به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز،شهردار اصفهان گفت: طی یک‌ سال گذشته موفق به خرید ۲۸۲ دستگاه اتوبوس شدیم که از این تعداد ۱۷۵ دستگاه با کمک حدود ۷۰۰ میلیاردتومانی دولت خریداری شد و به‌تدریج در حال تحویل به شهرداری است. علی قاسم‌زاده در ششمین برنامه تلویزیونی «۳۶۵ شبانه‌روز به احترام مردم اصفهان»، اظهار کرد: بر […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز،شهردار اصفهان گفت: طی یک‌ سال گذشته موفق به خرید ۲۸۲ دستگاه اتوبوس شدیم که از این تعداد ۱۷۵ دستگاه با کمک حدود ۷۰۰ میلیاردتومانی دولت خریداری شد و به‌تدریج در حال تحویل به شهرداری است.

علی قاسم‌زاده در ششمین برنامه تلویزیونی «۳۶۵ شبانه‌روز به احترام مردم اصفهان»، اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده ترافیک اصفهان نسبت به سال ۱۳۹۸، ۲۵ درصد افزایش داشته است، چراکه با توجه به شیوع کرونا، شهروندان به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به جای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، بیشتر از وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌کنند در این راستا افزایش تعداد خودرو در شهر و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی رخ داده است.

وی ادامه داد: در سال‌های ۹۵-۹۶ تعداد اتوبوس‌های موجود در اصفهان هزار دستگاه بود، اما ابتدای فعالیت دوره ششم مدیریت شهری تنها ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعالیت می‌کرد و ۴۰۰ دستگاه نیز زمین‌گیر شده بود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در ابتدای فعالیت مدیریت شهری دوره ششم بسیاری از ناوگان اتوبوسرانی فرسوده شده بود و امکان استفاده از برخی اتوبوس‌ها نیز وجود نداشت، تصریح کرد: بسیاری از ناوگان اتوبوسرانی در سال‌های گذشته به دلیل کمبود قطعات آسیب دیده بود، اما به دلیل تحریم‌ها امکان تأمین ناوگان جایگزین فراهم نبوده است، به همین دلیل تعداد زیادی اتوبوس زمین‌گیر و هیچ ناوگان جدید جایگزین آن نشده بود، شاید منابع مالی اجاره آن را نمی‌داده است.

قاسم زاده خاطرنشان کرد: طی چهار سال مدیریت قبلی شهر، ۱۷۵ اتوبوس خریداری و به ناوگان شهر اضافه شده بود، در واقع با این حداقل خرید ناوگان، با گورستانی از اتوبوس روبه‌رو بودیم.

وی ادامه داد: زمانی که هزار اتوبوس در شهر فعال بود، روزانه ۶۰۰ هزار مسافر با این تعداد ناوگان جابه‌جا می‌شدند، اما زمانی که تعداد اتوبوس‌ها به ۶۰۰ اتوبوس رسید، تعداد مسافران به ۴۰۰ هزار نفر کاهش یافت.

شهردار اصفهان اظهار کرد: ابتدای فعالیت در شهرداری، زمانی که شرایط موجود را مشاهده کردم که اتوبوس کافی نداریم و مترو تمام نقاط شهر را پوشش نمی‌دهد، شهروندان را به استفاده‌نکردن از وسیله شخصی دعوت نکردم تا زمانی که بتوانیم زیرساخت‌های این حوزه را فراهم و خدمت‌رسانی ناوگان را به روز کنیم، اگر با این شرایط چنین پیشنهادی را می‌دادم تنها شو تبلیغاتی بود.

قاسم‌زاده پیگیری برای خرید اتوبوس از منابع دولتی را از جمله اقدامات کوتاه مدت عنوان کرد و افزود: بر این اساس شهرداری طی یک‌سال گذشته برای خرید ۲۸۲ دستگاه اتوبوس اقدام کرد که از این تعداد ۱۷۵ دستگاه با کمک حدود ۷۰۰ میلیاردتومانی دولت خریداری شد و به‌تدریج در حال تحویل به شهرداری است.

وی ادامه داد: ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر عمر بالای ۹ سال داشت، در حالی که استاندارد عمر ناوگان چهار سال است، لذا اگر می‌خواهیم شهر آلوده‌ای نداشته باشیم، نباید ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر بیش از چهار سال در مدار خدمت باشد.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه دولت پس از سال‌ها که این منبع حمایتی متوقف شده بود را به جریان انداخت و توانستیم ۱۷۵ دستگاه اتوبوس را با کمک دولت خریداری کنیم، گفت: در این راستا توانستیم از ۷۰۰ میلیارد تومان منابع دولتی استفاده کنیم که بر این اساس سهم ما در تأمین خرید اتوبوس ۲۰ درصد و سهم دولت ۸۰ درصد بوده است.

وی تصریح کرد: برای خرید هر اتوبوس پنج میلیارد تومانی، شهرداری یک میلیارد و دولت چهار میلیارد تومان هزینه پرداخت کرد.

قاسم‌زاده با اشاره به مرحله دوم خرید اتوبوس برای شهر افزود: با توجه به استاندارد خیابان‌های شهر ۵۳ دستگاه اتوبوس کوچک یا میدل‌باس خریداری و به ناوگان اتوبوسرانی تزریق شد، زیرا بعضی از نقاط در شهر وجود دارد که جمعیت مسافر در آن کم است، بنابراین اتوبوس‌های کوچک نیاز ما را برای خدمت‌رسانی در این نقاط جواب می‌دهد.

وی با بیان اینکه به دنبال توسعه حمل‌ونقل پاک در حلقه مرکزی شهر هستیم، خاطرنشان کرد: نگاه مدیریت شهری در آینده ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی به شهر است و قول آن را نیز گرفته‌ایم.

شهردار اصفهان با اشاره به بازسازی اتوبوس‌های فرسوده اظهار کرد: پیگیری‌های لازم برای اتوبوس‌هایی که به قطعات نیاز داشتند، انجام شد و بر این اساس به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای حل مسئله حرکت و بخشی از خرید قطعات در داخل و آنچه موجود نبود را خارج از کشور تأمین کردیم و در این راستا موفق به بازسازی صفر تا صد ۱۴۰ دستگاه اتوبوس با تغییر اتاق و تعویض قطعات شدیم.

وی با بیان اینکه بخشی از بازسازی اتوبوس‌ها به شرکت خصوصی واگذار شد و بخشی دیگر را کارمندان اتوبوسرانی که دانش فنی لازم را داشتند، انجام دادند، ادامه داد: در حال حاضر بازسازی اتوبوس‌ها ادامه دارد و به جز ۱۴۰ اتوبوس بازسازی شده که به چرخه خدمت‌رسانی بازگشت، ۱۰۰ اتوبوس که نیاز به قطعه داشت نیز تعمیر شد، بنابراین در مجموع در این بخش ۲۴۰ اتوبوس در مدار قرار گرفت.

قاسم‌زاده با اشاره به راه‌اندازی نرم‌افزار اصرو گفت: ساده‌ترین راهکار برای رفع مشکلات حمل‌ونقل، احداث خیابان، زیرگذر و روگذر است، اما راه حل دوم این است که از علم و دانش روز استفاده و مقصد سفر را مدیریت کنیم که برای تحقق آن نیاز به تکنولوژی‌ها جدید است.

وی افزود: سال گذشته نخستین شهری بودیم که موفق به انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه با وزارت کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شدیم تا از دانش فنی و فناوری‌های نوین برای رفع مشکلات ترافیک استفاده کنیم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: بر اساس این قرارداد بخشی از هزینه‌ها را شهرداری و بخشی دیگر را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأمین می‌کند، در این راستا نیز محصولاتی داشتیم که به تدریج رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه آغاز شکل‌گیری نرم‌افزار اصرو در دوره مدیریت قبلی انجام شده بود و در دوره جدید به بهره‌برداری رسید، افزود: مدیریت شهری قبل نیز نکته فناورانه داشتند، اما اجرای این نرم‌افزار معطل مانده بود که در این دوره مشکل رفع شد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه سامانه اصرو دارای دو سطح خدمات به مردم و مدیریت شهر است، تصریح کرد: در بخش خدمات به مردم، سامانه اصرو این امکان را به شهروندان می‌دهد که از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه مطلع شوند؛ بر این اساس در ۵۰ ایستگاه پرتردد نیز صفحه الکترونیکی نصب شده است، البته شهروندان می‌توانند این نرم‌افزار را در تلفن‌های همراه خود نصب کنند و از خدمات آن همچون مدیریت زمان سفر بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه سامانه اصرو وضعیت خطوط و اتوبوس‌ها و گزارش شرایط ترافیکی شهر را نیز در اختیار شهرداری قرار می‌دهد تا در مدیریت ترافیک شهر بهتر عمل کند، اضافه کرد: یک نرم‌افزار مدیریتی نیز تحت عنوان سامانه «مرصاد» (رصد تصادفات) برای تحلیل نقاط پرحادثه که در آن تصادف رخ می‌دهد، فعال شده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: سامانه «به‌همراه» نیز که هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد، امکان تقاضای جمعی برای اتوبوس را برای شهروندان فراهم می‌کند که با ثبت آدرس‌های پرتکرار از سوی شهروندان قابلیت خدمت‌رسانی دارد. اگر از این آزمایش موفق بیرون بیاییم، این اقدام می‌تواند به مدیریت هوشمند سفر کمک کند.

وی با بیان اینکه دغدغه مدیریت شهری حوزه حمل‌ونقل عمومی است، زیرا به تأمین آسایش مردم و کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند، گفت: ۶۰ درصد بودجه عمرانی شهرداری به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص دارد، در این حوزه اگر چه در نقطه مطلوب نیستیم، اما در این راستا حرکت می‌کنیم.

قاسم‌زاده توسعه مترو و فعال کردن رینگ چهارم را از اقدامات بلند مدت عنوان کرد و ادامه داد: سرفاصله خطوط اتوبوس تندرو در ساعات پرتراکم دو تا ۱۰ دقیقه است و البته بستگی به هر خط دارد، اما در ساعات عادی این عدد چهار تا ۱۲ دقیقه بوده که قابل کاهش است.

وی افزود: سرفاصله اتوبوس در خطوط درون شهری در ساعات تراکم ۱۱ دقیقه و غیر تراکم ۱۵ دقیقه است، اما در مسیرهایی همچون حصه، اطراف اصفهان و شهرهای کوچک که اتوبوس به حومه منتقل یا وارد می‌شود، سرفاصله ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است، البته در بعضی مناطق و محلات از جمله خوراسگان و رهنان زمان انتظار ۱۲ دقیقه است که باید این مشکل رفع شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در یک پیش‌بینی جدید برای محلات کوچک طرح آزمایشی در نظر گرفته شده که قابل تعمیم به شهر است، بر این اساس ۵۰ دستگاه ون خریداری شد تا در بعضی محلات همچون کوی امام جعفر صادق (ع) و شهرک نگین که امکان ورود اتوبوس به این مسیرها وجود ندارد، به شهروندان خدمت‌رسانی کند.

وی اضافه کرد: قرار است این ون‌ها از دل محلات مردم را به سر ایستگاه‌های اصلی بیاورد و در حقیقت به نوعی حمل‌ونقل تعاملی شکل بگیرد، البته باید این طرح با مهندسی دقیق انجام شود تا مردم احساس نکنند برای دریافت خدمت معطل می‌شوند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: دوره قبل مدیریت شهری ایجاد ۷۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه را در دستور کار خود قرار داد که سرعت عمل برای تحقق این عدد باعث شد بعضی مسیرها بدون مطالعه انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از مسیرهای دوچرخه برای شهروندان مشکل ایجاد کرد و مورد اعتراض آن‌ها قرار گرفت و حتی پلیس راهور نیز به ما این مشکل را یادآور شد و درخواست اصلاح آن را داشت که بررسی این موضوع به معاونت حمل‌ونقل برای انجام مطالعات واگذار شد.

شهردار اصفهان اظهار کرد: مدیریت شهری کنونی نیز مصمم است امکان رفت و آمد با دوچرخه را برای شهروندان فراهم و تأمین امنیت سفر آنها را تأمین کند که با مطالعه و دقت بیشتری این کار انجام می‌شود.

وی با اشاره مازوت‌سوزی پالایشگاه و نیروگاه گفت: مدیریت شهری نیز به این موضوع گلایه دارد و مطالبه‌گر است، لذا در این راستا مکاتباتی انجام دادیم و معترض بودیم.