به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سهم ۶۷ درصدی صنایع آلاینده در آلودگی هوای اصفهان گفت: با همکاری مردم، دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های قضایی، انتقال این صنایع را پیگیری می‌کنیم. محمد نورصالحی در نطق پیش از دستور هفتادمین جلسه علنی شورا با تبریک آغاز سال نوی میلادی اظهار […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سهم ۶۷ درصدی صنایع آلاینده در آلودگی هوای اصفهان گفت: با همکاری مردم، دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های قضایی، انتقال این صنایع را پیگیری می‌کنیم.

محمد نورصالحی در نطق پیش از دستور هفتادمین جلسه علنی شورا با تبریک آغاز سال نوی میلادی اظهار کرد: امیدواریم سال جدید میلادی، به دور از ظلم و ستم، نابرابری و بی عدالتی و سراسر خیر و برکت برای مردم جهان باشد.

وی با گرامیداشت نهم دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت تصریح کرد: در این روز مردم به صورت خودجوش با هدف حمایت از ولایت و دوری جستن از دشمن برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی رقم زدند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت روز جهانی مقاومت و یاد سردار شهید سلیمانی گفت: حاج قاسم سلیمانی اثبات کرد در هر عصری می‌توانیم با اولیا خدا همزمان و همکلام باشیم. در هر عصری جلوه‌هایی از اخلاص و ایمان و خدمت به خلق را می‌توان رقم زد و او چنین بود.

وی افزود: مردم، در زمان حیات و هنگام شهادت سردار سلیمانی، بزرگی او را قدرشناختند و امیدواریم همواره راه او را شناخته و الگو گیری کنیم تا ما نیز جا پای او بگذاریم.

نورصالحی خاطرنشان کرد: در شرایطی هستیم که باید امیدآفرینی کنیم اما نمی‌توانیم فراموش کنیم که به هر دلیلی، از قبل انقلاب تا کنون صنایع آلاینده در جوار شهر اصفهان جای گرفته‌اند. این صنایع در موقعیت غیرکاشناسی در نظر اقلیمی قرار دارند که به علت جهت وزش باد آلایندگی آن‌ها وارد شهر می‌شود.

وی ادامه داد: چند ماه پیش در شورای عالی ترافیک کشور، نماینده سازمان محیط زیست گزارش داد که بیش از ۶۷ درصد آلودگی شهر اصفهان مربوط به این صنایع است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این آلودگی انواع عوارض و بیماری‌ها را به دنبال دارد و روز به روز شاهد ابتلای اطرافیان خود به این بیماری‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: نیروگاه با ۴ مشعل، و هر کدام در هر ساعت ۴۰ هزار لیتر مازوت می‌سوزاند و ضایعات آن در هوا گسترده می‌شود که جای تأسف دارد. تنها راه این است که نهضتی را برای انتقال این صنایع شروع کنیم.

نورصالحی با بیان اینکه بخشی از این صنایع خصوصی شده یا از طریق بورس واگذار شده‌اند، افزود: در گذشته قانون‌هایی برای انتقال پادگان‌ها و زندان‌ها داشتیم و اکنون به جد پیگیر می‌شویم که این صنایع از شعاع اطراف اصفهان خارج شوند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه این صنایع مکلف هستند با فیلترگذاری و تصفیه، اجازه انتشار آلودگی را ندهند اما در عین انجام این اقدامات، ما با همکاری مردم، دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های قضایی، انتقال این صنایع را پیگیری می‌کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: ممکن است انتقال زمان ببرد، به عنوان مثال ۱۰ سال یا کمتر و بیشتر طول بکشد. اما این صنایع از انتقال ضرر نمی‌کنند.

وی گفت: بیش از ۵۰۰ هکتار زمین در بهترین نقطه ورودی شهر اصفهان به عنوان اراضی با ارزش، در اختیار این صنایع است، پیشنهاد این است این صنایع چه عمومی چه خصوصی و چه واگذار شده به عموم مردم در بورس، با مالکیت خود آن صنایع،  به سمت شهرک علمی و تحقیقاتی که شامل صنایع پاک و غیر آلاینده و بدون نیاز به آب است بروند.

وی افزود: زمین‌ها ارزش افزوده پیدا می‌کنند، اشتغال دو چندان ایجاد می‌شود، دستگاه‌های دولتی که متولی تعیین کاربری هستند در خصوص آزادسازی زمین‌های این صنایع پس از خروج همراهی خواهند داشت. ما نیز با همفکری همکاران خود در شورا سعی می‌کنیم نهاد یا تشکیلاتی که وابستگی دولتی نداشته باشد با مشارکت مردم و نخبگان و دغدغه‌مندان پایه گذاری کنیم و ان شاء الله از امسال انتقال این صنایع کلید بخورد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: اگر این اتفاق در دوره ما رخ ندهد اما امیدواریم روزی شاهد انتقال این صنایع باشیم و مردم اصفهان شاهد این اتفاق باشند.