با راه‌اندازی طرح بازیابی گازهای فلر، تا ۳۰۰۰ نرمال مترمکعب گاز در ساعت صرفه‌جویی چشمگیر انرژی در پالایشگاه اصفهان محقق شد.

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، سید مهدی شریعتمداری با اشاره به طراحی و اجرای طرح بازیابی گازهای فلر بیان کرد: ظرفیت این واحد پس از بهینه‌سازی و حداقل کردن فلرینگ واحدها مشخص شده است.

وی توضیح داد: در این پروژه، گازهای فلر پیش از رسیدن به فلرها و سوختن، از طریق دو بسته کمپرسور فشرده و سپس شیرین‌سازی شده و به شبکه سوخت پالایشگاه فرستاده می‌شود. همچنین، میزان تولید گاز فلر به تفکیک واحدهای مؤثر مانند آیزوماکس، کتریفورمر و هیدروژن با استفاده از جریان‌سنج‌های حرارتی پایش شده و برنامه‌هایی برای کاهش آن تدوین شده است.

شریعتمداری افزود : به دنبال راه‌اندازی واحد بازیابی گازهای فلر، ارتقای عملکرد فلرهای پالایشگاه نیز ضروری بود که این امر با بهبود پایلوت‌های فلر تیپ‌ها و اضافه شدن سیستم هیبریدی جرقه‌زن برقی محقق شد. این نوآوری باعث افزایش قابلیت عملکردی فلرها حتی در شرایط اضطراری شده است.

وی درباره هدف این طرح گفت: جمع‌آوری ۳۰۰۰ نرمال مترمکعب گاز فلر در ساعت از طریق کمپرسورهای دو مرحله‌ای Sliding Vane و فشرده‌سازی تا فشار ۷٫۵ بار، پس از عبور از برج شیرین‌سازی با آمین، به شبکه سوخت تزریق خواهد شد. این اقدام نه تنها از هدررفت قابل توجه انرژی جلوگیری می‌کند بلکه به کاهش آلودگی هوا و جرائم زیست‌محیطی پالایشگاه کمک می‌کند.

مدیر پروژه همچنین اظهار داشت : اجرای این طرح مقدمه‌ای برای پیوستن پالایشگاه به ساز وکار توسعه پاک (CDM) است که به موجب آن، شرکت می‌تواند هم اعتبار مالی دریافت کند و هم مجوز توسعه مطابق با پروتکل کیوتو را کسب نماید.

وی افزود: برای تکمیل پروژه FGR که شامل دو زیرپروژه پایش میزان فلرینگ واحدها و ارتقای سیستم جرقه‌زن فلرها است، ۲۶ ماه زمان صرف شده و تلاش می‌شود بهره‌برداری از آن در نیمه دوم سال جاری آغاز شود. فرآیند خرید تجهیزات لازم، ازجمله جریان‌سنج‌های حرارتی، به دلیل تحریم‌ها با چالش‌هایی همراه بود. همچنین، استفاده از کمپرسور Sliding Vane برای نخستین بار در ایران عملیاتی شد. مطالعات پایه این پروژه نیز حدود هشت ماه زمان برد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه  هزینه اجرای این طرح به صورت EPC همراه با فعالیت‌های مطالعات پایه حدود ۷ میلیون یورو بوده است، تاکید کرد:  اجرای چنین طرحی که شامل استفاده از تکنولوژی کمپرسور Sliding Vane، پایش دقیق شبکه فلر، و اصلاح فلر تیپ‌ها است، برای اولین بار در ایران اجرایی شده است. وی افزود: اخیراً شرکت کره‌ای PIELDS، به عنوان طراح واحد‌های FGR، ایران را تحت تحریم قرار داده که موجب شده وابستگی به دانش داخلی برای اجرای این طرح اهمیت بیشتری پیدا کند.