به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، محمدمهدی اسماعیلی به برنامه های مشترک دو کشور در خصوص آئین نوروز اشاره کرد و گفت: نوروز به عنوان عید باستانی همواره مورد علاقه هر دو ملت ایران و ترکمنستان است که برنامه های متنوعی برای برپایی برنامه های مشترک تدارک دیده شده است.   محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، محمدمهدی اسماعیلی به برنامه های مشترک دو کشور در خصوص آئین نوروز اشاره کرد و گفت: نوروز به عنوان عید باستانی همواره مورد علاقه هر دو ملت ایران و ترکمنستان است که برنامه های متنوعی برای برپایی برنامه های مشترک تدارک دیده شده است.

 

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه سه‌شنبه بیست و پنجم بهمن ماه در مراسم اختتامیه روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان که با اجرای برنامه های فرهنگی مشترک در عشق آباد پایتخت این کشور برگزار شد، گفت: تعامل با برخی کشورها به دلیل تفاوت های فرهنگی، سختی هایی دارد، اما در مورد دولت و مردم ترکمنستان به دلیل سابقه وسیع و مشترک تمدنی، فرهنگی و تاریخی هیچ مانعی وجود ندارد.

 

وی در ادامه گفت: آداب و سنن مشترک در کنار وجود شخصیت های بزرگ فرهنگی، شرایط مناسبی برای توسعه روابط دو کشور فراهم کرده است لذا با توجه به ظرفیت های موجود گسترش ارتباط فرهنگی و هنری می بایست در اولویت قرار گیرد.

 

اسماعیلی در ادامه به برنامه های مشترک دو کشور در خصوص آیین نوروز اشاره کرد و گفت: نوروز به عنوان عید باستانی مورد علاقه هر دو ملت است که برنامه های خوبی برای برپایی برنامه های مشترک تدارک دیده شده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه هفته فرهنگی ایران در عشق آباد ترکمنستان گفت: مردم فرهنگ دوست ترکمنستان را خویشاوند و از اعضای خانواده خودمان می دانیم و روسای جمهور دو کشور در برقراری روابط فرهنگی دو ملت بیش از گذشته اهتمام دارند.

 

وی در پایان گفت: در ملاقات با وزرا و مقامات کشور ترکمنستان، توافق های خوبی در جهت ارتقای سطح تعاملات فرهنگی و هنری دو کشور صورت گرفته که در آینده ای نزدیک بخش قابل توجهی از این برنامه ها اجرایی خواهد شد.

 

همچنین شاهمرادف، وزیر فرهنگ ترکمنستان هم در این مراسم گفت: روابط ترکمنستان و ایران در تمام عرصه ها بطور روز افزون در حال افزایش است و در روابط دوستانه و برادرانه مردم ترکمنستان و ایران همکاری های فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

شاهمرادف ادامه داد: اساتید حوزه فرهنگ و هنر دو کشور در رویدادهای فرهنگی مشترک حضوری پررنگ دارند که این مسئله به توسعه روابط دوستانه و تکامل همکاری های فرهنگی کمک بسیاری خواهد کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود از جمهوری اسلامی ایران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان ایرانی به دلیل اجرای برنامه های فرهنگی تقدیر و تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد شاهد اجرای برنامه های بیشتر و متنوع تر فرهنگی در دو کشور باشیم.

 

در ادامه این مراسم هم گروه‌های هنری دو کشور به اجرای برنامه های متنوع از جمله موسیقی سنتی، ورزش زورخانه ای و … پرداختند که بسیار مورد توجه علاقه مندان و مردم فرهنگ دوست ترکمنستان قرار گرفت.

 

گفتنی است، محمدمهدی اسماعیلی در این سفر علاوه بر افتتاح روزهای فرهنگی و نمایشگاه صنایع دستی ایران در ترکمنستان و بازدید از برخی مراکز فرهنگی این کشور، با مقامات عالی ترکمنستان در خصوص توسعه روابط دیدار و از اولین فرهنگ لغات فارسی ترکمنی نیز رونمایی کرد و همچنین در مراسم رسمی ضیافت وزیر فرهنگ ترکمنستان شرکت کرد.