به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ناظران ساختمان مسئول رعایت اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان هستند، گفت: هر ساختمان حداقل چهار ناظر از جمله مهندسان معمار، ساختمان، برق و تأسیسات دارد که ابتدای آغاز پروژه توسط مالک انتخاب می‌شوند. به گزارش خبرگزاری موج اصفهان  محمد نورصالحی اظهار […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ناظران ساختمان مسئول رعایت اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان هستند، گفت: هر ساختمان حداقل چهار ناظر از جمله مهندسان معمار، ساختمان، برق و تأسیسات دارد که ابتدای آغاز پروژه توسط مالک انتخاب می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان  محمد نورصالحی اظهار کرد: اجرای تمام فصول و بندهای مقررات ملی ساختمان الزامی است و هدف از وضع این مقررات، اجرای کامل آن در ساخت‌وسازها است، به‌خصوص مبحث ۱۹ که در مورد انرژی، ذخیره انرژی، حفظ انرژی و رعایت عایق بودن ساختمان جهت حفظ حرارت و برودت آن وضع شده است و رعایت اجرای آن جزو الزامات سازه‌ای است.

وی افزود: مسئول رعایت اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی، ناظران ساختمان هستند، هر ساختمان حداقل چهار ناظر از جمله مهندسان معمار، ساختمان، برق و تأسیسات دارد که ابتدای آغاز پروژه توسط مالک انتخاب می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: مهندسان ناظر هنگام صدور پایان کار گواهی می‌دهند که احداث تمام مراحل ساختمان طبق نقشه و مشخصات پیش رفته است و در نهایت بر اساس فرم مشخص تأیید می‌کنند که مقررات و مباحث ملی همچون مبحث ایمنی، آتش‌نشانی و آسانسور به‌درستی انجام شده است.

وی ادامه داد: هر ساختمان زمانی موفق به دریافت پایان کار از شهرداری می‌شود که مهندس ناظر آن، تمام موارد مقررات ملی در احداث بنا را رعایت کرده باشد، بنابراین نظارت بر حسن عملکرد، بر عهده سازمان نظام مهندسی و ادارات کل راه‌وشهرسازی کشور است، چراکه نظارت عالی بر عملکرد صحیح سازمان‌های نظام مهندسی و مهندسانی که بر اجرای سازه نظارت دارند، وظیفه اداره کل راه و شهرسازی است.

نورصالحی تصریح کرد: نظام‌مهندسی نیز تکالیف مشخصی در حوزه نظارت‌ها دارد، بنابراین با فرض‌های مذکور و با ترتیب حاضر جهت صدور پروانه ساختمانی، طبق قاعده باید مبحث ۱۹ و بقیه مبحث‌های الزامی مقررات ملی در ساخت‌وسازهای امروز کشور رعایت شده باشد اما در خصوص اینکه چند درصد از این مقررات در اصفهان رعایت می‌شود، اداره کل راه‌وشهرسازی می‌تواند گزارش دقیق‌تری ارائه دهد.

وی می‌گوید: اگر ناظران مکلف به تکلیف باشند و گواهی پایان کار را متعهدانه و با رعایت کامل مقررات ملی از جمله مبحث ۱۹ صادر کنند، نتایج خوبی به همراه خواهد داشت، لذا اگر نظام مهندسی در نظارت بر موارد ذکر شده دقیق‌تر باشد و عملکرد زیرمجموعه‌های خود را کنترل کند، اداره کل راه‌وشهرسازی نیز از اجرای کامل این مباحث اطمینان حاصل می‌کند.