به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، عضو کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ثبات اقتصادی، تلاش شهرداری‌ها برای تسهیل در صدور پروانه ساختمانی و ثبات در قیمت مصالح ساختمانی از جمله مواردی است که می‌تواند باعث رونق سخت‌وساز مسکن را شهرها شود. محمدرضا فلاح در خصوصدستاوردهای شورای ششم در کمیسیون شهرسازی و […]

به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، عضو کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ثبات اقتصادی، تلاش شهرداری‌ها برای تسهیل در صدور پروانه ساختمانی و ثبات در قیمت مصالح ساختمانی از جمله مواردی است که می‌تواند باعث رونق سخت‌وساز مسکن را شهرها شود.

محمدرضا فلاح در خصوصدستاوردهای شورای ششم در کمیسیون شهرسازی و معماری اظهار کرد: از فعالان حوزه شهرسازی قدردانی می‌کنم، زیرا این حوزه یکی از بخش‌های شهرداری است که مراجعه‌کنندگان زیادی دارد و شلوغ‌ترین حوزه این نهاد محسوب می‌شود، لذا با توجه به این موضوع در صدد بودیم با در نظر گرفتن اقداماتی، شهروندان کمتر به معاونت شهرسازی و معماری و مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان مراجعه کنند و بتوانند پروانه ساختمانی خود را از طریق محیط‌های مجازی دریافت کنند.

وی افزود: این موضوع برای افزایش آسایش شهروندان و کاهش ترددها در سطح شهر در راستای کاهش مشکلات ترافیکی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفته شد تا در رأس آن، آلودگی هوا و ترافیک شهر کاهش یابد؛ به سمتی گام برداشتیم تا سرای ۱۰ را تقویت کنیم و شهروندان بتوانند از منزل، پروانه ساختمانی خود را دریافت کنند که این رویکرد با شعار «در خانه پروانه بگیرید» از سوی شهرداری اصفهان مطرح شد.

عضو کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: هزینه‌های زیادی را در زمینه هوشمندسازی حوزه شهرسازی متقبل شدیم و سامانه سرای ۸ را به سرای ۱۰ تبدیل کردیم تا بتوانیم درصد زیادی از مشکلات شهرداری و شهروندان را برطرف کنیم اما هنوز تمام اهداف مدیریت شهری در این سامانه محقق نشده است، لذا می‌طلبد سال آینده با عزم جدی مدیریت شهری، شعار «در خانه پروانه بگیرید» را محقق کنیم، اما باید توجه کرد که بسترهایی برای تحقق ین شعار لازم است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دریافت پروانه ساختمانی یک امر تخصصی است و شهروندی که می‌خواهد دریافت آن را دنبال می‌کند، باید نسبت به فرایند صدور آن آشنایی داشته باشد که عموم شهروندان نسبت به این موضوع آگاهی ندارند، پیشنهاد کردم شهروندان را به دفاتری سوق دهیم که در زمینه صدور آن تخصص دارند و با ضوابط طرح تفصیلی و شهرداری آشنا هستند.

فلاح تصریح کرد: در گذشته دفاتر پیشخوان دولت این اقدام را انجام می‌دادند که با توجه به سایر اقدامات جانبی، همچون تلفن‌های ثابت و همراه و فعالیت‌های مربوط به ثبت احوال، در زمینه شهرسازی، دقت کمتری را به‌کار می‌برد؛ معتقدم باید دفاتری را تقویت کنیم که کار آن‌ها تنها مسائل شهری و حوزه شهرداری باشد تا شهروندان به آن‌ها وکالت دهند و این دفاتر به‌جای شهروندان و به‌صورت مستقیم، الکترونیک و با رعایت ضوابطی با شهرداری در ارتباط باشند تا هر چه سریع‌تر شهروندان پروانه ساختمانی خود را دریافت کنند؛ در واقع داشتن وکیل برای انجام امورات قضائی، باید در حوزه شهرداری و دریافت پروانه ساختمانی نیز تسری یابد.

وی خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد سال آینده باید به سمت این موضوع حرکت کنیم تا شهروندان کمتر به شهرداری مراجعه کنند و بیشتر افراد متخصص در زمینه شهرسازی با این نهاد شهری تعامل داشته باشند.

عضو کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره وضعیت ساخت‌وسازها در شهر اصفهان گفت: ثبات اقتصادی، تلاش شهرداری‌ها برای تسهیل در صدور پروانه ساختمانی و ثبات در قیمت مصالح ساختمانی از جمله مواردی است که می‌تواند باعث رونق ساخت‌وساز مسکن را شهرها شود.

وی افزود: با توجه به تلاطم بازار و شرایط سخت اقتصادی، امسال سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان بخش مسکن کمتر برای ساخت‌وساز و در نتیجه دریافت پروانه اقدام کردند و در سایر بخش‌ها که بازدهی بهتری داشت، سرمایه‌گذاری می‌کردند و این موضوع برای تمام شهرداری‌های کشور مشکل ایجاد کرد و درآمد آن‌ها به‌ویژه در شهرهای کوچک محقق نشد؛ در صورتی که ثبات اقتصادی در سال ۱۴۰۲ حاصل شود، امیدواریم این مشکلات نیز رفع شود.