده، این رویداد یک آورده و سرمایه ملی است که کار خود را انجام می‌دهد و ما نیز با تمام توان در خدمت این رویداد هستیم.