به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، رئیس سازمان هواشناسی گفت: تغییر اقلیم در منطقه ما به صورت کم‌آبی و کم بارشی و در برخی کشورها پربارشی است. اکنون در ۱۲ کشور دنیا وزارتخانه تغییر اقلیم ایجاد شده که در همسایگی ایران، پاکستان این وزارتخانه را تاسیس کرده است. سحر تاجبخش در نشست خبری که در حاشیه […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، رئیس سازمان هواشناسی گفت: تغییر اقلیم در منطقه ما به صورت کم‌آبی و کم بارشی و در برخی کشورها پربارشی است. اکنون در ۱۲ کشور دنیا وزارتخانه تغییر اقلیم ایجاد شده که در همسایگی ایران، پاکستان این وزارتخانه را تاسیس کرده است.

سحر تاجبخش در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل برگزار شد، در پاسخ به این سوال که در مواجهه با تغییر اقلیم تا چه میزان برنامه‌ریزی داریم، اظهار کرد: مسئله تغییر اقلیم به عنوان یک موضوع جدی، غرب آسیا را درگیر خود کرده است؛ مواجهه ما در ایران با تغییر اقلیم در سه بخش طوفان گردوخاک، کم بارشی و تنش آبی و افزایش دما است.

وی تاکید کرد: برای مواجه شدن با تغییر اقلیم در کشور فقط یک دستگاه وظیفه ندارد. اگر ما در کشور تنش آبی قابل ملاحظه داریم ضرورت دارد در یک برنامه‌ریزی منسجم، همه دستگاه‌ها برنامه‌ریزی کنند.

تاجبخش با تاکید بر اینکه در این زمینه وجود برنامه منسجم لازم است، گفت: برنامه‌های بین‌المللی توصیه کرده است که سازگاری با تغییر اقلیم و مقابله با آثار آن در دستور کار کشورها قرار گیرد.

رئیس سازمان هواشناسی درباره اینکه خشکسالی تا چه زمانی ادامه دارد، گفت: مدل‌های پیش‌بینی نشان می‌دهد که در ۱۰۰ سال آینده در مناطق استوایی که جنوب کشورمان را هم شامل می‌شود روند افزایش بارش را داریم، اما نوع آن مشخص نیست، بدین معنی که این بارش‌ها می‌تواند سیل‌آسا باشد، مثل اتفاقی که در تابستان امسال رخ داد.

تاجبخش بیان کرد: مهم این است که این بارش‌ها را توسط روش‌های آبخیزداری جمع‌آوری کنیم و هم برای تقویت منابع آبی زیرزمینی و هم برای مقابله با کم‌آبی بارش‌های سیلابی جمع‌آوری شود.