به گزارش پایگاه خبری پیداگرنیوز، چالشهای متعددی را در زمینه ارتباط، تعامل اجتماعی و رفتارهای روزمره برای کودکان به همراه دارد. رفتارهای تکراری، واکنشهای غیرمعمول به محرکها و وابستگی شدید به اشیاء تنها بخشی از این دشواریها هستند.
با توجه به افزایش روزافزون این اختلال و هزینههای سنگین مراقبت و درمان، پژوهشهای مداخلهای برای کاهش مشکلات ناشی از اتیسم از اهمیت ویژهای برخوردار است. در همین راستا، مطالعهای جدید در دانشگاه علوم پزشکی کاشان، به بررسی اثربخشی دو روش مداخلهای مکمل در کاهش رفتارهای چالشبرانگیز کودکان مبتلا به اتیسم پرداخته است.
این پژوهش که توسط زهرا تقربی و همکاران انجام شده است، به بررسی تاثیر ترکیب دو روش رابطهدرمانی والد-کودک و ورزشهای مغزی (تمارینی برای تقویت تمرکز و هماهنگی مغز و بدن) پرداخته است.
نتایج این مطالعه، که تحت شماره طرح ۹۹۲۰ در دانشگاه علوم پزشکی کاشان به ثبت رسیده است، نشان میدهد که ترکیب این دو روش مداخلهای به طور معناداری در کاهش رفتارهای مشکلساز کودکان مبتلا به اتیسم موثر بوده است.
این یافتهها، بارقهای از امید را برای خانوادههای درگیر با این چالش به همراه دارد. پژوهشگران پیشنهاد میکنند در صورت شناسایی علائم اتیسم در کودکان، خانوادهها با مطالعه در خصوص این روشها و مشورت با متخصصان، نقش فعالانهتری در بهبود وضعیت فرزندان خود ایفا کنند. همراهی موثر والدین، کلید مهمی در مدیریت و کاهش رفتارهای چالشبرانگیز این کودکان به شمار میرود.
این مطالعه توسط زهرا تقربی، خدیجه شریفی و ملوک رودبارانی به انجام رسیده است.
Wednesday, 14 May , 2025